Aankleed drama's. Wie heeft tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Antje77, 24 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Onze dochter doet de laatste tijd erg moeilijk bij aankleden. Ze vindt niks lekker zitten. Dit begint al bij haar ondergoed. Dit vindt ze niet fijn zitten. Dat ze haar onderbroek niet fijn vindt zitten, is al een lange tijd zo. Ze trok deze ' s ochtends dan ook altijd gelijk uit. Vaak deed ze hem ook al ' s avonds, met naar bed gaan, uit. Nu is het zo dat ze overdags geen aan wilt. Ze heeft gewone onderbroekjes en hipsters. Beide vindt ze niks. Ook de boxers van haar broer niet.
    Het is nu een en al drama om een onderbroek aan te krijgen. We proberen er van alles in, afleiden etc. Maar niks heeft effect. Onderhemdjes zijn ook een probleem. Er is 1 soort die ze, tot nu toe, wel accepteert. Alle andere (hemdjes met fijne bandjes) wil ze niet aan.
    Sokken hetzelfde. Dit heeft ze altijd al gehad. Ze vindt de naad niks. Heeft ze altijd moeilijk bij gedaan, maar deed ze uiteindelijk toch aan. Nu kiest ze maar steeds voor haar ballarina's, want daar hoeft ze geen sokken in.

Etiketjes van kleding, moesten eraf als ze deze voelde. Nu moet het er al vanaf als ze etiketjes ziet.
    De laatste weken duurt aankleden vaak een uur of langer. Dit omdat ze al weigert bij haar ondergoed, maar ze weigert ook al haar gewone kleding. Voordat ze uiteindelijk akkoord is met wat ze aan wilt, ben je een tijd verder. Ze reageert daarbij driftig.

Naar ons idee is ze wat over gevoelig. Ze vindt staartjes, vlechtjes etc ook niet fijn. Wil altijd haar haren los. Prima, heeft dan ook een modelletje waarbij het prima los kan.
    Zodra er een druppeltje vocht op haar kleding komt, moet deze uit.
    Harde geluiden oa zagen, harmonie etc vindt ze niks. Dan houdt ze haar oren dicht. Hoort dan ook al geluiden die wij nog niet horen, zoals een vliegtuig.
    Ze ruikt van alles. Vraagt tig keer op een dag: wat ruik ik.
    Heeft een enorm geheugen. Naar ons idee een te gied geheugen voor haar leeftijd.

Echter mbt het aankleden vinden wij het lastig om onderscheid te maken tussen wat valt onder het gevoelige en wat hoort bij het eigen willetje / machtstrijd van haar.

Wie heeft tips mbt het aankleden. Dat dit niet meer zo'n strijd is en minder tijd kost.
    Kiezen in kleding doen we regelmatig. Ene keer helpt het, maar vaak ook niet. Dan heeft ze het aan en vindt ze het toch niet goed zitten, dus trekt ze het weer uit.
    Ondergoed kiezen heeft geen effect.

Wie heeft er nog eye openers voor ons?

2. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik ben altijd van het zelf oplossen maar bij deze kwestie zou ik wel naar een professional gaan. Ik zou graag de oorzaak willen weten en voor in de toekomst erger willen voorkomen. Heel veel succes met je meisje!

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ik vind het zelf (nog) niet nodig om naar een professional te gaan. Dat ze er zo extreem in is, is ongeveer 2 weken.
    Dus kan goed een fase zijn. Dat het nu niet alleen her gevoelig zijn voor naden / etiketten is, maar ook machtstrijd, het sterk ontwikkelen van haar eigen wil.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm geen eyeopeners die je graag wil horen.

Hier een 4-jarige die zelf haar kleding uitzocht in de winkel omdat ze het anders toch niet draagt.

Wat hier werkt... