houtenvloer

Discussion in 'De lounge' started by schaapie123, Apr 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

hier ook iemand met een dweil vraag.
    sinds september hebben wij een houtenvoer die alleen behandeld is met olie (ik had liever dat hij gelakt was inverband met de kleine uk)

hoe kan ik deze het beste dweilen, volgens mijn vriend kan het alleen met een vochtige doek(klamme) dus tot nutoe heeft hij dat gedaan,(door mijn ziekte kan ik dat niet) dus hij gaat dan op zijn knieen met de doek door de woonkamer heen.

onze eetkamer en boven doe ik zelf wel, meestal stoom ik ze (laminaat) of ik dweil gewoon.

wie heeft tips en ervaringen , ma

2. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hoi,

Hier hetzelfde,ook alleen met olie behandeld.

Ik dweil hem met groene zeep. Gaat prima.

3. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    1,660
    0
    0
    Ik gebruik voor onze houten vloer die ook in de olie staat ook gewoon een klein beetje groene zeep en eens in de zoveel tijd speciaal onderhoud spul wat we bij de vloer kregen.
    ik dweil hem met dit ding leifheit twist - Google zoeken
    Die kan je heel goed uitwringen (voel je net aan alsof je ouderwets de melk staat te karnen :p )

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Moppen kan best, goed uitwringen en niet te nat achterlaten. En vooral niet overdreven vaak doen...

Je hebt idd speciaal onderhoudsspul dat je door het dweilwater kunt doen (eerst moppen met een natuurlijk schoonmaakmiddel, niet te veel, dan naspoelen met schoon water waarin wat van dat onderhoudsspul.

Zit de vloer alleen in de olie? Of is hij ook met was nabehandeld? Het beste is nl. een onderhoudsspul te zoeken dat "past" bij de olie/was waarmee de vloer behandeld is. Vraag dit dus even na bij de leverancier van de vloer. Het is sowieso ook handig om te weten welk merk olie er op de vloer zit, voor als je de vloer na 10 jr nog eens (kan ook plaatselijk!) opnieuw wilt behandelen op plekken waar hij wat meer is belopen bijv.

Sowieso gefeliciteerd met je vloer-met-olie! Lak is niet fijn nl, dat blijft niet mooi en is dan veel lastiger bij te werken :D.

5. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

we hebben gewoon houtenplanken van de gamma hihih en zelf de olie erop gedaan, kan dus niet vragen aan de leverancier hihihi

maar ik lees dus dst ik hem gewoon kan moppen heerlijk, ik heb wel een ding ven leifheit maar dat blijft altijd zo nat, die kan je niet wringen, die twister is wel een ideaal ding. vande week maar eens kijken

linn jij dweilt hem dus ook gewoon?

6. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    ik dweil onze vloer altijd met de twister en met HG spul voor houten vloeren die behandeld zijn met olie. Dat geeft hier het mooiste resultaat. We hebben ook speciaal spul om hem te boenen/oliën maar dat doen we maar 1 of 2 keer per jaar.
    Met allesreiniger of groene zeep vind ik hem niet zo mooi schoon worden dan komt er een waas op.

7. ingef

ingef VIP lid

Aug 30, 2009
    5,619
    1
    0
    NULL
    NULL
    mmm...interessant, wij hebben dus ook een vloer van houten vloerdelen die geolied zijn.. weet alleen niet met welke olie, wonen hier pas 6 jaar... in de loop der tijd zelf allerlei producten geprobeerd voor de vloer, maar niets leek echt mooi... wat raden jullie aan voor onderhoud voor mijn geoliede vloer?

8. suzy83

suzy83 Fanatiek lid

Oct 20, 2009
    1,556
    0
    36
    NULL
    NULL
    denk hardwaxolie... is het in kleur wit of naturel of wat?
    anders kun je het beste wel van dat speciaal dweil spul van de houtboer nemen. hoeft ook niet zo vaak te dweilen als dat je gewend bent van tegels...

olie teminste hardwax is veel fijner qau onderhand ipv lak, hardwaxolie is veel gedmakkelijker bij te werken met onderhoudsolie!! lak kun je niet bij werken...

en gewoon klamvochtig dweilen...

