Zindelijk worden, na hoeveel dagen verbetering?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Feye, Jun 3, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,472
    3,929
    113
    Female
    Weer een nieuw zindelijkheidstopic :rolleyes:
    Mijn zoontje is 3,5 en niet zindelijk en inmiddels begin ik de druk van de basisschool aardig te voelen....
    We hebben vanaf 2,5 al een paar pogingen gedaan (luier uit), maar zonder succes. Denk dat we ook te snel opgaven, dus dat was niet handig van ons.
    Tijdje geleden begonnen met hem elke ochtend op de wc te zetten. Dit vond hij doodeng, schreeuwen, krijsen. Dus toen stapje voor stapje hem op de wc laten wennen. Nu gaat hij zonder gedoe op onze eigen wc zitten en hebben we donderdag de luier uitgedaan. Een uurtje huilen om een luier en daarna was het goed. Hij heeft 2x een paar drupjes geplast op de wc en de rest in de onderbroek. Gisteren was hij niet thuis en heeft hij de hele dag zonder luier gelopen maar in totaal 4x geplast en gepoept in de onderbroek (hij wilde absoluut niet op een vreemde wc). Vandaag heeft hij opnieuw 1x geplast in zijn onderbroek (4uur lang opgehouden) en nog niet op de wc geplast.
    Ik wil heel graag doorzetten, maar vraag me af waar ik goed aan doe: zet ik hem regelmatig op de wc? Of, zoals ik nu doe, moet hij het zelf gaan aangeven? Hij zegt zelf aan te gaan geven wanneer hij moet, maar tot nu toe zonder resultaat....
    En binnen hoeveel dagen zagen jullie enige verbetering? Het heb nu al af en toe het gevoel 'het lukt toch niet', maar misschien verwacht ik ook wel te veel resultaat binnen een paar dagen? Dinsdag moet hij naar de opvang en ben bang dat hij daar ook absoluut niet naar de wc wil.
    Voor beloningen is hij overigens helemaal niet gevoelig.
    Alle tips, positieve en minder positieve verhalen zijn welkom :)

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Ben ook benieuwd. Wij zitten een beetje met hetzelfde maar dan nog met het punt dat ons zoontje absoluut niet met poep geconfronteerd wil worden. Dus poepen op een potje of de wc, hij weigert pertinent. Ik geef m dan toch n luier omdat ik niet wil dat hij het gaat ophouden, volgens mij zijn we dan nog verder van huis. Hij poept zo'n 2 a 3 keer per dag dus ophouden is echt niet fijn. Verder laat hij gewoon zn plas lopen, al staat zn potje ernaast. En hij vindt het totaal geen probleem om in een natte onderbroek te lopen. Hij plast er zo nóg een keer in. Nu maak ik me nog geen zorgen, hij is lichamelijk met alles later dan gemiddeld (heeft ook fysio gehad) en we hebben net privé een pittige periode achter de rug, dus dat speelt ook allemaal mee. En inderdaad ook totaal niet gevoelig voor beloningen. Ik stel hem de mooiste dingen in het vooruitzicht als hij poept op de wc (en echt dingen die hij heel graag wil hebben), maar dan tóch kiest hij voor n luier om en zondert ie zich af...
    Ben benieuwd naar de tips en ervaringen op deze leeftijd. Want ik denk dat een kind op tweejarige leeftijd zindelijk maken écht anders werkt dan op 3,5 jarige leeftijd.

3. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,063
    1,296
    113
    Nederland
    Wat gebeurt er als het mis gaat? Ruim jij het dan voor hem op? Of laat je hem mee helpen.

Als je het nog niet doet, laat hem eens mee helpen de boel op te ruimen. Mogelijk maakt dat wel indruk.
    Verder zou ik nu doorzetten en geen luier meer om doen.

4. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,407
    10,339
    113
    Onze uk is net 3, 2maanden voor zijn 3de verjaardag gaf hij aan te moeten poepen en ging dan naar de wc.
    Hij vond het vreselijk dat hij elke keer na het poepen plat moest om hem te poetsen. Elke keer zei ik je had al klaar kunnen zijn en je billen worden niet meer rood door de poep. (Gevoelige huid)
    Het duurde even voor hij de knop om heeft gezet en wou poepen op de wc.

Plassen daar in tegen gaat minder, hij heeft wel het gevoel dat hij moet plassen maar deluier isnog zo makkelijk, wanneer hij wel een onderbroek aan heeft gaat het redelijk goed af en toe herinneren dat hij geen luier aan heeft en het langer duurt om te kleden dan om een plas te doen.

Wanneer gaan jullie volledig zonder luier? smorgens ondernemen we vaak wat en dan doe ik hem wel een oefenbroekje aan, smiddags een onderbroek.

Misschien eens een week rond huis blijven en de hele dag een onderbroek?

5. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

Aug 5, 2014
    1,268
    127
    63
    Ik zou hem wel regelmatig op de wc zetten. Hopelijk doet hij dan toevallig een plasje op de wc en krijgt hij zo succes ervaring.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik zou hem die drempel over helpen en dus op de wc zetten. Overal; thuis, op bezoek bij de buurvrouw, op het kdv, in de Hema, etc etc. Gewoon echt even flink doorzetten om dit te doorbreken. Ga ook vooral zélf naar de wc met hem, doe daar ontspannen over.
    Als je die angst hebt doorbroken, kun je het meer en meer aan hem over gaan laten.

Mijn oudste moest er ook echt flink doorheen worden geholpen, achteraf denk ik dat ik die angst heb beantwoord door bij eerdere pogingen weer een luier aan te doen. Zij ging daardoor denken;'Zie je wel, wc's zijn eng, daarom mag ik weer een luier aan!'.

Bij mijn jongste al heel vroeg overal naar de wc gegaan, ook zij zelf dus. Zij is nooit bang geweest, plast op iedere wc met plezier - en een nieuw soort wc is voor haar een feestje. Achteraf had ik dit met de oudste ook zo moeten aanpakken. Oudste duurde ongeveer een week voor het met plassen goed ging, poepen was weer een heel nieuwe drempel, dat duurde ietsje langer. Jongste met ruim 2,5 de luier uit gedaan en die was meteen zindelijk. Als je de luier uit doet, zou ik hem ook echt niet meer aan doen. Ook niet voor onderweg.

7. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Mijn dochter Is ook zo'n kind dat niet gevoelig Is voor omkopen of beloning, bij haar moet de motivatie echt van binnenuit komen. Ook zo bij het zindelijk worden: ik had al wel eens de luier uitgelaten of haar op potje of wc gezet, maar allemaal zonder resultaat.
    Ze ging op het kdv wel mee met de plasrondes maar dat leverde ook niks op. Tot een paar maanden na haar derde verjaardag (ik begon hem al aardig te knijpen), toen ze opeens vanuit het niets aankondigde dat ze een onderbroek wilde. Ik zei prima, maar dan gaan we ook plassen op de wc. Vond ze goed, nog een paar ongelukjes wel natuurlijk maar het ging toen eigenlijk heel soepel. Ik zette haar de eerste maanden nog wel elke paar uur op de wc. En ze kreeg ook een autoluier en een dagje uit luier, maar dat begreep ze ook. Ze vroeg dan altijd keurig heb ik een luier aan als ze moest plassen, best schattig eigenlijk, vooral omdat ze er dan met zo'n gelukzalig gezicht in ging plassen.
    Maar goed, bij haar was het dus een combinatie van het zien bij andere kinderen op het kdv, het feit dat haar grote voorbeeld daar een onderbroek droeg, en dat we daar ook vaak over praatten: grote kinderen dragen onderbroeken en plassen op de wc. Zij moest er echt zelf aan toe zijn en toen was het ook zo gepiept.

8. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Wij beginnen 's morgens na zn eerste poepluier (na het ontbijt). En dan regelmatig op de wc of het potje (deden we van de week buiten, was mooi weer en hij liep alleen in zn zwembroekje). Maar hij plast tussendoor ook. Ik zou m dan elke 15 minuten op de wc moeten zetten en dan is ie echt niet onder de indruk als hij plast, hoe hard ik ook sta te juichen. En dan nog denk ik dat hij het zelf moet aangeven want dat doet ie de eerste twee keer en dat gaat dan goed. Vervolgens gooit ie er met de pet naar en loopt ie zonder problemen met n natte broek rond. Het boeit m gewoonweg niet.
    Op het kdv gaat ie mee met de plasrondes en krijgt hij stickers. Ik hoor terug dat ie dan wel trots is de eerste keer maar daarna is hij niet meer onder de indruk. Zijn beste vriendjes hebben geen luier meer maar ook dat boeit m niet.

9. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,472
    3,929
    113
    Female
    Dank voor alle tips!

@G89 toen ik vandaag bij een natte onderbroek zei 'trek je onderbroek maar even uit', vond ie dat ik dat moest doen omdat hij dat vies vond. Heb hem het uiteraard wel zelf laten doen, masr vond het fijn dat hij het niet leuk vond om te doen en uitgelegd dat dat niet hoeft als je op de wc plast.

@owly hij gaat bij ons dus nu volledig luierloos, maar zijn dan nu dus wel wat meer aan huis gekluisterd. Supermarkt, kinderboerderij enzo doen we wel, maar meerdere uren weg zie ik nog niet zitten. Zijn nu 5 dagen achter elkaar thuis, daarna weer opvang. Hoop dat we iets in die 5 dagen gaan bereiken.

@Fuddey hij gaat overal met me mee naar de wc, maar heb hem toen er nooit opgezet (had ik maar....). Ik ga het bij de jongste sowieso eerder aanpakken! Luier durf/wil ik nu eigenlijk niet meer om, omdat ik bang ben dat het steeds lastiger gaat worden. Anderzijds vraag ik me wel af of zijn angst minder wordt als we nu heel erg gaan pushen (bij de onbekende wc's). Ik verwacht dat het bij de opvang ook één groot krijsdrama wordt als hij daar naar de wc moet :(

@Zohra ik ben zo bang dat bij hem nooit dat moment gaat komen dat hij het zelf wil, hij is nogal lui/gemakzuchtig. Het interessert hem ook niks dat hij één van de oudste is bij de opvang met een luier, zijn beste vriendjes gaan ook gewoon naar de wc...

@HappyRabbits fijn om de herkenning te lezen. Jouw zoontje plast dus heel vaak? Hier vandaag maar 3x geplast: 2x in de onderbroek en 1x op de wc (yes, eerste keer :cool:).

Ik doe nu een combi van zelf aangeven/erop zetten: hij krijgt van mij de mogelijkheid om het zelf aan te geven, maar na een paar uur moet hij van mij een keer. En voordat we de deur uitgaan moet hij ook. De laatste keer dus met succes: zijn eerste echte plas op de wc (pas nadat ik hem een ijsje had beloofd :rolleyes:). Het biedt enige hoop voor morgen.
    Hij lijkt het wel lastig te vinden om te gaan plassen, lijkt zich niet te kunnen ontspannen. De iPad ligt nu standaard op de wc, maar dat lijkt hem dan ook weer af te leiden (zeg regelmatig: ga je ook nog even plassen).

10. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,407
    10,339
    113
    Vandaag ook een kleine overwinning. Ik geeft hij niet vaak aan en toch durfde ik met hem naar de supermarkt.

Zegt hij in eens mama ik moet plassen! Gelukkig wist ik dat ze een wc hebben en hij was super trots!

Misschien toch maar wat jij doet compleet luierloos.

