Mijn jongste was afgelopen week bij eens vriendinnetje spelen, jeuk op haar hoofd en moeder had even op hoofdluis gecontroleerd omdat dat de laatste tijd veel in de klas rondgaat. Zelf ook al meerdere keren gecontroleerd vanwege jeuk die ze had maar niks kunnen vinden. Nu dus behandeld en elke dag controleren. Alleen ze blijft jeuk houden.... Hier in huis voor de eerste keer dat de hoofdluis rond gaat en helemaal geen ervaring mee dus. Maar ze blijft jeuk houden. Hoe zit dat meestal na behandeling? Is de jeuk dan meteen helemaal weg, duurt dat een paar dagen? Ik weet het niet. Op de shampoo staat na 7 dagen herhalen en blijven kammen. Dit doe ik dus gewoon. Het viel me wel op dat ik tijdens de behandeling maar 4 hoofdluizen ben tegen gekomen. Zijn dit er altijd zo weinig? Hoe is jullie ervaring hiermee, ik weet het namelijk echt niet.....
Behandelen is bijzaak en helpt om de al aanwezige luizen te doden. Kammen is absoluut nog noodzakelijk, omdat de al gelegde eitjes niet dood hoeven zijn en nog uit kunnen komen. Als hier luis is kam ik om de dag, net zolang tot ik na 2x niks meer tegenkom. Dat duurt meestal 10 tot 14 dgn. Iedere dag kammen kan ook, maar is hier nooit echt noodzakelijk gebleken. Ik behandel nooit een tweede keer, omdat ik dan al aan het kammen ben. Wat nog uit een eitje komt, kam ik weg. In het begin kan je grote en kleine luizen vinden. Dus de ‘moeders’ en ‘jonkies’. Het hoeven er niet veel te zijn om jeuk te veroorzaken. Mijn oudste dochter heeft nooit last van jeuk, terwijl mijn zoon hevig gaat krabbelen als er ook maar 1 luis zit. Zodra je steeds alleen maar kleintjes vindt, ben je op de goede weg. Die zijn nl nog niet in staat om eitjes te leggen.
En het stomme is, vrijdag behandeld en alles doorgekamd. Gisteren en vandaag blijven kammen, maar ik zie helemaal niks meer..... Hmmmm... blijven volhouden dus dat sowieso, maar jij zegt net zo lang tot ik 2 keer niks meer tegenkom, dat zou dan betekenen dat ik kan stoppen nu, maar waar komt die jeuk dan vandaan? Ik heb alles pluk voor pluk doorgekamd. Gelukkig dun haar dus ben je niet zo lang bezig, met haar zus ben ik langer bezig, met haar genoeg voor 4 mensen , alleen zus heeft dan weer nergens last van
Hier heerst het in de klas ook ieder jaar. Bij ons nu voor het eerst bij dochter. Hier had ze geen jeuk. Ik ben één luis tegen gekomen en twee neten. Verder helemaal niets. Heb na de behandeling haar haar ook twee weken niet gewassen in de hoop dat de luizen haar haar niet aantrekkelijk vonden. Bij kammen is belangrijk dat dit gebeurt met de goede kam, metaal met gedraaide tanden. Al moet ik zeggen dat met dat fijne haar van mijn dochter het kammen niet makkelijk ging.
Het kan best dat je dochter maar 4 had, dan was je er redelijk op tijd bij. Wij hebben, als we ze hebben, vaak iets van 2 of zo. Meestal doen wij alleen 14 dagen iedere dag kammen, als we iets gebruiken .gebruiken we iets gebaseerd op dimeticon (exit luis) want daar kunnen ze niet immuun voor worden want dat zorgt ervoor dat de luizen stikken. Je moet er ook even op letten of alle neten er uit zijn. Verder controleren we vaak na verkleedpartijtjes, bezoekjes aan ballenbakken en kamp
Ja, ik stop met kammen als ik 2x niks meer tegen ben gekomen, maar ik moet er dan nog even duidelijker bij vermelden dat dat pas na ruim een week kammen is. Binnen die eerste week kunnen er nog steeds neten uitkomen. Sommige luisjes zijn zo klein dat ze niet eruit te kammen zijn, maar 1 of 2 dgn later zijn ze iets groter en kam je ze wel weg. Dus ik zou zeker nog even doorkammen. Met zo’n metalen kam met hele lange tanden.
Ik heb speciale shampoo bij de apotheek gehaald. Maar 1 behandeling nodig. Natuurlijk wel gecontroleerd maar niets meer gezien. Verder gebruiken wij dagelijks gel of haarspray daar houden ze ook niet van. Bij meisjes haren in een staart of vlecht. T3 olie door de shampoo zou ook werken.
De jeuk kan ook komen door wondjes op haar hoofd, daar waar de luizen hebben gebeten maar het kan ook een reactie op de shampoo zijn. Mijn oudste dochter had ook eens luizen en die beeld daags na behandeling ook krabben, zij kreeg een droge hoofdhuid van de shampoo maar de luizen zijn weg gebleven en de jeuk was uiteindelijk ook over
Mijn zoontje heeft vorig jaar luizen gehad. Stuk of 4 gevonden en ik had er 1 met shampoo behandeld en twee maal daags jammer. Nog tijd last gehad van jeuk maar dat kwam tgv de kapotte huid... ik blijf nu ook controles op luizen aangezien er schijnbaar ouders zijn die er niets aan doen en het dus nooit geheel weg is van school en opvang. Ps controleer of je kind nog neen heeft. Deze zitten vrij dicht tegen de huid aan op de haren. Kun je alleen met je nagels eraf pulken. Zolang die er zijn blijven kammen.
Ze heeft wel heel erg last van haaruitval sinds die shampoo..... Blijf nog wel kammen deze week maar zou dan kunnen dat aan de shampoo ligt dat ze daar op reageert