Houten vloer in de olie zetten - tips

Discussie in 'De lounge' gestart door jannn, 25 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Hoi meiden,

Het is weer zover. 1x in de 2 jaar zetten wij onze vloer in de olie. Voorheen deden wij dat altijd op de knieeen. Maakte het eerst helemaal schoon met speciaal spul en daarna in de olie en dan heel lang laten drogen.
    Maar hoe doen jullie dat?? Ik hoor graag wat tips.

Gr Jannn

2. Dani84

Dani84 Niet meer actief

zelfde als jij beschrijft haha';)

eerst met schoonmaakspul goed laten drogen en dan in de olie op de knieeen met een lap er goed inwrijven en dan laten drogen. we hebben nu een nieuwe soort olie die hoeft maar 6 uur te drogen
    wij proberen het wel 1x in t jaar te doen
    (kleine kids)

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Zo doen wij het ook, (al is het alweer een poosje geleden nu) ik zou ook geen andere manier weten voor mijn vloer. Met een machine kom ik niet in de hoeken en de V-groefjes, dan kan ik alsnog op m'n knieën de hele kamer door.

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hoe doen jullie dat met de kids dan?

5. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Uit logeren of savonds als ze op bed liggen
    soms voor we op vakantie gaan..

6. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Eerder deden wij het ook op de knieën.
    Maar de laatste keer een goedkope vloerwisser gekocht en daarmee geolied. Ideaal! We waren ook zo klaar

7. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Wat voor vloerwisser?? Met losse doekjes??

Wij doen het 1x in de 2 jaar en nu zelfs al 3 jaar geleden..
    Omdat het gewoon een rot werkje is.. Ik kan mn man het niet aandoen om het elk jaar te vragen :) :)

Kinderen gaan idd uit logeren of ik wordt de hele dag verbannen met de kids :)

8. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Ik zal manlief eens vragen (hij doet dat hier altijd) als hij thuiskomt.
    Maar hij doet het ook altijd op de knieën, maar wij kunnen er meteen weer overheen lopen (dat doen we tenminste). Volgens mij wrijft hij het na met een 'droge doek' of zo.

9. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Even gevraagd en het klopt inderdaad dat hij met een droge doek na wrijft. Maar officieel mag je er hier ook niet overheen lopen als hij net in de olie is gezet, maar dat doen wij dus wel...:D

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Oh ja, goeie tip. Stom dat ik dat niet zelf bedacht heb.

11. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Nee met een goedkope leifheit versie.
    Er zitten 2 doeken bij, een dweil en een wisser.
    En met die dweil hebben we de olie erop gedaan en die wisser om de olie uit te wrijven.

We hebben dat ding gekocht bij action. Kost niet zoveel en scheelt je een paar pijnlijke knieën.

12. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Wij hebben een machine gehuurd, eerst de oude olielaag met een speciaal goedje eraf en daarna de nieuwe olielaag erop. Zou niet graag ruim 50 m2 op de knieën willen doen.

13. Smnee

Smnee Niet meer actief

Op de knieën. Een handdoek om een borstel en boenen maar. Het is echt rot werk maar het word er echt beter van.

14. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Ik wil dat hier ook een keer doen. Wat voor schoonmaakmiddel en olie gebruiken jullie? Hoef je je vloer niet eerst te schuren? (Wij hebben veel kale plekken, dus ben bang voor kleurverschil als je niet eerst schuurt, of valt dat wel mee? )

15. Dani84

Dani84 Niet meer actief

als je houten planken hebt die al in de olie staan hoef je niet eerst te schuren.
    alleen als je een andere kleur olie erop wil.

Wij hebben schoonmaakspul erbij gekregen, maar doe het tussendoor ook wel met een beetje allesreiniger.
    zal straks eens kijken hoe die speciale heet..
    Maar gewoon goed schoon en droog maken en dan olie erop

succes! ;)

16. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    wij hebbe ooit zo'n pakket gekocht bij de parketzaak die onze vloer toen we hier i gingen gedaan heeft. Er zit zo'n speciale stok bij waar je iets omheen (formaag trekker) doet en daar zetten we de vloer mee in de olie. Schoonmaken gewoon met speciaal parket spul en standaard dweil ding.

Moet hier ook nodig gebeuren, zit er tegenaan te hikken. Kinderen uit logeren en 1,5 dag je huiskamer niet ik kunnen;)

17. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij dweilen met speciale zeep voor houten vloeren. Als wij hem in de olie zetten behandelen hem eerst met een speciale zeeprestverwijderaar en daarna olie.
    Het blijft alleen altijd zo lang plakkerig bij ons nadat we de vloer in de olie gezet hebben. Hebben jullie dat ook en welk type olie gebruiken jullie?

Wij hebben overigens tropisch hardhout op de vloer liggen en gebruiken nu parketmeester of aquamarijn olie.

18. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Wij hebben de hele lijn van de aquemarijn. De olie, de clien-z om te dweilen en de clien-s om alle lagen van de vloer te halen.

Soms als er hele kale plakken zijn schuren we de vloer heel licht met de allerkleinste korrel schuurpapier op. Daarna olie erop en dan zie je er niks van weer.

19. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Gebruiken jullie dan niet teveel olie?
    wij gebruiken een dun laagje en geen plakkerige vloer. De vloer is dan juist weer super glad.

20. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Wij hebben Silva Fresh van Junkers reniging en olie
    die van ons is zo droog en is niet plakkerig :)

Deel Deze Pagina