Mijn partner heeft mij voor kerst een grandioos gaaf cadeau gegeven; namelijk: rijlessen. Hij betaald mijn rijlessen tot aan mijn rijbewijs - dus in feite alles. Ik ben er hartstikke blij mee en trots op, want omdat ik vanaf mijn 15e zelfstandig wonend ben geweest, heb ik nooit geld over gehouden voor rijlessen. Ik heb wel een aantal lessen gehad (al 2 officiële rijlessen en vier onofficiële rijlessen stiekem) maar heb nooit het geld gehad om echt door te pakken. Nu ben ik dus he-le-maal in de wolken en schreeuw ik het het liefst van de daken. Maar wat ik dus irritant vind is rijbewijs-hebbend-Nederland met hun commentaar. Ik kreeg al direct te horen van een aantal vriendinnen: nou, ik zorg wel dat ik binnen blijf - waarbij dat uiteraard als grapje bedoelt wordt. Ik moest er de eerste drie keer ook nog wel om grinniken en schreef op mijn Facebook: Allemaal binnen blijven; iedereen van de weg af, mijn rijlessen zijn weer begonnen. Dan heb ik zelf de grap gemaakt - dan hoeft niemand anders het meer te doen. Nu zit gewoon praktisch iedereen dezelfde grap te maken over het binnen-blijven, gevaar-op-de-weg en net te doen alsof auto rijden het meest moeilijkste van heeeeeeeeel de wereld is. Van de vriendin aan de andere kant van het land die ik vrijwel nooit spreek maar nog wel ergens een warm hart toedraag waarvan ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om haar van FB te schrappen tot aan mijn vervelende pestneefje die ik al sinds 2001 niet meer gezien heb... Iedereen blijft zogenaamd binnen tot aan de Belgische kant aan toe. Alsof ik vanaf hier sowieso hun kant op zou rijden. Vervelende mensen met dezelfde grappen. En dan heb je natuurlijk nog wel de macho-man als 'vriend' op Facebook die maar eens moet vertellen hoeveel beter hij het weet. Mijn god nog aan toe Guys, het is autorijden. Het is geen raketwetenschap. Ik ben allang begonnen. Ik ben namelijk al 27 jaar passagier, deelnemer aan het verkeer, op de hoogte van de meeste verkeersregels, ben actief aan het 'meerijden' met de chauffeur, probeer hetzelfde overzicht te krijgen en alles onder de knie te krijgen tot aan het laatste detail aan toe - en nog doen mensen net alsof ik nog geen komkommer kan snijden voor in de salade. Zelfs de rijinstructeur liet al zijn vooroordelen gelden. Omdat ik al een aantal lessen heb gehad, wil ik graag (oké, wil mijn vriend graag) dat ik begin met een pakket van 25 rijlessen - omdat het anders zonde van het geld is als ik dat niet nodig blijk te hebben (en anders bestellen we wel bij ). Ik pik dingen aardig/akelig snel op, dus het zou maar zo kunnen. Zegt de rijinstructeur: ja, mijn ervaring is dat de meeste vrouwen het niet met 35 lessen redden, ik heb natuurlijk nog niks gezien van jouw verkeersinzicht, want we hebben nog niet zo lang gereden, maar ik denk dat je beter het grote pakket kunt nemen. K'ching $$$$. AARRGGHHH, ik ben geen idioot ofzo hè?! Ik kan best redelijk autorijden! Het enige verschil is dat jullie een rijbewijs hebben en ik NOG niet. Ik weet niet hoor, maar let eens op in het verkeer; er rijden genoeg mensen mét rijbewijs rond die hem eigenlijk niet verdiend hebben. Ga hun lekker treiteren Ik word er zooo moe van hè? "Je krijgt er een hoop vrijheid voor terug" "Ik blijf binnen" "Haha, jij? Achter het stuur?" "Het eerste wat je moet doen is... blablablabla" "Je leert toch pas rijden als je je rijbewijs al hebt" "Kwestie van blijven rijden, altijd, overal" Nou, lekker motiverend Vraag gewoon hoe mijn rijles was! Dáár kan ik tenminste wat mee. Dan klets ik je de oren van je hoofd. Maar nu krijg je lekker b*tchy commentaar terug. Iedereen die mij zo benaderd kan lekker de pot op! Ik zie zoveel retards hun rijbewijs al hebben dat ik dat ook heus wel zou moeten kunnen. Er staat niet voor niets dagelijks zoveel kilometer file. Dat is niet omdat het autorijden zo verschrikkelijk moeilijk is dat bijna niemand het kan. En ik merk het ook tijdens de rijles, dat ik er handig in ben. Ik heb aardig inzicht, vind ik zelf - ook al zag 'flappie' het dan niet binnen die 35 minuten rijden. Ik hoop stiekem dat ik beneden de 30 lessen klaar ben en gewoon in 1x slaag, gewoon om van iedereens commentaar af te zijn en mijn tong uit te kunnen steken Lalalalala, ja. Klaar. Rijles dus! Lief van mijn vriend, hè? Ik zou toch bijna met hem trouwen !