9. heitjekarweitje

heitjekarweitje VIP lid

Jan 14, 2009
    12,710
    2
    38
  10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Er zijn ook goede natuurlijke onderhoudsproducten, bijv Auro, ruikt heerlijk en is niet schadelijk voor de omgeving. Niet overal verkrijgbaar.

Als je je vloer zelf hebt geolied, weet je nog wel met welk merk olie, toch? Dan kun je bij de Gamma navragen of er een bijpassend onderhoudsproduct is dat je aan het schone naspoel-water kunt toevoegen. Zo nee, kies gewoon een algemeen olie-onderhoudsproduct of zoiets als dat Auro - als je het ook zo lekker vindt ruiken als ik :)

Jullie hebben de vloer dus alleen geolied en niet nog een waslaag erop gedaan. (Sommige olie bevat ook was trouwens, zoals de al genoemde hardwax-olie van Osmo bijv). Dan is het zeker goed om wel voor een onderhoudsmiddel te gaan bij het dweilen (hoeft niet elke dweilbeurt trouwens) om de vloer netjes te houden. En goed opletten of je kalere plekken krijgt, die kun je makkelijk bijwerken, met dezelfde olie als er al op zit.

Succes!

11. suzy83

suzy83 Fanatiek lid

Oct 20, 2009
    1,556
    0
    36
    NULL
    NULL
    heitje karwijtje, welke provincie zit je met je zaak?

12. ingef

ingef VIP lid

Aug 30, 2009
    5,619
    1
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor de tips dames!. ik weet dus inderdaad niet welke olie erop zit, anders had ik die al wel weer gekocht... ;) heitje, ben ook wel benieuwd hoe ik aan de olie die je laat zien kan komen.. woon zelf in friesland... kan het ook bezorgt worden o.i.d.?

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier ook HG!

Deze bedoel ik dus:
    HG > Vloeren/ vloerbedekking

Dit is volgens mij ook te koop bij de drogist. Ik vind de prijs erg meevallen. Zelf haal ik het trouwens altijd bij een naburig tuincentrum weg.

14. heitjekarweitje

heitjekarweitje VIP lid

Jan 14, 2009
    12,710
    2
    38
    Wij zitten in Noord-Holland (West-Friesland)

15. suzy83

suzy83 Fanatiek lid

Oct 20, 2009
    1,556
    0
    36
    NULL
    NULL
    oke zijn we niet echt concurent dus hihi wij zitten in belgie

16. ingef

ingef VIP lid

Aug 30, 2009
    5,619
    1
    0
    NULL
    NULL
    da's nog te doen trouwens...woon zelf in leeuwarden...;)

17. heitjekarweitje

heitjekarweitje VIP lid

Jan 14, 2009
    12,710
    2
    38
    Dan ben je hier in ruim een uur! :p

18. heitjekarweitje

heitjekarweitje VIP lid

Jan 14, 2009
    12,710
    2
    38
    Hihi ok dan kunnen we wel klanten uitwisselen...heb soms mensen van België maar die vinden het te ver rijden naar mijn winkel! ;)

19. suzy83

suzy83 Fanatiek lid

Oct 20, 2009
    1,556
    0
    36
    NULL
    NULL
    oh doe me maar pbtje als ik ze hier uit jou omgeving krijg stuur ik ze jou kant op... hier zitten veel campings dus heel wat vakantiegangers...

20. heitjekarweitje

heitjekarweitje VIP lid

Jan 14, 2009
    12,710
    2
    38
    Haha afgesproken!
    Wat verkoop jij allemaal? Alleen parket of ook laminaat?

Share This Page