Hoi allemaal, Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd een kindje speelt met houten puzzels van simplex met van die nopjes. groetjes vruchtje
Ligt er aan wat je bedoelt met spelen Mijn dochter speelde al ruim voor haar eerste verjaardag met de puzzelstukjes van een puzzel, maar niet door er mee te puzzelen, maar door er andere dingen mee te doen(ergens in/uit, de vormen bekijken, de nopjes bestuderen). Na haar verjaardag begon ze denk ik met de stukjes in de puzzel te proberen te doen. (Weet het niet meer precies.) Ze heeft voor haar verjaardag nog een paar puzzels meer gekregen, dat duurde niet lang voor ze daar leuk mee speelde. Inmiddels kan ze al heel goed puzzelen vind ik zelf. De puzzels van Simplex ken ik niet. Hoe groter de noppen hoe eerder ze ze goed vast kunnen houden. Ook maakt het uit of de stukjes op meerdere manieren in de puzzel kunnen (bijvoorbeeld een vierkant kan op vier manieren in de puzzel, een koe maar op één). Google... zo'n geometrische vormenpuzzel (Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.hugatoys.nl/WebRoot/StoreNL3/Shops/62231723/4A8B/E426/3961/FA04/D2A0/C0A8/28BC/501B/6604.jpg) kun je al best snel aanbieden, denk ik!
Onze oudste was al kort na zijn eerste verjaardag druk met puzzelen, de tweede heeft er nooit naar omgekeken, en Jesse begon pas in januari met interesse tonen voor puzzels, toen was hij al bijna twee. Dus het ligt per kindje heel verschillend.
hier ook begonnen vanaf 1 jaar, maar dan lukt het puzzelen zelf nog niet goed. ik denk dat rond de 15 maanden hij dit soort puzzels aardig onder de knie begon te krijgen. hier kan de oudste er de hele dag mee bezig zijn, met gewone puzzels dan. joyce
Eva puzzelde voor haar eerste verjaardag al fanatiek, ze had toen een puzzel met dieren, 9 stukjes. Ze kreeg van een oom en tante voor haar eerste verjaardag ook een houten puzzel, met 5 stukjes en een stuk grotere stukjes, toen ik 'm zag had ik zoiets van, wat jammer, dat is al veel te makkelijk voor haar. Maar omdat het ook dieren zijn vond Eva het alsnog erg leuk , maar goed, wel erg makkelijk. Ze is nog steeds dol op puzzels, op het kdv puzzelt ze ook altijd, ze hebben daar heel veel puzzels. Wij hebben laatst een puzzel gekocht met 30 stukjes, die had ze na een paar keer ook al door, maar ze blijft het leuk vinden. De puzzels van rond haar eerste verjaardag hebben we ook weer van zolder gehaald en die vindt ze ook weer prachtig!
Rond de 11 maanden ben ik begonnen met puzzelen met dochter samen met de oudere oppaskindjes (die puzzelden natuurlijk al). Maar echt leuk vond dochter de houten puzzels nooit. Ze maakt liever de gewone puzzels van 4,6,9 en 12 stukjes, maar een echte puzzelaarster is dochter niet, ze bouwt en tekent liever.
Tja puzzelen kan ik het niet echt noemen maar mijn dochter vind die houten puzzels met rode nopjes geweldig. Vanaf dat ze een maand of 10 is speelt ze daar regelmatig mee. En dan natuurlijk niet het stukje in het gaatje ofzo Ze loopt er meer mee te rammen en plaatjes te kijken, of toekijken als mamma puzzelt. Groot succes hier!
Poeh, ik weet het niet meer precies, geloof rond haar eerste verjaardag. Ze vindt het in het begin altijd wel leuk, maar als ze hem een paar keer gedaan heeft, kijkt ze er niet meer naar om. Ik krijg ze meestal, zelf heb ik er maar 1 x eentje gekocht. Op de peuterspeelzaal hebben ze ook tig puzzels, dus daar kan ze zich op uitleven als ze wil, verder maakt ze liever mooie Legobouwwerken dan dat ze puzzelt, net haar moeder .
Leuk om te lezen, die verschillen. De echte puzzels zeg maar, van karton met 6 stukjes ofzo, daar kijkt Eva helemaal niet naar om, vindt ze gewoon niet leuk. Net als duplo, vindt ze ook helemaal niet leuk, ik denk dat ze 1 keer in de maand een kwartiertje met duplo speelt en dan gaat het meer om het uit de doos gooien en er weer in doen, dat vindt ze dan wel weer leuk . Op ons kdv hebben ze ook heel veel puzzels, wij hebben er maar 5, waarvan 1 zelf gekocht. Maar ze blijft het echt leuk vinden. Als ze er thuis al een week niet naar om heeft gekeken gaan ze even naar zolder om een paar weken later weer van zolder gehaald te worden.
Grappig he, die verschillen. Hier bouwt Thirza al een paar maanden heel enthousiast met duplo (echt stapelen en op elkaar duwen dus), puzzels zijn vooral leuk om de stukjes van in je mond te steken en mee te prutsen. Ze is nu wel echt bezig om ze terug te stoppen, maar snapt nog geen hol van 'juiste-vorm-in-juiste-gat'. Dus lukken doet dat nog niet In een speelgoedkrantje zag ik dat houten puzzels van 18 maanden zijn, dus dat zal een beetje de gemiddelde leeftijd zijn dat er mee gespeeld wordt? Maar denk dat dat dus ook uitproberen blijft, want mijn ouders gaven mij voor mijn tweede verjaardag een puzzel en die had ik zo weer in elkaar, dat was toen dus echt veel te gemakkelijk voor me Dat moet je ook weer niet hebben, dat je tot 18 maanden wacht en dat je een vroege puzzelaar hebt
Tess is gek van haar houten puzzel! Ze pakt een stukje vast aan zo'n nopje, kijkt er even naar, proeft er even aan en gooit hem dan op de grond om vervolgens weer een nieuw stukje te pakken en zo is ze er heerlijk zoet mee
De puzzel die Eva van de week van ons heeft gekregen (met 30 stukjes) is vanaf 2 jaar... maar zo´n soortgelijke puzzel doet ze al meer dan een half jaar op het kdv. En ze had met Sinterklaas en Kerst puzzels gekregen, ik dacht dat die echt veel te moeilijk waren, maar die had ze ook binnen een paar dagen helemaal door. En we hebben een telefoon van V-Tech van Winnie the Pooh, vanaf 3 jaar, maar de vriendjes en cijfers zoeken gaat al heel goed en dat vindt ze ook echt leuk. Het is dat ze Winnie the Pooh zo geweldig vindt en dat het een aanbieding was, dat we ´m hadden gegeven, maar het is dus een groter succes dan we dachten. Sommige dingen die je leuk lijken moet je soms gewoon maar al kopen en laten proberen. Je kan het als het te moeilijk is altijd nog weg leggen en een half jaar later weer proberen.