Net als mijn voorgangers zeg ik: wat lief van je vriend! Oeh, ik vond het ook altijd vreselijk irritant, zeker de 'hoe laat heb je les, dan blijf ik binnen' opmerking'. :x 30 lessen moet lukken hoor, als je een beetje aanleg hebt, ik zou voor een hoger doel gaan.
Heel erg lief van je vriend. Dat zijn van die standaard opmerkingen. Ik wil je wel n tip geven. Niet vertellen wanneer je moet afrijden. Dan gaan ze je succes wensen en misschien wordt je dan juist zenuwachtig door de druk. Ik heb destijds ook niets gezegd en heb na het behalen vh examen meteen mijn rijbewijs bij de gemeente aangevraagd. Iedereen was verbaasd dat ik niets had gezegd.
Nououou Ik vond dat het perfect ging; ook al moest ik wennen aan de instructeur en aan de auto. Het rempedaal was in deze auto namelijk extreem gevoelig. In mijn vorige lesauto moest ik toch even flink harder trappen en hier stond ik al binnen no time stil. Nou ja, dat hebben we later even 'geoefend' op een parkeerterrein. Eveneens als 'achtjes' maken, voor het stuurwerk.Ik rij net zoals mijn vader; namelijk CHILL en relaxeddddd, en pak het stuur gewoon over, no biggie. Mijn vader had 100 jaar rijervaring, en de meeste skills heb ik bij hem afgekeken. Ik was als kind zijnde al heel gefascineerd van auto rijden *liefde*. Ik vond dat het prima ging, totdat hij, de rijinstructeur, zich er ineens mee ging bemoeien... "Ik zie dat je het stuur over pakt, héél goed! Je houdt ook je handen op tien voor twee of kwart voor drie - whatever. Kun je ook duwen en trekken in plaats van overpakken?" - Ja hoor En toen ging ik er ineens bij nadenken, en haalde ik alles een beetje door elkaar. Laat me gewoon sturen joh, dat gaat allemaal prima! Maar goed, lekker bochtjes gemaakt op een stukje leeg terrein. Ging prima. We waren trouwens allereerst op de openbare weg geweest om de vorige kandidaat voor rijlessen thuis te brengen. Ik vond dat het prima ging maar de rijinstructeur zat te zenuwlijeren dat ik te dicht op de stoep zou gaan en dat ik wat meer midden op de weg moest gaan rijden. Mja, ik ben 27 jaar lang passagier geweest - mijn 'zicht' zit nog een beetje aan de rechterkant natuurlijk. En ik mocht van hem de zijspiegels niet verstellen zodat ik de spiegels kon gebruiken dus ik vond het moeilijk om die ruimte in te schatten. Waarop hij zegt: ja, dat geeft niks, dat je het niet in kunt schatten, dat komt vanzelf wel. En ik dacht heel even van: pffffff. "Hoe dicht denk je nou dat je van de stoeprand zit?" - Ik hoor nog geen schrapend geluid, dus ik denk een centimeter of tien, vijftien "Ga maar midden op de weg rijden, we hebben toch geen tegenliggers" Bij mijn vorige officiële rijlessen deed ik het gassen/remmen/richting aangeven en weetikveel perfect máár moest ik wat sneller sturen. Nu vandaag ging het sturen perfect en moest ik iets beter de rem en het gas aanvoelen. Maar ik vind dat het echt verschilt per auto, en dat dat niet perse iets zegt over mijn kwaliteiten. Verder mocht ik 80 rijden en dat vond ik een stuk prettiger qua sturen (makkelijker) terwijl hij naast mij zat te stressen alsof ik ik-weet-niet-wat zou doen. Hij heeft me zeker 9x op het hart gedrukt dat stuurcorrecties minder 'hard' hoefden op die snelheid. Alsof het gewoon wereldnieuws was dat ik mij niet zelf kon bedenken Ik wil het liefst de snelweg op, jonguh! BAM! "Oh tof, het bordje 'u rijdt te snel'" - Ja, je mag hier 30, maar rij maar probeer maar tussen de 40 en de 50 te blijven. Soms vind ik rijinstructeurs vreemd gedrag vertonen !
Ik vind het ook onwijs lief van mijn vriend! I love him Daarvoor trouwens ook al hoor Ik denk dat ik ga vragen of ze de maatschappij een plezier willen doen en voorgoed binnen willen blijven, mwuhahaha! Dat vind ik wel een goede tip! Dank je wel Ik denk dat ik dat ook wel ga doen, want ik weet nog hoe vervelend ik het vond dat iedereen na de 40 weken zwangerschap voortdurend elke seconde van de dag aan mijn kop zeurde of de baby er al was. Dat wil ik dus écht niet weer hebben - nou ja, zo'n zelfde situatie dan. Of dat ik toch gezakt ben ofzo en men dan goed bedoelt tips gaat lopen geven waar je helemaal geen zin in hebt
Wat een onwijs lief cadeau van je vriend! Heel veel lesplezier en dat je maar snel je rijbewijs mag halen!
Succes! Enne vrouwen kunnen echt wel binnen 35 lessen slagen. Ik heb er 28 gehad, dus gaat jou ook lukken!
25 lessen is best te halen. Ik had genoeg aan 20 lessen Maar idd superlief van je vriend! Of is het eigenbelang omdat hij dan een drankje kan doen,haha!
Ik hoop dat ik het binnen dit pakket van 25 haal, whahaha. Al ga ik dan nog stiekem met mijn vriends auto een stukje op privéterrein oefenen gratis, maar ik heb een persoonlijk streven om de rijinstructeur te laten zien dat het best prima gaat binnen 25 lessen. Nu maar hopen dat mijn vriend straks zo gek is, want een aantal maanden geleden vroeg ik het ook en kreeg hij vrijwel direct een rolberoerte, de flauwerd! Iedereen is bang dat ik 73434930230 ongelukken in één straat krijg ofzo. "Niet met mijn auto, blablabla" Volgens mij is het gewoon eerder een kwestie van doen, opletten, opletten, opletten en uitproberen, bijstellen, corrigeren en gewoon oefenen. En ik vind dat ik ervaring genoeg heb om het binnen 25 lessen te kunnen. Misschien is dat overmoed (dat zou best kunnen, zo ben ik wel) maar misschien ben ik wel gewoon goed in autorijden. Ik haat het als mensen bij voorbaat twijfelen
Nou, een combinatie van factoren, er was iets met een spaardoel en als dat behaald zou zijn, zou hij 75 euro meer belasting moeten betalen, dus hij wilde het geld kwijt en vond dit wel een mooi doel Verder wil ik niet in zijn geboortedorpje wonen in the middle of nowhere zonder rijbewijs én wil ik de baby niet bij zijn moeder brengen (gastouder) omdat ik geen rijbewijs heb en hem niet zo 1,2,3 op kan halen in dus the middle of nowhere. En met twee/drie biertjes staat hij inderdaad op zijn kop Nou ja, ik kan waarschijnlijk nog wel meer redenen bedenken
Hihi hier de kant van de instructeur. Dat de meeste meiden het niet met 30 lessen redden klopt wel maar niet altijd. Het record bij ons staat op 11 lessen en dat was een meisje Feit is wel hoe ouder je wordt hoe meer lessen je nodig hebt. En dat gehamer over teveel rechts rijden: voor jou lijkt dit onzinnig maar hij zegt dat niet voor niets. Alle leerlingen rijden echt heel dicht langs de stoeprand in het begin omdat ze zoals je zelf al aangeeft gewend zijn dat de tegenliggers voor het zicht verder weg passeren. Maar tof dat je vriend je dit cadeau gedaan heeft en zet em op! Edit: sorry als dit lullig overkomt maar de meeste leerlingen die vinden dat het allemaal perfect gaat met rijden zijn juist de ergste in de les. Als je je rijbewijs binnen de 25 wilt halen doe je er beter aan goed naar zijn aanwijzingen te luisteren en het ook uit te voeren. Hoe beter jij jezelf vindt rijden hoe langer het gaat duren.
