Houtkachel

Discussie in 'De lounge' gestart door Popidepi, 18 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Popidepi

    Popidepi Bekend lid

    25 sep 2017
    672
    791
    93
    Er was afgelopen zomer een topic hier waarin het ging over de irritaties van je buren en rondom die hout kachels in de tuin.
    Nu kwam ik dit artikel tegen en moest ik daar dus weer even aan denken.
    http://www.telegraaf.nl/nieuws/2812283/houtkachel-vervuilt-meer-dan-zes-trucks

    Ik ben wel benieuwd of degene die een houtkachel hebben, vooraf wisten dat dit zo vervuilend was.
    En nu dat je het weet, denk je er dan anders over? Zou je stoppen met stoken, minder stoken of zou er niets veranderen?
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik vind het verschrikkelijk die houtkachels. Ik heb er met het uitlaten van de hond echt zoveel last van. Wat een verschrikkelijke lucht. Mijn haar gaat van een rondje van 10 minuten al stinken.

    Ik ben voor afschaffen van die bende. Ik ga ook even informeren bij de gemeente of ik officieel een klacht kan indienen over luchtvervuiling.

    Ook binnen in huis is het ongezond.
    Mensen halen onbewust zeer vervuilende lucht in huis.
    Ook kaarsjes branden in huis is ongezond.

    https://www.margriet.nl/fitengezond/gezondheid/hoe-ongezond-is-een-open-haard-of-houtkachel/
     
    Posh en tumtummetje vinden dit leuk.
  3. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Overburen verwarmen met een houtkachel. Dat merk je duidelijk als het koud is, onze hele slaapkamer ruikt er dan naar.
     
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Wij wilden dit graag hebben toen we ons eerste huis gingen kopen. Ik ben opgegroeid met een open haard... toen wij ons erin hadden verdiept toch niet gedaan... niet erg goed nee. Blij dat we t niet gedaan hebben.

    Onze buren zijn op dit moment aan t stoken in de tuin in een vuurkorf... ik ben te laat en alles ruikt boven alweer naar de rook. De ramen staan standaard op een kiertje:rolleyes:
     
  5. anoniem100

    anoniem100 Niet meer actief

    Lijkt mij wel gezellig, maar zou het niet snel aanschaffen.
    Niet alleen voor milieu, maar ook omdat ik bang zou zijn voor schoorsteenbrand.

    Vind de lucht niet zo erg, onze buren roken in de tuin de hele dag, daar heb ik wel mega last van.
    Als ik de ramen open heb staan komt die lucht mij al tegemoet.
     
  6. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik vind het gezellig hoor. Mijn ouders hebben ook altijd een open haard gehad en hebben ze nog steeds. Maar van mij mag het afgeschaft worden. Ik ben licht astmatisch en heb daar echt last van. Ik krijg het benauwd er van en vind het als je buiten bent erg stinken.
     
    Posh vindt dit leuk.
  7. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja gezellig is het wel...en lekker warm.

    Maar helaas erg slecht.

    We leven niet meer in de middeleeuwen...toen konden ze niet anders.
     
  8. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Deze irritatie is voor anderen hetzelfde als kattenoverlast oid. Leef en laat leven.
    Ot: iedereen die last heeft van de houtkachel van zijn buren zou eens langs moeten gaan en wat stooktips geven. Eerlijk waar je mag hier komen ruiken (de houtkachel brandt elke dag) maar je ruikt buiten niks.
    Het milieuvervuidende aspect zou best kunnen daar heb ik me tot nu toe niet in verdiept. Maar zolang we met deze overheid leven zal daar toch niets van terecht komen. Alle huizen in Nederland moet van het gas af terwijl dat 0,00002 graden opwarming van het zeewater scheelt. Er is zo ontzettend veel meer winst te halen in de industrie maar daar hoor je niemand over. Ondertussen kost het wel zoveel geld om je huis aan te passen dat bijna niemand dat kan betalen. Buiten dat besparen wij dus 0,00002 graden op de opwarming terwijl andere landen ter wereld er niets aan veranderen.
    Als alternatief wordt een palletkachel vaak genoemd. De pallets zijn ook geperst hout waar dus nog eens een vervuilend industrietraject tussen zit tov gewoon hout. Met moderne houtkachels is nagenoeg hetzelfde rendement te halen als met de palletkachels.
     
    Elderflower, Marihi, jada08 en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Wij hebben er 2 :roflmao: en die branden 's winters de hele dag door.

    Net zoals praktisch iedereen hier trouwens. Je merkt er nagenoeg niets van, tenzij het een mistige dag is.

    We wonen temidden van meer dan 100 km2 bossen, dus ik vermoed dat die wel raad weten met de uitgestoten co2.

    In een drukbevolkt gebied kan ik me de overlast overigens wel voorstellen.
     
    HooyoShimbir vindt dit leuk.
  10. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik heb er een hekel aan: slaapkamer van dochter en ons stinkt ernaar.

    Heerlijk: ik doe niks voor het milieu, want de overheid... Een betere wereld begint bij jezelf!
     
    Janna, Madelie en iMoeder vinden dit leuk.
  11. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Bij mijn ouders rook je ook niets, maar hier helaas wel. Misschien omdat dit in een stad is en dat in een dorp. Onze overburen hebben trouwens alles al gedaan wat ze konden om overlast richting de buurt te voorkomen. Ze stoken zo beperkt mogelijk, dus ik ga daar niet over klagen bij hun met alles wat ik weet. :) ik gun hen ook een warm huis.
     