Super goed dat jullie ook een overwinning hadden!

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier was er maar heel kort sprake van pushen, ik merkte dat er bij haar een drempel zat en verwachtte dat langzaam die drempel over gaan uiteindelijk meer energie zou kosten bij haar dan in het diepe springen. Na een paar keer was het 'ok, ik ga wel proberen op de wc te plassen...' als ik het voorstelde. (Mijn jongste is daar weer heel anders in, ik denk dat pushen bij haar juist zou leiden tot heel tegendraads zijn. Dus echt per kind verschillend natuurlijk!)

12. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,472
    3,929
    113
    Female
    Ik vrees dat het hier ook neigt naar tegendraads gedrag, maar ik wil nu eigenlijk niet meer terug.
    Net heeft ie wel weer op de wc geplast, nadat hij het heel lang heeft opgehouden en na heel erg aandringen van mij (zelf moppert ie wat, wat betekent dat hij wel moet maar niet wil). Dat lang ophouden vind ik nog wel een dingetje, hij plast nu maar 3 of 4x per dag. Dat lijkt mij wel heel weinig en niet handig (kans op infecties?). Hij heeft nu vanochtend een keer onder de douche geplast en dus net 1x, meer niet...

13. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Wij hebben mijn zoon gewoon in de zomertijd zonder luier laten rondlopen. Potje in de buurt en bij een (ook al is het toevallig) plasje flink beloond met bijvoorbeeld een klein ijsje (ook al is het ochtend hahaah). Dit bouw je daarna natuurlijk af naar kleinere beloningen of stickers sparen.
    En ja, ik heb ook sommige dagen constant plasjes geruimd en broeken verschoond, maar over het algemeen was dit over relatief korte periode.
    En hem naderhand (toen hij toch regelmatig op het potje ging uit zichzelf) toch zijn broek en onderbroek aan gelaten, zodat hij wel ervaart dat een natte broek vervelend is.
    Poepen deed hij ook net zo goed asl plasjes maar ik weet dat veel kinderen dat inderdaad eng vinden. Misschien meer erover uitleggen? Bestaan er misschien boekjes over???
    Succes!!!

14. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid

May 1, 2017
    554
    187
    43
    Female
    Plassen op de wc ging heel snel hier, met een week had hij het door hoe het moest, nat worden vond tie maar niks. ik moest het even opzoeken maar toen was hij net 3 jr geweest. Poepen was een heel ander verhaal, dat vond hij heel eng op de wc, poepte steeds in de onderbroek, en hij wilde het dan ook nog niet verschonen, om moedeloos van te worden. Eerst wilden we hem geen luier aandoen, want dat voelde als een stap terug, bovendien was hij al plaszindelijk.
    Uiteindelijk dan toch een optrekbroekje aangedaan, zo was de druk er voor hem even af, en voor ons, want ja constant onderbroeken en broeken wassen waren we ook wel een beetje klaar mee. En hij kon met het broekje gewoon zelf gaan plassen.
    Toen mocht hij poepen in het broekje op de wc, dus nog met broekje aan. Na een paar dagen dan broekje in de wc gelegd (minder hoog plons gehalte) en daarna liet ik het broekje weg, met zijn toestemming en toen was het klaar! Nooit geen ongelukjes meer gehad. Volledig zindelijk was hij met 3,8 mnd.

15. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,472
    3,929
    113
    Female
    Ik begin voorzichtig positief te worden: vandaag geen natte broeken, 2x geplast op de wc en 1x onder de douche. Wel 1x gepoept in zijn onderbroek, vond ie helemaal niet leuk.
    Hij is verder overigens helemaal niet trots op zichzelf dat hij plast op de wc, lijkt het al gewoon te vinden en ik moet ook vooral niet tegen hem zeggen dat ik het knap vind... Vooral geen aandacht aan besteden dus.
    @BakingSoda ik ga je tip over het poepen onthouden, mocht het nodig zijn.

