Het zoveelste mijn-peuter-wil-niet-eten-topic

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rijo, 12 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    #1 rijo, 12 sep 2016
    Laatst bewerkt: 12 sep 2016
    Mijn zoon is 2 jaar (en 2 maanden) en eet momenteel echt heel slecht wat warm eten betreft... At hij nog niet zo lang geleden als een bootwerker, nu is rode biet de enige groente die hij nog eet. Pasta en rijst weigert hij pertinent, heel soms gaat er nog een prakje gekookte aardappel met groente in. Ook wat fruit betreft wordt het wat eenzijdig: appels, peren, bananen en verse sinaasappelsap (waar ik ook wel aardbeien ed doorheen doe in de blender). We eten zelf best wel gevarieerd: we eten veel verschillende groenten, ook bij de lunch en tussendoor (rauwkost ed). Ik verstop nog wel eens wat fruit in een milkshake, smoothie of 's avonds door de yoghurt, zodat hij toch wat extra vitamines binnen krijgt. Groente toevoegen is lastig, dat heeft hij meteen in de gaten (avocado lukt nog wel).
    Hij gaat regelmatig mee naar de winkel om zelf iets uit te zoeken. Meehelpen in de keuken is 2 minuten leuk, dan wil hij weer spelen. Zelf opscheppen wil hij niet. Hij heeft een nieuw bordje uitgezocht, mag elke avond een bordje en bestek kiezen. Na het warm eten krijgt hij altijd zijn portie griekse yoghurt. We willen er geen strijd van maken, dit werkt alleen maar averechts.
    Voor mijn gevoel heb ik alle trucjes uit de doos gehaald ;) Ik ben dus naarstig op zoek naar tips, recepten ed om mijn lieve, eigenwijze peuter weer opnieuw van het eten te laten genieten!

2. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Mja.... hier hebben ze bijna 3 jaar lang vrijwel niks gegeten 's avonds. Niks hielp van alle trucjes en nu ze 4 zijn kunnen ze opeens weer wel eten. Nog niet geweldig, maar het gaat steeds beter.
    Ik heb weinig tips dus... alleen de geruststelling dat kinderen zo'n beetje op lucht kunnen leven en begrip voor je frustratie ;)

3. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    De tip van mijn schoonmoeder: 'gewoon' aardappelen, vlees en groenten prakken met jus en appelmoes. Verhouding is volgens mij 50% jus en appelmoes en 50% avg. Succes gegarandeerd. Wij eten dat eigenlijk nooit en ik vind het door de jus en appelmoes ook niet zo gezond, maar ik zit er aan te denken één keer per week toch dit prutje op tafel te zetten in het kader van een wekelijks terugkomende positieve ervaring aan tafel. Hoewel wij onze eetgewoonten (nog) niet hebben veranderd vind ik het ook niet goed als we een hele week dingen eten waarvan ik vooraf al kan raden dat het geen succes gaat worden bij mijn zoontje. Ik doel dan op grove groenten in bijvoorbeeld wokgerechten en maaltijdsalades.

Onze huisregel is dat er sowieso van alles één hap in gaat. Je hoeft het niet te lusten, want dat kan natuurlijk, maar bij voorbaat iets niet willen daar ben ik niet van.

Ik denk dat je dit altijd in fases meemaakt, maar hopelijk duurt het niet te lang! Heel veel succes en ik lees in dit topic mee voor de gouden tip :)

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.911
    113
    Vrouw
    Zoontje heeft precies hetzelfde met avondeten.
    Tja, ik blijf gewoon volhouden: hij kan eten wat wij eten en wil hij dat niet, dan eet hij niet. Ik zorg er dan wel voor dat we een paar keer per week de groentes op tafel hebben staan die hij (momenteel) wel lust (sperzieboontjes, wortels, doperwten).
    Bij pasta serveer ik de pasta en saus wel apart, omdat hij alleen pasta wel lekker vindt, maar met een sausje dus niet.

Ik besteed er verder weinig aandacht aan. Ik geloof erin dat hij vanzelf wel weer meer gaat eten.

5. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Hier hetzelfde, van goed eten tot helemaal letterlijk niks meer. Iets nieuws of bekends maakt niet uit, hij moet 't niet. Hij mag altijd wel een toetje maar dat wil die 7 van de 10x ook al niet meer. Ik vind het wel lastig dat die met een zo goed als lege maag naar bed heen gaat maar ik ga hem ook niet iets anders geven, al zeurt hij zelf wel daarna om brood of wat lekkers.
    Ik geef ook geen aandacht aan het niet eten en mocht hij wel een keer hapje nemen dan geef ik ook geen aandacht (bang dat hij dan denkt 'als jij dat goed vind dan stop ik juist weer' of moet ik het juist belonen?) maar hij gooit vaak zijn bord op de kop en gaat met eten spelen en/of gooit een deel op de grond, duidelijk zeggen dat dat niet mag of niks zeggen en niet kijken en terug leggen op zijn bord maakt geen verschil, weet alleen niet na hoe vaak waarschuwen ik zijn bord zal afpakken en niet meer teruggeven? Je wil dat je kind eet en dan denk je als ik hem nog 1 keer meer de kans had gegeven had die misschien wel paar hapjes gegeten ook al weet je dat dat toch niet het geval zijn geweest maar toch :p Wil ook voor hem wel duidelijkheid of een waarschuwing 1x is of 2/3x en dan afgelopen met kans om te eten

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Kleine gehaktballetjes met geraspte courgette erin, verse soep, omelet met spinazie, tortilla, risotto?
    Wij hebben gewoon maar wat geprobeerd. Dl bleek best veel lekker te vinden, ook dingen waar ik niet zo snel opgekomen was (gegrilde garnalen bv, of lamscurry).
    Wij eten gewoon zelf lekker, en dan wil ze wel meedoen.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook die fase gehad, hij was toen nog wel iets jonger. Na een paar maanden niks eten 's avonds, omdat iedereen zei dat dat het beste was, was ik er eigenlijk al wel klaar mee, want hij at werkelijk niks meer. Mama zegt dat het niet hoeft, nou dan eet ik toch niet.
    We zijn toen in gaan stellen dat hij 2 hapjes moest proeven. En ja, dat ging soms onder lichte dwang en met veel afleiding, maar sinds dien eet hij wel weer. Hij mag daarna zelf kiezen of hij verder wil eten of niet. Als hij het lekker vind zijn 2 hapjes genoeg om hem z'n bordje leeg te laten eten en anders laten we het daarbij.
    Bij ons werkte het toch beter om te laten zien 'wie er de baas is' en dat het ook belangrijk is om wel te eten, i.p.v. elke avond maar weer te accepteren dat hij direct z'n bord aan de kant schoof, maar wel zat te zeuren om een toetje en na het eten ook om koek of crackers, wat betekende dat hij wel degelijk trek had.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Misschien zit je niet op mijn advies te wachten, dan mag je het volgende negeren:

Maar ik zou echt niet aan dat prutje beginnen. Afgezien van het feit dat het absoluut niet gezond is denk ik ook dat je hem zo aanleert dat warm eten alleen lekker is als je er zo'n moesje van maakt.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Over het algemeen: 2 jaar vind ik een grensgevalletje...ik zou nog voor negeren gaan. Dus gezelligheid aan tafel..en eet je dan eet je. Eet je niet dan niet. Regelmatig de groenten pakken die ze wel lekker vinden en op verschillende manieren klaarmaken.
    Bv sperziebonen kunnen gewoon met gekookte aardappelen, maar ook in een ovenschotel met gehakt en met rijst en kip. Zo heb je met dezelfde groente veel variatie.

Kindjes vanaf een jaar of 3/3,5 dan zou lussiknie meteen hier geen optie zijn. Je eet een paar fatsoenlijke happen. En tussendoortjes als een koekje zouden hier niet meer gegeven worden tot er weer normaal gegeten wordt. 2 jaar vind ik daar net te jong voor.

10. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Hier gelukkig (nog) nooit problemen gehad met niet willen eten. Zoon eet alles los, geen prakje en vrijwel geen jus, dan vind hij het het lekkerst. misschien is dat nog n idee? Spelen met eten is hier het teken dat hij klaar is.
    En als je zoontje altijd goed gegeten heeft, zal dat vast wel weer terug komen! Misschien komen zn laatste kiezen eraan? Of van slag door komst van zn zusje, wert niet hoe oud zij is...?

11. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hier kon het eten vliegen :D dan vloog ik rond met bv een worteltje en ooh neee! De wortel wilde zn oor in vloegen! Gauw je mond open, dan vliegt ie daar naar binnen :D is een paar keer leuk en dan gingen er een paar hapjes in. Daarna liet ik het los. Peuters zijn kleine rampjes op mollige beentjes, daar moet je nooit mee in discussie gaan ;)

12. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland

Hahaha ik zie het al helemaal voor me, ga ik dus morgen ook even proberen.:D

13. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Hier moet alles geproefd worden, 1 hap is voldoende daarna mag hij kiezen. We doen bij nieuwe dingen vaak wel een ruilspel: hapje eten en dan krijg jij....(iets wat hij lekker vindt zoals extra appelmoes, kroepoek, tipje mayonaise, extra vlees, komkommer.
    Werkt hier vaak prima. Was eerste week vaak boos mopperen dat hij z'n lekkere ding wilde maar daarna was t probleemloos.
    Wij prezen en klapten bij een hap, grappige is dat hij nu regelmatig een hap extra neemt en dan voor zichzelf klapt en dan op zoek gaat naar t extraatje haha.

Scheelt wel dat t bij ons de groenten waren die niet naar binnen gingen ipv alles. Dus geven m nu ook regelmatig alvast wat groenten en zeggen dan, neem maar snel hap dan komt de rest.
    Sommigen zullen t omkopen noemen, ik zie t al gewenst gedrag belonen waarbij wij als ouders de voorwaarden en beloning stellen.

14. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

23 aug 2015
    1.614
    1
    36
    #14 ImAmommy, 12 sep 2016
    Laatst bewerkt: 12 sep 2016
    Hier ook een moeilijke eter. Misschien heb je wat hieraan:

- multivitamine gummies
    - eidooier van gekookt eitje door een milkshake van volle melk en banaan (proef je niks van)
    - geraspte komkommer of courgette door griekse yoghurt
    - Spinazie (gehakt) door griekse yoghurt wil er hier soms ook wel in

Rijst en pasta gaan hier ook moeilijk in. Maar chinese mie vindt ze lekker. Misschien dat eens proberen? Ik maak een saus van gekookte/gebakken tomaten, gebakken champigmons, gekookte worteltjes of paprika, tomatenpuree. Deze pureer ik fijn tot een suasje en gaat over de mie heen. Ik doe er ook nog wat kruiden en natuurlijk zout/peper bij. Je kan zo eigenlijk veel verschillende sausjes maken, zonder dat hij iets van de groente terug kan vinden.

Ook bereid ik nu zo'n 2 keer week een gerecht met bulgur (de fijnere versie) met een sausje gemaakt van gekookte sperziebonen en/of doperwten, brocoli of bloemkool met daarbij kip of visfilet.

Ik verstop de groenten in suasjes en het eten gaat aardig tot nu toe..

Edit: Ik moet wel ff melden dat onze dochter wat aan moet komen in gewicht, omdat ze erg tenger is. Van de cb moeten we haar maar op wat voor manier dan ook meer verschillende voedingsmiddelen geven, zodat ze niks tekort komt en hopelijk ook wat in gewicht aankomt..

Daarom verstoppen wij de groenten liever dan het niet eten ervan te negeren, omdat het een fase zou zijn ;)

15. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Je hebt gelijk :p

Eerst komende week op vakantie eens kijken hoe hij eet. Soms is een andere omgeving al een stap in de goede richting. Ik moet ook zeggen dat ik hem geen probleemeter vind hoor. Hij is gewoon erg specifiek in wat hij wel en niet denkt te lusten. Zo heeft hij het afgelopen half jaar een grote voorkeur gehad voor banaan en hoefde hij geen ander fruit. Nu hoeft hij alleen nog maar aardbeien en druiven, want bananen zijn niet meer lekker. Hij eet dus wel, maar soms is niet te volgen wat hij nu wel en niet zonder drama op gaat eten :(

16. tuc

tuc Niet meer actief

Een kind wat bepaalde groentes eet en voorkeuren vind ik ook geen probleemeter hoor. Maar ik ken er 1 van 6 die al 5 jaar geen avondeten op heeft. Dat vind ik wel een probleem;)

Deel Deze Pagina