  12. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Ik bedoel dat mensen vaak geen idee hebben hoe ze moeten stoken. Dus dat ze te langzaam gaan waardoor de pijp koud blijft. Een koude pijp heeft geen trek waardoor er meer rook komt. Die rook komt koud naar buiten omdat de pijp niet warm genoeg is en slaat dus gelijk terug naar beneden. Als je de pijp goed heet stookt (minimaal de eerste twee ladingen hout met alle kleppen open stoken) heb je ook met mistige dagen geen stank. Dan komt de eventuele rook zo hard eruit dat het gelijk een eind doorstijgt omhoog. Warme lucht stijgt immers. Dan is dat zo hoog dat je er niets meer van ruikt.
    Ook wordt er vaak met nog nat hout gestookt of met de verkeerde soorten hout. Dennenhout bijvoorbeeld rookt en stinkt als een malle en stookt ook totaal niet rendabel. Het is heel snel weg met veel as.
     
    DastyQueen, BabyFG, wishfulthinking en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vind het altijd heerlijk ruiken en super gezellig, de warmte vind ik ook heel fijn en knus... maar ik vind het niet iets voor dagelijks of zelfs wekelijks. Hier in de buurt meerdere nieuwbouwhuizen waar een houtkachel is geplaatst, terwijl ze heel goede, groene verwarming hebben. Dat vind ik echt niet iets voor in 2018 en ik vind het ook heel raar dat je zoiets zonder vergunning mag aanleggen.
    Naast dit alles heb ik twee dochters en een man die meteen beginnen te hoesten met rode traanogen als de houtrook blijft hangen, daardoor ben ik nog meer tegen houtstook...

    Oh en hier dus buren die alles op het vuur gooien; ook vochtig hout en hout met verfresten :(
     
  14. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Over de stank...
    Ik heb echt geen idee hoe andere stoken..
    Maar hier in de buurt (jaren 50 woningen) wordt volop gestookt en je ruikt zelden iets.
    Soms dan ruiken we het als we thuis komen en dan is het dus een uitzondering.

    Over het milieuaspect.. nooit zo in t bijzonder over nagedacht.. bij ons vervangt het dus gas en dat is toch een klein beetje tegengewicht op de weegschaal;)
     
    Whysteria vindt dit leuk.
  15. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Of mensen die denken dat er op een 'allesbrander' ook letterlijk álles verbrand mag worden.
     
    wishfulthinking vindt dit leuk.
  16. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Wij hebben in de overkapping hout kachel. We stoken heel weinig 1a2 x per maand. Ik vind het heerlijk zo voor het kacheltje zitten. Mijn buurvrouw heeft astma als ik wil stoken app ik haar even dat ze slaapkamer raam dicht kan doen enzo.
    Verder laat ik het er niet bij. Ze roken zelf zomers ook veel met de bbq. Leef en laten leven. En waar kan houden we rekening met elkaar :)
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  17. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.838
    2.704
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hadden 'm in ons vorige huis. Veel gebruikt en daardoor ook een hele lage gasrekening. Als wij stookten, was er geen pluimpje te zien. Je kon bij koud weer wel goed de warmte zien die er uit kwam. Als je echter naar onze overbuurman keek, zag je er bijna altijd blauwe rook uit komen. De hele schoorsteen was zwart geblakerd. Die weet dus niet hoe je moet stoken. Wij gooiden er ook alleen echt goed gedroogd hout op zonder verfresten e.d. Ik heb wel eens van mensen gehoord die alle sloophout uit hun woning verbranden. Vloerbalken zijn bv met een soort teer ingesmeerd op de hoeken. Dat is natuurlijk wel een kleine milieuramp. Dus nee, ik ben niet tegen. Maar een ieder die er eentje gebruikt zou er ook voor op stookcursus mogen ;)
     
  18. dolley

    dolley Bekend lid

    24 sep 2013
    582
    96
    28
    NULL
    NULL
    Bij ons in het dorp wemelt het van de houtkachels. Wij hebben er zelf ook één en we gebruiken de gewone cv helemaal niet meer. Uiteraard moet je wel goed droog hout stoken. Je ziet dan geen rook uit de schoorsteen komen. Maar er zijn echt genoeg mensen die niet weten hoe ze de kachel moeten gebruiken. Zomers wordt er hier ook heel veel gebruikt gemaakt van de vuurkorf dus eigenlijk nooit iemand erover gehoord die er last van heeft.
     
  19. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Wij hebben een gasopenhaard. Geen idee of dat beter of slechter is eigenlijk. Je ruikt er niks van (want geen rook, aangezien er geen hout in zit).
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  20. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind dat ‘leven en laten leven’ altijd zo makkelijk gezegd dat je er zelf geen last van hebt. Sinds ik buren heb die kachel als hoofdverwarming gebruiken vind ik het gelijk staan aan ‘schijt aan iedereen’! En al helemaal niet te vergelijken met kattenoverlast. Dit is gewoon super-ongezond. Je ruikt het overal. Wij kunnen s avonds geen boek oid meer lezen, niet meer ventileren en soms lig ik letterlijk met Mn hoofd onder de dekens. Mijn dochter heeft astma. En dan nog te beroerd zijn om met regen/mist een keer de verwarming aan te zetten. We leven in de 21e eeuw. Eigenlijk absurd dat we terug gaan naar de middeleeuwen en willen verwarmen met zo’n laag rendement. Och, wat is onze aarde ons dierbaar en wat moeten we idd passen op ons milieu....
    Je hoort het al, van mij mogen ze afgeschaft :)
     
    Jessi79, Fuddey en iMoeder vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina