Wat is de positie van het middelste kind in het gezin? Valt het er inderdaad vaak buiten? Zijn er mensen hier die zelf het middelste kind zijn en hoe hebben jullie dat ervaren? (ik heb 1 broer, mijn man is de oudste van 3, dus wij weten niet hoe dat is).
Ik kom uit een gezin van 3. De middelste en de jongste speelden veel samen, de oudste speelde meer alleen. Hier trokken de meisjes meer naar elkaar toe door het echte meisjesspel. Nu we volwassen zijn doet de positie in het gezin er helemaal niet meer toe, iedereen is me lief. Soms trek ik een poos meer naar de 1, dan naar de ander.
ik ben zelf de middelste. Maar heb mij nooit buiten gesloten gevoeld. We deden ook gewoon alles samen met het gezin . En als er iets gekocht werd voor de een kreeg de ander ook iets. Je moest wel eens wat meer op je beurt wachten met aandacht, maar dat heb je ook in kleine gezinnen. Nee ik vond het erg leuk om met zijn drieën te zijn. Zelf is mijn wens dat ook maar of mijn man dat wilt Onze leeftijden zijn nu: 30-ik 25- 17. Dus wel grote verschillen ertussen. Wel was mijn zus heel gemeen vroeger maar daar weet ik zelf niets meer van
En idd zoals Toke zegt, mijn zus was altijd meer alleen en ik en mijn broertje waren veel samen. Maar dat komt omdat de oudste ook een periode krijgt dat je kleine zusje of broertje kinderachtig is
Ik ben zelf de middelste van 3. Een zus van 3,5 jaar ouder en een broertje van iets minder dan 5 jaar jonger. Echt er buiten vallen kan ik niet zeggen maar ik weet wel dat broertje en zus vaker samen spande. Dat is ook wat ik van andere " middelste" heb gehoord. Mijn man is ook de middelste. Hij scheelt maar 15 mnd met zijn broer en zijn zusje is 6 jaar jonger dan hij. Hij heeft dit niet zo ervaren omdat er een heel ander leeftijdsverschil tussen zat,
Wij zijn thuis met z'n drieën, ik ben de oudste maar bij de geboorte van ons broertje weet ik dat mijn zusje wel eens moeite heeft gehad de middelste te zijn... We kregen alle drie even veel hoor maar over de oudste wordt al snel gezegd "jij bent de oudste dus begrijpt het wel" , de kleinste "aaah hij is zo schattig" & de middelste??? Nu we ouder zijn doet het er totaal niet meer toe
Ik ben ook de middelste van 3 en ja ik viel er wel wat buiten. De andere 2 zijn jongens dus die trokken meer met elkaar op. Maar ik geloof niet dat ik dat erg heb gevonden
Man en ik zijn thuis de oudste (bij hem 2 om 2 jaar ertussen, bij mij 2,5 om ruim 3) en duidelijke verschillen in onze gezinnen. Bij hem speelden alledrie de jongens veel samen en viel er dus eigenlijk niemand 'buiten'. Bij mij was het anders en de middelste was juist degene die er nooit buiten viel, ze speelde of met mij of met de jongste. Wel hebben wij twee gewoon een ietsie beter band gehad toen we jong waren en liggen we elkaar iets beter, maar er buiten vallen deed dus eigenlijk eerder de oudste of de jongste en de middelste schipperde tussen ons twee in als een wat ik vaak hoor 'typisch' middelste kind: een soort vredesbewaarder hihi. Ken zelf veel gezinnen waarbij dit ook zo was en ben erg benieuwd hoe het hier straks gaat zijn (helemaal omdat de straks middelste echt erg pittig is wat betreft gedrag en druk pogingen doet de oudste de baas te zijn).
Ik dacht juist altijd dat de jongste (het nakomertje) buiten de boot viel.. Tenminste dat is bij mijn man wel echt het geval en bij mijn neven ook.. Nu op volwassen leeftijd trouwens niet meer.. Gr. Carlien
Ik ben de middelste van 3 meiden. Ik trok eerst veel meer met mijn oudere zus op. Wij schelen nog geen 2 jaar. Mijn zusje is bijna 6 jaar jonger dan ik, dat we samen speelden kwam pas later. Nu maakt het allemaal niks uit, niemand is buiten gesloten!