BakingSoda likes this.
  16. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid

May 1, 2017
    554
    187
    43
    Female
    @Feye we noemden het optrekbroekje "de grote jongens broek", was echt meteen een hit voor hem. Succes!

17. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,472
    3,929
    113
    Female
    Update:
    Een werkje verder nadat we zijn begonnen en het gaat eigenlijk heel goed! Plassen doet ie keurig op de wc. Poepen vindt ie heel vies en hij zit te kolkhalzen op de wc, dus dat moeten we even goed in de gaten houden.
    Buitenshuis plassen vindt ie nog niet leuk. Hoewel hij vandaag voor het eerst op een 'vreemde' wc heeft geplast dus wie weet is die drempel nu ook weg.
    Het lastige is nog met de uitstapjes: bij weggaan zeggen dat ie niet hoeft en na een half uur wel naar de wc moeten.

Dank voor de tips en bemoedigende woorden!

18. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Het kwartje moest hier bij beide jongens echt vallen.
    Toen waren ze allebei binnen een week zindelijk. Finley zelfs binnen een week dag en nacht zindelijk. Maar goed, ze waren beiden wel vrij laat zindelijk. Aiden met 3,5 jaar overdag en met 4,5 jaar ook 's nachts.
    En Finley pas met 3 jaar en 10 maanden ongeveer.
    Bij Finley schoot ik ook in de stress. Notabene 2 dagen voordat hij op school moest beginnen met oefenen in groep 1, viel dan eindelijk het kwartje bij hem. De knop was omgegaan. Geen ongelukjes meer en zelf steeds aangeven dat hij naar de WC moest.
    Daarvoor hebben we met tussenpozen steeds geoefend, maar ook ik voelde de druk van school.

Wat ik toen heb gedaan is:
    Consequent op gezette tijden (had het zelfs op een a4tje geschreven en opgehangen voor zowel mijn partner als de oppas) op de WC zetten. Bijvoorbeeld direct na het opstaan/uit bed komen, na het ontbijt, rond het fruiteten/10 uurtje, na het middageten, rond theetijd etcetera. Vaste tijdstippen aanhouden. Ook tussendoor constant maar vragen: "moet je plassen? moet je poepen?". Net zolang totdat ze er zowat zelf flauw van worden, LOL.

Finley had net als Aiden nog wel tijdelijk last van poepangst. Hij vond het maar eng, dat bruine ding dat in de WC uit zijn kont floepte. Ik heb toen elke avond voor het slapen gaan het boekje Joep moet Poepen voorgelezen (te bestellen via internet). Binnen een paar weken was poepen totaal niet eng meer!

19. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

Oct 8, 2012
    3,563
    2,859
    113
    Female
    Mijn dochter is nu 2 dagen zindelijk. Ze plast op het potje of op de wc en geeft het nu dus ook zelf aan. In de nacht is ze ook al helemaal droog. Wij boden steeds het potje aan maar kwamen maar niet verder. 3 weken geleden begonnen met samen plaaaen. Zij op het potje en ik op de wc. Voor Pinksteren hadden we een week vrij. Warm weer. Luier uitgedaan en heel veel herinneren om te plassen. Paar flinke ongelukjes. Keer of 4 per dag. Maar elke keer wat minder. Op kdv ook luier uitgedaan. Zo nu en dan een ongelukje. Vooral poepen deed ze in haar onderbroek. Toch de luier uitgelaten ook in de auto en in bed. Donderdag nog 1 ongelukje en sindsdien droog. Sinds vrijdag geeft ze nu ook zelf aan dat ze moet. Onze slogan eerst roepen, dan poepen. Ze is afgelopen dinsdag 3 jaar geworden. Al met al net geen 3 weken geduurd. In de nacht was ze na 1 ongelukje helemaal droog. Maar ze is ook nooit geen nachtplasser geweest.

Share This Page