Hallo dames! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips! Na 5 jaar in de kinderopvang te hebben gewerkt heb ik ontslag genomen om voor onze dochter te zorgen en na te denken over wat ik wil met mijn "carrière". Nu heb ik een super gave vacature gezien en in principe voldoe ik aan de eisen dus ik heb mijn cv geupdate en een motivatiebrief geschreven en gesolliciteerd! Nou moet ik natuurlijk eerst nog afwachten of ik uitgenodigd word, maar ik vind het nu al helemaal spannend haha! Nu is mijn vraag, zijn er hier dames die een switch hebben gemaakt in hun baan? Ik wil niet meer als pedagogisch medewerker werken, ik heb meer in mijn mars (heb ook de havo gedaan dus in principe kan ik een HBO opleiding/denk niveau aan) en zoek uitdaging, iets waar ik mijzelf in kan ontwikkelen en waar ik kan groeien! Nou heb ik voor veel vacatures die ik zie geen opleiding en ben ik bang dat ik daar niet uitgenodigd word voor een gesprek. Is het verstandig om een opleiding te gaan volgen? Of zijn er plekken waar je intern een opleiding kan volgen, zijn er mensen die daar van af weten en mij willen helpen? Het enige wat ik zeker weet is dat ik wat anders moet gaan doen (ben nu gastouder), iets dat me uitdaagt en waar ik kan groeien! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen Liefs
Kun je wat meer vertellen over het soort banen dat jou aanspreekt? Het is namelijk wel afhankelijk van wat je wilt om te beoordelen welke stappen je het beste kunt zetten om er te komen. In ieder geval dapper van je dat je besloten hebt om het roer om te gooien
Waar ik nu op gesolliciteerd heb is een vacature voor klantencontacten bij een groot kinderdagverblijf. Je onderhoudt contacten met ouders en zorgt voor goede opvang ed. Dit is echt een super baan die helemaal bij mij past voor verschillende redenen. Als dit het niet word zou ik wel iets vergelijkbaars willen zoeken of iets van administratief werk doen. Het gene wat me bij deze functie wel erg aanspreekt is dat je alsnog heel veel contact hebt met ouders en dat vind ik erg leuk, je bent erg klantgericht bezig. Wat me ook erg leuk lijkt is om met personeel te werken, maar mijn man zegt dat daar weinig werk in te vinden is
Een opleiding op hbo niveau is wel handig, in de richting waarin je wilt werken. Dat maakt het makkelijker om te laten zien dat je HBO werk/denk niveau hebt, plus in een opleiding leer je een hoop over je vak, wat ook handig is. Ik heb ook een loopbaan switch gedaan. Ik ben van hardware techniek naar ICT beheer gegaan, ik ben begonnen met een opleiding toen nog in mijn oude baan, en halverwege de opleiding kon ik bij een grote detacheerder aan de slag als een soort stageplek. Opleiding afgerond, werkervaring opgedaan en nu mijn ideale baan! Als IT beheerder in de zorg. Tussen daadwerkelijke switch (stoppen bij de ene baan en de baan waar ik nu zit) heeft 4 jaar gezeten van opleiding/ stage werkplekken en werkervaring werkplekken, en ik ben totaal 6 jaar bezig geweest met de switch.
Die vacature sluit wel goed aan op jouw ervaring zo te lezen! Daarvoor lijkt het me niet dat je een extra opleiding hoeft te gaan volgen. In de administratieve functies ben ik niet helemaal thuis. Het enige wat ik daarvan weet is dat degenen die ik ken op dat gebied wel een vakgerichte opleiding hebben of in ieder geval al ervaring. Het ligt denk ik ook weer aan welke richting binnen de administratie in hoeverre een opleiding nodig is. Je zou dan wat vacatures kunnen zoeken om te zien of er vaak dezelfde opleiding gevraagd wordt. En met personeel werken... bedoel je personeelszaken? Je hebt wel een hbo opleiding daarvoor, maar eerlijk gezegd denk ik dat jouw man gelijk heeft. Er zijn veel mensen met deze opleiding en ervaring die niet (in dat vakgebied) aan het werk komen. Dus dan moet je wel veel geluk of een goed netwerk hebben.
Dapper dat je dit besluit neemt. Wat ik zo lees klinkt niet direct als een functie waarvoor je een hbo-achtergrond moet hebben. Zoals jij het omschrijft spreken jou het klantcontact en de administratieve taken aan. Dat soort werkzaamheden kun je vaak ook op mbo+-niveau. Een hbo-diploma is voor eenvoudige functies geen vereiste. Wat me wel opvalt is dat je er vrij gemakkelijk van uit gaat dat je meer in je mars hebt en dat toekomstige werkgevers dat ook wel zullen snappen omdat je havist bent. Maar geloof me, ik werk in het hbo, en lang niet elke havist redt het in het hbo. Integendeel. Iets anders: laat je sollicitatiebrieven tegenlezen. Juist in klantgerichte en administratieve visitekaart-functies zet je jezelf op achterstand met slordig taalgebruik en d/t-fouten.
Hallo dames! Sorry dat ik pas zo laat reageer, druk Ik heb jullie reacties en tips zeker gelezen! Ik heb veel onderzoek gedaan op internet en nagedacht wat ik leuk vind/waar werk in is en wat haalbaar is. Ik ben nu vooral aan het kijken naar een studie van Scheidegger, duurt 2 jaar en kan je thuis/savonds of overdag volgen. Duurt niet zo lang, is wel vrij duur maar kan ik goed combineren met de kleine. Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met deze thuis studie/scheidegger of een andere thuis studie? Of hebben jullie tips hier over? Ik hoor het graag! x
Ik heb wel eens een losse cursusdag gedaan bij Scheidegger, prima bevallen. Als je op hbo-niveau wilt werken, zou ik proberen om in ieder geval een cursus, vakken, etc op hbo-niveau te gaan doen in de richting die je aanspreekt. Tegenwoordig lukt het bijna niet meer om werk te vinden dat je vervolgens nog helemaal een opleiding laat doen, volgens mij, iig op hbo-niveau. Maar zoals gezegd, administratieve functies/klantcontact is ook veel voor op mbo-niveau. En die opleidingen zijn een stuk korter. Het ligt er maar net aan wat je wil!
Je mag pas zeggen dat je hbo werk en denk niveau hebt als P hebt behaalt. Of dat is altijd tegen ons gezegd. Dan heb je namelijk aangetoond dat je het kan. Ik ken genoeg mensen trouwens die binnen de kinderopvang uiteindelijk zijn doorgestroomd naar de functie waar op jij solliciteert. Gewoon van de groep af, zeg maar. Maar ik denk wel als ze iemand zoeken met een externe vacature dat ze wel iemand zoeken met administratie ervaring. Maar je bent gast-ouder en zal daar extra ik benadrukken dat daar ook een stukje administratie bij komt kijken.