Borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door moi1984, 3 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moi1984

moi1984 Actief lid

13 mei 2008
    170
    0
    16
    Hallo,

Ik had een aantal vraagjes over de borstvoeding.
    De eerste vraag is eigenlijk, drinkt ze wel genoeg? Naar mijn weten zou je zeggen van wel, aangezien ze in 1 week 300gr aan was gekomen. Alleen nu is het soms zo, gister bijvoorbeeld de hele dag, dat ze maar ongeveer 6/7 minuten drinkt in totaal. Ze heeft dan wel flink doorgedronken en ik heb het idee dat er ook wel genoeg melk uitkomt, maar na die 6/7 minuten valt ze, of in slaap, of ze wil gewoon niet meer aan de borst. Ook niet als ik haar verschoon tussendoor. Pas na 3 uur wil ze weer opnieuw gevoed worden.
    Gisteren heeft ze de hele dag maar kort gedronken en haar luiers waren ook niet zo verzadigd. Waar kan dit dan aan liggen? Is dat normaal dat kindjes de ene dag meer drinken dan de andere dag?
    Mijn dochter is nu zo'n 3 weken oud.

Verder moet ik weer aan het werk over 9 weken. Waneer kan ik het beste beginnen met het opbouwen van een voorraadje? En waneer kan ik dan het beste kolven en hoe vaak?
    Hoeveel cc melk kan ik het beste invriezen per flesje?
    En hoe zit het met het ontdooien? Hoe lang is het na het ontdooien goed in de koelkast, en hoe lang buiten de koelkast?
    En hoe zit het als ik op mijn werk afkolf? Kan ik de melk dan gewoon in de koelkast bewaren op mijn werk?Ik woon ook op 45 min. rijden van mijn werk. In die tijd zal de melk dus opwarmen als ik naar huis rijd. Is dit niet slecht voor de melk? En kan ik het daarna nog gewoon invriezen?
    Moet ik de flesjes e.d. ook nog uitkoken of hoeft dit niet meer?Volgens de kraamzorg hoefde dit namelijk niet meer.
    Sorry dat ik zoveel vragen heb! Neem rustig de tijd om ze te beantwoorden hoor :)
    Liefs mij

2. moi1984

moi1984 Actief lid

13 mei 2008
    170
    0
    16
  3. moi1984

moi1984 Actief lid

13 mei 2008
    170
    0
    16
    Ik heb mijn vraag een maand geleden gesteld.
    Zou die nog beantwoord kunnen worden?
    Groetjes

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Moi,

Excuses voor het late antwoord. Door een aaneenschakeling van nare familieomstandigheden ben ik geruime tijd niet aan het forum toe gekomen. Het beantwoorden van je vraag was geen onwil maar onmacht.

Ik dnek dat je meisje voldoende melk binnenkrijgt. Gewichten van rond de 300 gram per week duiden over het algemeen op veel melk.
    Gemiddeld groeit een kindje de eerste 3 maanden tussen de 90 en 200 gram per week......

Wat je ziet bij kindjes die veel melk krijgen is dat ze onrustig kunnen drinken, soms erg snel klaar zijn. 5-7 minuten voor een volledige voeding is geen uitzondering.

Soms kunnen ze snel al weer komen omdat ze gewoon nog zuigbehoefte hadden of mdat ze in verhouding minder vette melk hebben gedronken en dus gewoon al weer trek hebben. (Ze krijgen wel genoeg want ze groeien immers als kool).

Misschien herken je wat in de volgende link.
    http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... lmelk.html

Het onderdeel kolven kan ik wel uitgebreid typen maar je weet wellicht ook al veel (ik neem tenminste aan dat je intussen wel verder naar info hebt gezocht..) Ik geef je ook een link waarop veel goede info te vinden is en dat scheelt mij nu even veel typewerk.
    http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina