Houtkachel

Discussie in 'De lounge' gestart door Popidepi, 18 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik heb er totaaaal geen moeite mee eerlijk gezegd. Ik vind het juist heerlijk ruiken als ik buiten ben, het doet mij dan inderdaad denken aan de koude maanden en de heerlijke knisperende geluiden. Heerlijk!

Net zoals dat ik altijd de link met de zomer leg als ik een buiten openhaard of BBQ ruikt, vind ook lekker en doet mij dan terug denken aan de heerlijke zomers. Nee ik heb er dan ook totaal geen last van, zo zullen we allemaal wel eens iets doen wat een ander niet fijn vind. Als we werkelijk overal rekening mee moeten houden dan kun je straks helemaal niets meer.

Het enige wat ik mij dan weer afvraag is waarom mensen toch werkelijk overal over moeten klagen, leven en laat leven mensen. Come on! Men kan tegenwoordig steeds minder van elkaar hebben zeg :rolleyes:

Peppabig vindt dit leuk.
  2. Treez

Treez Niet meer actief

Ik vind het wel wat genuanceerder liggen. Het rendement van een pelletkachel is 90 a 95%. Een hr-houtkachel tussen de 70 a 95%. Om dat laatste te bereiken moet je wel briketten branden in je houtkachel. Een normale moderne houtkachel kan 80% halen. Gemiddeld genomen is het rendement van een houtkachel dus beduidend lager.

Een pelletkachel is CO2 neutraal een houtkachel kan dat zijn, mits juist gestookt. Met een pelletkachel is verkeerd stoken een stuk lastiger. Door het mechanisme in de kachel komen de pellets ook zeer gedoseerd vrij en nooit meer dan nodig om de ingestelde temperatuur te bereiken. Gevolg is nauwelijks verspilling. Met een houtkachel is dat lastiger.

Pellets worden gemaakt van afvalhout. Het hout wat overblijft als restmateriaal in de houtindustrie. Er worden niet specifiek bomen voor gekapt, wat vaak bij hout voor de houtkachel wel gebeurd. Bij de productie van pellets is overigens maar weinig energie nodig en valt daardoor qua vervuiling reuze mee. Kleine kanttekening pellets van hout dat ergens van de andere kant van de wereld vandaan komt, is vanwege het vervoer wel vervuilend.

Daarnaast heb je met een pelletkachel geen last van rook en vervelende geuren buitenshuis. Door de zeer schone verbranding is er geen tot nauwelijks rookvorming en geen overlast voor de buren.

Persoonlijk vind ik daarom alles tegen elkaar afwegend pellets nog steeds de meest milieuvriendelijke en buurvriendelijke optie in vergelijking met gas of een houtkachel.

Riene, Fuddey, merah en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Posh

Posh Niet meer actief

Ik heb er ontzettend last van, ik kan sowieso niet tegen kampvuren/vuurkorven want ik word er ongelooflijk benauwd van omdat ik astma heb. En dan hoef ik er niet eens heel dicht bij te zijn.

Ik vind het écht verschrikkelijk. Ik kan er ook gewoon letterlijk niet tegen.

Dus dat heeft niks mee dat mensen tegenwoordig minder van elkaar kunnen hebben. Het is gewoon enorm aanwezig als het aanstaat en je kan er niet omheen.
    Ik vermijd plekken waar open vuur of een openbaars is dus maar.

iMoeder vindt dit leuk.
  4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar heb je geen last van al die uitlaatgassen van al die auto's? Lijkt mij namelijk nog veel slechter.

5. Troeeeelaa

Troeeeelaa Actief lid

15 jul 2018
    407
    456
    63
    Vrouw
    Geen moeite mee. Wij hebben er ook eentje en hij staat nu ook weer lekker aan. D

6. Posh

Posh Niet meer actief

Niet dat ik weet, ik gebruik natuurlijk elke dag medicijnen dus dat zal wel onderdrukt worden. Maar met vuur heb ik echt extreem last, meteen ook, dat slaat zo ontzettend op mijn longen.

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dat is vervelend inderdaad maar om dan meteen te roepen dat het verboden moet worden ( algemene opmerking ) dat vind ik dan overdreven eerlijk gezegd.

Tegenwoordig mag men niks meer doen en moeten we altijd maar rekening met een ander houden. Vind ik jammer.

8. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Maar het rekening met elkaar houden betekend niet perse dat het dan helemaal niet meer mag. Ik zou het heel prettig vinden als de buren vooraf zouden zeggen:"wij zetten de komende dagen de houtkachel aan!" Of iets dergelijks. Dan zorg ik dat de ramen in mijn slaapkamer en die waar de was te drogen hangt dicht blijven en doe ik de ventilatieroosters dicht. Dat is al rekening met elkaar houden. Van mij mogen ze dan stoken zoveel ze willen. Ik heb er dan geen last van.