Ik ben ook de middelste van 3 meiden. Oudste zus is 5,5 jr ouder, jongste zus is 2.5jr jonger. Ik las het hier al, maar ook mijn zussen spanden vaak samen tegen mij, en soms doen ze dat nog wel. Laatst op een verjaardag begonnen ze ook weer en toen heb ik er meteen wat van gezegd, want ik vind dat namelijk echt niet leuk. Bij ons is het wel zo dat mijn ouders zich altijd zorgen maken om mijn oudste zus en mijn jongste zusje was nog heel klein toen ze geopereerd werd, dus dat is altijd zo gebleven dat ze zich veel met haar bezig houden. En ik zou het volgens hun wel redden, terwijl ik eigenlijk het zorgenkindje was, omdat ik altijd ziek was. Ik viel er dus eigenlijk wel buiten, nog wel. Maar ik heb nu mijn eigen gezin en dus ben ik daar niet altijd mee bezig,maar soms raakt het mij wel.
Ik ben de jongste van 3 en bij ons voel er niemand buiten de boot. De middelste is wel de rustigste en de oudste en ik hebben de boel wat meer opstellen gezet. Ik kan met allebei goed overweg, onderling hebben zij een iets hechtere band maar het zijn 2 mannen en dat schept ook een band. Ik weet dat ze mij net zo leuk vinden, zij hebben alleen meer raakvlakken. Mijn vriend is de oudste en daar is de middelste weer de drukste. Maar dat kan ook zijn omdat hij rood is... Ik denk dat hier geen standaarden voor zijn. Elk gezin heeft toch een eigen gebruiksaanwijzing en elk kind weer een andere. Niks gaat zoals je verwacht. Ik vond het heerlijk vroeger met z'n drietjes.
Hier nog een middelste van 3 bij ons thuis trokken mijn oudere broer en jonger zusje veel naar elkaar dit had meer met karakter en interesses te maken. Heb me echter nooit buitengesloten gevoeld.... We speelden ook wel veel samen. Zelf zou ik nooit bewust 3 kinderen nemen. Dit omdat ik gezien heb dat het voor mijn ouders financieel best zwaar was en moet er in deze tijd niet aan denken wat voor kosten dat met zich meebrengt. Ook was het niet altijd even handig in treinen pretparken hotels enz... Vaak is alles ingesteld op twee kinderen.
Ik heb een zus die 2 jaar ouder is en een broertje van 5 jaar jonger. Nooit problemen mee gehad, mijn zus en broertje deden wel veel samen en ik deed meer mijn eigen ding. Maar dat is misschien gewoon mijn karakter?
Ik ben de middelste en heb me nooit buitengesloten gevoeld! Ik ben wel altijd het meeste opgetrokken met mijn oudere zus maar ze zijn me allemaal even lief
ik ben ook de middelste thuis, 1 zus ouder dan mij, 1 broer jonger dan mij. altijd ben ik buiten gesloten, nu gaat het een stukje beter. hierdoor heb ik altijd gezegd dat ik zelf NOOIT 3 kinderen zou willen! als ik per ongeluk zwanger zou worden van nummer 3, dan zou ik ook proberen zwanger te raken van nummer 4!
Mijn man is de middelste en overduidelijk de rebel van de drie. Hij kan het met beide broers wel vinden, maar toch viel hij er een beetje buiten.
Denk echt dat daar weinig over te zeggen valt en dat het heel erg van de gezinssituatie af hangt.... Mijn vader was de middelste en hij viel idd vaak buiten de boot, bij familie valt de jongste juist weer vaak buiten de boot.... Bij ons thuis zijn we met zijn 2en (zusje), ik trok meer naar mijn vader die vaak aan het werk was en mijn zusje naar mijn moeder die huisvrouw was. Resultaat: ik hing er altijd maar wat bij, en nu nog, moeder en zusje doen vaak leuke dingen samen (vakantie, shoppen oid) en ik wordt nooit mee gevraagd....
ik denk zelf dat je dat als ouders in de hand moet houden.Als ouders ben je verantwoordelijk voor je kinderen en zul je moeten voorkomen dat je erbuiten valt. hier bewust wel 3 kinderen maar ik ga er echt wel voor waken dat er geen buiten gaat vallen. het hoeft helemaal niet zo te zijn het kan ook hartstikke goed gaan. ik ben ook de middelste maar de oudste ik 15 jaar ofzo ouder dus dat is een heel ander verhaal.