Dochter van drie een beetje asociaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MIss X, 27 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    #1 MIss X, 27 jan 2011
    Laatst bewerkt: 27 jan 2011
    Hoi.

Mijn dochter van 3.4 is extreem verlegen. Als zij van iemand een handje krijg, een cadeautje, plakje worst e.d. Dan veroer zij zich niet. Ze kijkt diegene niet aan, zegt niks, geen beweging in te krijgen.

Dank je wel zegt ze ook niet.

Thuis echter, in haar vertrouwde omgeving en bij mensen die ze al een tijdje ken is ze juist wel heel sociaal, meegaand, een kletskous en een bijdehand.
    Maar zodra ze naar buiten stap is ze extreem verlegen tegen anderen. Op feestjes duurt het een uur voordat ze een beetje losser komt.
    Samen spelen doet ze bijna niet. Op een feestje zitten alle kinderen gezellig samen te spelen en zij zit de hele avond confetti te verzamelen en echt in haar eigen wereldje.

Drukte, massa, harde geluiden. Het is echt niks voor haar..

Zijn er ook moeders die hier ervaring mee hebben en wat kan ik doen om haar toch die manieren te leren die ze wel kent maar niet toepast in de buitenwereld?

Alvast bedankt

2. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    met asociaal bedoel ik eigenlijk gewoon niet sociaal ingesteld en niet dat ze een aso is ;)

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    In ieder geval niet pushen dat werkt averechts.. komt vanzelf wel. Gaat ze naar psz of kdv? hoe is ze daar?

4. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Ze zit al ruim 2 jaar op de creche en na bijna anderhalf jaar fluisteren begint ze nu een klein beetje te praten... (thuis een kwebbelkont en errug bijdehand)

Twee totaal verschillende kinderen dus.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Omdat ze ook andere kindjes mijdt: kan ze wel goed tegen harde geluiden en lawaai, of kan het zijn dat ze daarvoor overgevoelig is?

6. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Zou best kunnen. Ze is best schrikkerig, bang voor harde geluiden, best snel angstig. (zelf wel ontzettend veel geluid maken kan ze wel)

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik herken wel veel in wat je schrijft. Mijn zoon is wel een stuk jonger trouwens (net 2 geworden). Als er kinderen op hem afkomen reageert hij heel terughoudend. Als volwassenen hem aanspreken (in een winkel bijv.) klemt hij zich aan mijn been vast.
    Ik was een paar dagen geleden in een overdekte speeltuin met 2 vriendinnen en hun kinderen, die even oud zijn als mijn zoon. Die kinderen zochten op een bepaalde manier steeds contact met elkaar, maar mijn zoon deed dat helemaal niet. Zij zaten samen aan een patatje en liepen hand en hand, en mijn zoon liep in zijn eentje door de speeltuin te banjeren :( Vond ik best wel naar om te zien, maar hij lijkt er zelf niet mee te zitten.
    Ik vraag me af of dit al iets zegt over zijn latere karakter, of dat dat allemaal nog verandert. Hij hoeft van mij absoluut geen haantje de voorste te worden, maar ik hoop wel dat hij weerbaar gaat zijn als hij naar de basisschool gaat (hij gaat nu trouwens 2x per week naar het kdv, en daar speelt hij wel met andere kinderen, naar wat ik van de juffen hoor).

8. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

21 okt 2005
    2.158
    405
    83
    Hier ook zo'n dochter die eerst vertrouwd (moest) zijn met iets of iemand maar ze gaat sinds ze naar de basisschool gaat met sprongen vooruit!
    Vandeweek intake kraamzorg en madam hield niet op met kletsen ;)

9. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    als het verschil in hetzelfde kind zo groot is zit ik te denken aan het eghoor.. misschien kan zij het niet goed ordenen oid als het luid is. In ieder geval zou ik het eens aankaarten bij een arts oid. Dan kun je het uitsluiten..

En als er niks is zou ik het ook niet pushen,, maar gewoon aankijken.. misschien is ze een dieseltje op feest gebied.. slow start.. maar als het opgang is;)

Deel Deze Pagina