Ik vind dat de instructeur mij dan de zijspiegels terug moet geven en ze mij in laten stellen zodat ik het ook kan zien. Hij wilde al even de deur open doen om mij te laten zien hoe dicht we bij de stoep zaten, maar de auto's reden al verder dus wij moesten ook weer optrekken. Het lijkt me echt grappig om een rij spiegels van geparkeerde auto's te raken Het idee dan, niet in het echt, want dan breekt de hel waarschijnlijk los - schade en een hele hoop boze mensen. Maar de gedachte lijkt me echt leuk. Dus ik ga v/d week even op de playstation GTA spelen. Dan mag het...
Wat een sukkel die rij instructeur met zn 35 lessen. Ik heb er 10 van 1,5 uur gehad en ben in een keer geslaagd. ( alleen mn theorie ging in 3 keer haha ) Wbt die mensen die had ik ook ja de eerste drie keer kon ik er nog om lachen. De vierde keer dacht ik Jaaahaaa nu weten we het wél en blijf vooral binnen voor ik je zeker weten van de stoep af rij!!!! Mijn "proefles" kreeg ik bij een ander dat was de aller eerste keer dat ik de auto in stapte achter het stuur ik was 18 errruggg onzeker en verschrikkelijk zenuwachtig. Dus het schakelen ging verschrikkelijk haha vooral bij het stil staan hem weer netjes in zijn 1 zetten. Die beste man kon mij na 30 minuten vertellen dat hij me liever in een automaat zag want dat schakelen werd niks. Ben toen bij een ander gaan lessen gewoon in een schakel auto en dat ging prima maar die andere vent werkte me gewoon op mn zenuwen!!! Succes in ieder geval en het is een onwijs mooi cadeau natuurlijk!!
De reden dat hij jou je spiegels niet geeft is dat je eerst vertrouwd moet raken met de auto. Als jij zonder je spiegels rijdt wordt je namelijk beter in het inschatten van je plaats op de weg en het formaat van de auto, anders ga je veel in je spiegels kijken en wordt dit een gewoonte om daarin je plaats op de weg te bepalen of controleren. Dit moet juist automatisme zijn/worden zodat je ook in situaties waarin je snel moet handelen exact weet uit automatisme hoever je een manoeuvre kunt uitvoeren. Dam moet je niet eerst in je spiegels hoeven kijken. Ik vind het al wat dat je gelijk gas/rem krijgt. Hier is het de eerste les alleen sturen om zo de volledige aandacht op de weg te kunnen geven. Ook weer voor de plaats op de weg en het sturen onder controle. Wij geven les volgens de RIS methode. Misschien krijg je het zelf ook een beetje.
Zoals ik al zei; ik heb meerdere lessen gehad. Schijnbaar had hij er wat dat betreft vertrouwen in, anders had hij het vast niet gedaan