Dutjesgedoe met dreumes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mamatss, 15 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Dag dames, zouden jullie even met me willen meedenken?

Mijn meisje (15 mnd) zit in de overgang van 2 dutjes naar 1. Tot voor kort sliep ze van 8 tot half 8. Sinds 2 weken wordt ze elke ochtend om 6 uur wakker. Ze haalt het daardoor niet meer tot haar middagdutje, maar als ik haar rond half 11 naar bed breng, wil ze aan het eind van de middag geen dutje meer doen. Met bijbehorend humeur.

ofwel samengevat:
    1 dutje = huilen
    2 dutjes = 1 dutje weigeren = huilen
    huilen = sneller een driftbui

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hoe lang duurt die overgangsperiode?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij de oudste was dat ook zo'n drama. Die kreeg ook nog last van een paar oorontstekingen waardoor het nog langer duurde. Maar we hebben weken langs om-en-om een of twee slaapjes gedaan..
    Dan de ene dag 1 slaapje, dan optijd erin, de dag erna iets vroeger dan normaal wakker, daardoor 1e slaapje vroeg en 2e slaapje nodig, daardoor 's avonds later erin, en dan de dag erna later wakker. En daardoor weer genoeg aan 1 slaapje..
    Een heel gedoe..

De jongste heeft ook lang gewisseld, maar toen hij nog maar 9 maand was begonnen. En pas rond de 13 maand echt over. Alleen daar was de wisseling niet zo'n drama. Hij bleef wel goed eten, en mopperde weinig als dat 2e slaapje niet lukte..

3. Chaii

Chaii Niet meer actief

Bij mijn oudste was het tweede dutje snel pleite eigenlijk, ik weet niet meer precies hoe oud ze was.
    Maargoed, ik heb geen idee hoelang je haar laat slapen per keer?
    Mijn dochter heeft heel lang van 11:00-11:30 tot 14:00 geslapen dat ging prima en daarna van 12:30 tot 15:00.
    Nu ze bijna 2 is slaapt ze van 14:00 tot 15:00-15:30 of iets.
    Wat je het beste kunt doen is haar een keer goed moe maken voor het slaapje. Even goed uitwaaien of iets en dan lekker lang laten liggen van 11:00 tot 14:00 ofzo. Dit een paar dagen doen en ze is het waarschijnlijk gewent.
    Gewoon even doorzetten, door die driftbuien heen en je regelmaat aanhouden dan lukt het.
    Kan me wel herinneren dat het ook hier soms in het begin niet goed ging met van 2 naar 1 slaapje en dan was ze maar gewoon driftig, dit duurde echtniet langer dan een paar dagen.

4. Sunlover

Sunlover Bekend lid

26 jan 2011
    764
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou, wat Chaii zegt, werkt hier dus niet. Goed moe maken dan slapen ze wel een uur of drie, dat gaat er hier niet in! Dan ga ik hem elke dag goed moe maken als dat het is!

Ik ga vaak, om de tijd te overbruggen, rond 10.00u even een uurtje boodschappen doen, wandelen.. Mijn zoontje is nooit een slaper geweest overdag, 's avonds klokje rond en overdag 1.5u tot 2u.

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#5 MMarianne, 15 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2013
    De overgang van 2 naar 1 slaapje verliep hier rommelig in de zin van de ene dag een uurtje slapen en een andere dag drie uur. Nu slaapt ie in principe van 12.30 tot 15/15.30 uur.

Maar sinds een week of twee is ie 's morgens vroeger wakker dus ook vroeger moe, soms probeer ik het te rekken maar dat lukt niet altijd. Als de middag dan te lang wordt gaan we aan het eind van de dag samen even op de bank liggen tv kijken maar moet zeggen dat mijn mannetje geen huiler is/geen driftbuien heeft...

Hij wil nu wel als we rond 11 uur in de auto zitten in slaap vallen als we bijna thuis zijn, dan doe ik er alles aan hem wakker te houden anders bestaat de kans dat ie helemaal niet meer slaapt, is ie na 5 minuten slapen in de auto klaarwakker en hij heeft dan geen driftbuien maar hangt wel erg aan me.
    Moet ik een stukje rijden, drie kwartier naar m'n moeder bijvoorbeeld, dan zorg ik dat ik juist vertrek rond 11 uur...juist in de hoop dat ie dan in slaap valt want daar slaapt ie verder niet.

Tis soms een beetje spelen/puzzelen met tijden.

Zijn bedtijd 's avonds is sinds dat ie 1 slaapje doet overdag van 20 naar 19 uur gegaan, dan is ie echt op.

6. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Fijn dat ik niet de enige ben :D

Maar ik vind het best heftig, veel heftiger dan van 3 naar 2 dutjes.

Ik ga 2 x per dag naar buiten, dus dat zal het probleem niet zijn. Vandaag is ze wakker geweest van 12:00 tot 20:00 (!) zonder een centje pijn. En nu maar hopen dat papa en mama morgen om 6 uur nog even mogen slapen...

@Mmarianne: ik had jouw post geschreven kunnen hebben, het gaat hier exact hetzelfde. Alleen heeft jouw zoon duidelijk een wat rustiger temperament ;) Bij ons is de dreumespuberteit begonnen. Maar ja, ze loopt en praat nog niet, dus enige frustratie zal zeker meespelen.

7. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    @Chaii: de lengte van de dutjes wisselt enorm van 1 tot ruim 3 uur. Als ze vroeg gaat slapen maak ik haar rond 12 uur wakker in de hoop dat ze in de namiddag nog even slaapt. Maar in de praktijk werkt dat niet.

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze zoon werd altijd om 7uur wakker en deed toen hij twee slaapjes deed een van 9-10 en de langere van 12-15. Toen hij naar 1 slaapje ging, kon ik hem heel moeilijk ophouden tot 12uur en moest hij eigenlijm al om 11uur naar bes. Nouja dat werkte dus niet want dan was hij vaak 13:30/14:00 weer wakker en waren de laatste uren drama ;)

Ik bracht hem dan vaak om 8:30 naar bed,want hij gaf wel aan dat hij moes was en dan sliep hij tot een uur of 9:30 en dan gaf ik hem direct fruit en ging daarna naar buiten om ietwat te rekken tot 11:30. Dan at ik brood en bracht hem om 12uur naar bed. Dat werkte beter en hij sliep dan tot 14:30/14:45. Dan kwam hij ook wat beter de middag door.

9. MMarianne

Lopen doet ie hier ook nog niet en echt praten ook niet, wel steeds meer woordjes maar nog geen hele zinnen ;)

Vanmorgen hoorde ik 'm ook om half 6 maar hij kletst dan gewoon, kan dit wel een uur volhouden en valt dan weer in slaap tot een uur of 8...ik word er wel wakker van maar hoef er dus niet voor 'm uit dan.

Nu we toch bezig zijn: Hoe gaat het eten bij jullie en dan met name het avondeten?!? Hier eet ie overdag gewoon goed maar de avondhap wil er niet altijd in, gaat dus regelmatig zonder eten naar bed.

10. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Mijn meisje is van 9 december, maar slaapt al een tijdje 1x rond 13.00. Smorgens wordt ze verschillend wakker, ene keer 07.00, andere keer 08.00. Vorige week een aantal keer rond 04.30 en 06.00, maar uiteindelijk viel ze dan toch rond 07.00 nog voor een uurtje in slaap...
    Hoelaat gaat ze smiddags naar bed? Als ze 12.00 gaat moet ze het wel redden toch?
    Overigens loopt en praat mijn meisje ook nog niet ;)

11. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Wij hebben echt een slaapkop.. :) maar ik weet niet of het bij ons door de Depakine komt, want die heeft "moe zijn" als bijwerking.
    Hier slaapt hij dus savonds van 20u tot 7u.
    En dan word hij rond 10u30 weer moe en jengelig en gaat dan slapen tot 12u30.
    Dan gaat hij rond 16u weer naar bed en slaapt tot 17u45. :)
    Hij valt ook meteen in slaap als ik hem bij zijn slaapjes in bed leg. Eerdaags maar eens overleggen met de neuroloog of de moeheid nog kan wegtrekken.

12. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    @Loesje: als ze vroeg wakker is gaat ze om 10:30 weer naar bed en slaapt ze meestal 1 á 1,5 uur. Dat wreekt zich aan het eind van de middag

@Olifantje: ik heb zelf lange tijd anti-epileptica moeten slikken ( nu gelukkig niet meer). De vermoeidheid wordt minder, maar verdwijnt niet helemaal. Slaperig werd ik er niet van, maar wel vermoeid. Reageert je mannetje goed op de Depakine?

@Marianne: ha, het avondeten :) op goeie dagen eet ze wel wat, maar als ze moe is of een buitje heeft dan eet ze niks. Dus het wisselt hier een beetje met af en toe een week bijna geen warm eten. De boterhammen daarentegen zijn niet aan te slepen. Haar lievelingseten: erwtensoep, nasi en pasta met rode saus. Papa en mama zijn inmiddels helemaal gewend aan de zoutloze varianten van deze happen :)

13. MMarianne

Leuk hè die fases, vind het wel 'fijn' herkenning te lezen en ook dat er meer van deze leeftijd zijn die nog niet lopen...niet dat ik me daar heel druk om maak maar toch, je leest meestal de vlotte versies.

Op zich hebben wij ook te maken met een slaapkop en ben er, buiten de eerste paar weken om, ook nooit 's nachts uit gehoeven...van tanden en kiezen ook nooit last. Tis nu alleen wat minder voorspelbaar, hij werd altijd 8.30 uur wakker en sliep van 12.30-15/15.30....en nu is het soms 7 uur wakker en dan 11 uur weer moe.

Was even 'bang' dat het vandaag weer rommelig zou worden omdat ie vanmorgen in de auto in slaap dreigde te vallen maar hij bleef wakker en ligt er sinds 12.30 in...

14. Sunlover

Sunlover Bekend lid

26 jan 2011
    764
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ligt zoontje er voor 19u in en slaapt dan klokje rond of nog wat langer. Vanmorgen was het 8.00u, 13u geslapen en dan toch om 12u al naar bed willen. Was iets later, had zijn brood nog niet op, maar slaapt nu inmiddels twee uur.

Avondeten is hier rond 17.30u en favoriet is Hollandse pot, macaroni, lasagne of pasta met pastasaus. Rijst hoeven we niet mee aan te komen! De ene keer eet hij zijn bordje leeg, andere keer niet. Brood, zo'n 3 sneeën per dag, fruit 1.5 stuk.
    Gisteren pannenkoek, heerlijk vond hij het, maar na ruim een halve wilde hij niet meer.. Nah ja, dan niet! Ik doe er niet meer moeilijk mee.

15. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Sorry dat ik even offtopic ga! :)

Op zich reageert hij er wel goed op, maar hij is wel snel humeurig en ook vermoeid. We hebben net een week geleden weer moeten verhogen omdat we weer 2 aanvallen zagen. Hij heeft niet de typische epilepsie, maar een lichte vorm. Over 2 maanden gaan we naar de neuroloog om te bespreken hoe of wat want ik vind wel dat hij veel slaapt.

16. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    @Olifantje: heftig hoor. Overigens: die humeurigheid is misschien ook een leeftijdsdingetje. Mijn meisje heeft er ook last van. Misschien frustratie over het nog niet lopen en/of praten?

On topic: mijn meisje werd vanmorgen weer om 6 uur wakker. We hebben vanmorgen een beetje gerekt tot half 12. Eens zien wat de middag brengt. (mama gaapt nog eens)

17. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Als ik dit zo lees lijkt het of jullie altijd thuis zijn... :) Hoe weet je de tijden als je bijvoorbeeld twee dagen werkt, is je kindje dan niet helemaal in de war als je die 3e dag dan niet hoeft te werken?

Heb nog geen ervaring met opvang, want ik zit dus wel thuis :( / :D

Lijkt me dat het 1 chaos is bij zo'n kdv met al die dreumessen met verschillende slaapjes!!

18. MMarianne

#18 MMarianne, 17 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2013
    Ik ben afgekeurd dus een thuisblijfmama....

Vanmorgen hoorden we 'm om 6 uur kletsen maar hij viel vrij snel weer in slaap en vervolgens kwam meneer er 9.45 uit!
    Vandaag zijn we de hele dag op route geweest en heeft ie maar een half uurtje in de auto geslapen maar je hoort 'm niet...vanavond wel weer zonder eten naar bed gegaan én het wonder is geschied, de eerste stapjes zijn een feit :)

19. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    @Deerne85: ik werk 32 uur, maar heb 1 dag per week ouderschapsverlof. Dus effectief 24 uur. Bij de opvang slaapt mijn meisje nog 2x per dag, maar thuis weigert ze dat pertinent, zelfs als ze vroeg wakker is.

@Mmarianne: vanmorgen wakker om half 7, middagdut van half 12 tot 1 en eind van de middag een hangerig meisje dat aan tafel met haar avondeten ging gooien. Maar ook hier een kleine mijlpaal: mijn meisje zette haar eerste stapjes achter haar blokkenkarretje :) Leuk dat jouw mannetje loopt!

20. MMarianne

Eh dat bedoel ik eigenlijk ook met 'de eerste stapjes', was ook achter z'n loopkar ;)

En toen we net overgingen naar 1 slaapje sliep ie soms ook maar 1 uurtje maar dat is op een gegeven moment 2.5 uur geworden, hoop dat het bij jou ook gaat lukken...als de middag te lang wordt doe ik 'm ook wel eens aan het eind van de dag voor het avondeten in bad, hij vindt het geweldig in bad en dan blijft het gezellig.

Deel Deze Pagina