Ik heb ruim twintig jaar geleden mijn lipbandjes door moeten laten knippen omdat deze te kort waren. Dat veroorzaakte pijn en teruggetrokken tandvlees. Het tandvlees is bij de benedenkaak altijd teruggetrokken gebleven. Nu heb ik sinds een paar dagen op die plek pijn, lijkt dat lipbandje trekt. Daarnaast is daar het tandvlees wit en hard. Ik heb er gisteren en vandaag met een tandenstoker onder gepeuterd om vuil weg te halen, goed gepoetst (masseren met borstel, niet boenen), gespoeld met mondwater en vanavond gespoeld met beetje echinaforce. Het bloed eigenlijk nauwelijks. Normaal hou ik mijn mond schoon door te poetsen en met van die ragertjes. Morgen wil ik even de tandarts bellen, maar misschien heeft iemand tips voor me. Daarnaast maak ik me beetje zorgen met wat ik op internet gelezen heb. Wie helpt?
Ik zou gewoon even naar de tandarts gaan en je niet gek laten maken door wat je op internet leest. Ik heb er geen ervaring mee, dus kan je alleen het advies geven: ga naar de tandarts.
bel even de tandarts en ga het niet te extreem in lopen prikken, gewoon goed schoonmaken zoals je het normaal doet. wie weet is je lipbandje weer aangegroeid en staat er spanning op je tandvlees en is het daarom wit. maar dat kan je tandartset beste beoordelen natuurlijk! maak je niet teveel zorgen over wat er op het internet staat, als je een simpele hoofdpijn googled dan vind je ook al de ergste dingen.
Ik denk dat je deze plek een beetje hebt overbehandeld. Is het littteken weefsel? Dit is meestal wit en hard Wij adviseren om bij met name de onderste snijtanden waarbij er sprake is van terug getrokken tandvlees de tanden 1xpd te reinigen. Dus 1 x poetsen met een zachte tandenborstel en voorzichtig met een smalle tandenstoker de tussen ruimte schoon te maken. Let op; bij het poetsen op deze plekken, dienen de borstel haren NIET naar het tandvlees te wijzen. Je begint met het zachtjes plaatsen van de borstel haren op de tandvlees rand en poetst dan richting de tand. Normaal is dit andersom. Kijk maar even naar het plaatje. Ik zou stap 1 overslaan. Als je het idee hebt dat er onder de tandvlees rand iets wits zit, dan zou het tandsteen kunnen zijn. Dit kan alleen door een tadarts of mondhygienist worden weg gehaald
Dames, bedankt voor jullie reacties. Heb ze wel gelezen vanmorgen maar niet kunnen reageren. Ik heb de tandarts gebeld en mocht vanmiddag komen. Die kon me gelukkig geruststellen! Het zag er rustig uit en moest doorgaan met spoelen. Eigenlijk een beetje de adviezen die Fleuri ook al gaf. Verder was het allemaal netjes schoon, maar hij gaf wel aan dat ik hier in de toekomst mogelijk meer last van ga krijgen. Kon nog kiezen voor een tandvleestransplantatie, omdat tandvlees best flink teruggetrokken is. Vooralsnog ga ik proberen om het zo goed bij te houden. Transplantatie kan altijd nog!
Fijn dat je gerustgesteld bent. Transplantatie kan idd altijd nog. Al is het wel zo dat de kans op succes afneemt wanneer de terugtrekking van het tandvlees toeneemt