Wat ik irritant vind is dat ik was te drogen heb hangen wat volledig naar de rook meurt en als zwangere in een rokerige slaapkamer moet slapen. Ik kom er vaak pas achter als het al te laat is.

Dan denk ik:"wat is de moeite om het even te laten weten?" Kost niks. ;)

DastyQueen, merah en marb vinden dit leuk.
  9. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Jeetje, ik wist niet dat die dingen zo vervuilend zijn. We zijn al een tijdje aan het kijken of we onze elektrische CV kunnen vervangen voor een houtkachel, maar hier ga ik nog eens over nadenken.

Ik vind het overigens heerlijk ruiken, maar ik kan me goed voorstellen dat het met allergieën heel lastig is

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Precies! Het zou voor ons al heel veel schelen als er niet gestookt wordt bij regen/mist. Maar dat kan niet, want ‘het is ons woongenot!’
    En dan denk ik: ja, en ons woongenot dan?
    Wij hebben er fysiek last van en niet een beetje. Dan moet je in mijn ogen wel een erg egoistische boer zijn om niet een beetje rekening met je buren te willen houden.
    Maar afgezien van onze persoonlijke last vind ik al die rookkanalen die hier als paddenstoelen uit het dak schieten echt niet te verkopen in een tijd waarin iedereen zijn/haar mond vol heeft over het milieu.

DastyQueen vindt dit leuk.
  11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    #31 Debaky, 18 nov 2018
    Laatst bewerkt: 18 nov 2018
    Ow maar dat vind ik ook, je kan inderdaad even aangeven dat je het gaat gebruiken. Gaat mij er meer om dat sommige meteen roepen dat het dan maar afgeschaft moet worden, dat vind ik overdreven.

jolien 1986, DastyQueen en Fennec vinden dit leuk.
  12. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Precies, dat heb ik dus ook. Ik ben over het algemeen heel erg van het leef en laten leven. En vind veel gezeur ook gezeur. Maar het slaat gewoon op mn luchtwegen. Misschien dat dat voor anderen moeilijk voor te stellen is, maar dat voelt ongeveer alsof iemand je keel dicht knijpt en je door een rietje moet ademen.

Nu woon ik zelf gelukkig in een groot stedelijke multi-culti arbeidersbuurt. Hier heeft niemand een houtkachel. Maar als ik bij mijn ouders ben, zo een hippe chice wijk waar heel veel mensen een houtkachel hebben, dan heb ik er dus meteen last van. Als mensen een sigaretje naast me opsteken precies hetzelfde verhaal trouwens. En BBQ vind ik heel gezellig, maar doe ik dus ook nooit omdat ik er ook last van heb.

Posh vindt dit leuk.
  13. Troeeeelaa

Troeeeelaa Actief lid

15 jul 2018
    407
    456
    63
    Vrouw
    Maar doe je dan ook de kaarsjes niet meer aan?

14. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Of ze zouden iets van een filter of zo verplicht moeten stellen. Dat lijkt me technisch gezien best haalbaar.

15. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    De vraag was niet aan mij gericht maar, nee ik brand geen kaarsen in huis, geen wierook, geen branders met luchtjes en geen luchtjes in stopcontacten etc. Heb ik allemaal last van. Als de buurvrouw een sigaretje opsteekt in de tuin doe ik meteen de ramen dicht. Heel gevoelige luchtwegen, helaas.

Ik heb nu gewoon van die led kaarsen, batterij erin en die gaat erg lang mee.

Troeeeelaa vindt dit leuk.
  16. Troeeeelaa

Troeeeelaa Actief lid

15 jul 2018
    407
    456
    63
    Vrouw
    Oh echt. Wat rot zeg! Wij hebben een houtkachel ( we hebben een allesbrander icm vloerverwarming ) die nu staat te branden en ik heb nu ook de kaarsjes aan. Ik heb er zelf totaal geen last van gelukkig maar het lijkt me heel vervelend als je dat wel hebt.

17. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
  18. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ja dat is ook. Maar gelukkig zijn er goede medicijnen. Het zit een beetje in de familie, ooms, tantes, vader, mijn broer is ook flink astmatisch. Dat mn moeder tijdens de zwangerschappen heeft doorgerookt heeft volgens mn longarts ook niet geholpen. :|

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Nee klopt...doe ik niet meer aan. Al heel lang niet meer trouwens.

Moet ik wel zeggen dat ik erg allergisch ben voor parfum en soms ook andere stoffen. Ik ben sowieso erg gevoelig voor geuren, geluid en weersomstandigheden.

Make up draag ik ook niet.

Maar ook al heb je geen last..ik zou het risico niet willen lopen door wel kaarsjes en houtkachels in huis te branden.

iMoeder vindt dit leuk.
  20. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw

Sowieso is het niet verstandig om te gaan stoken met mist want meestal heeft de kachel dan geen trek

Deel Deze Pagina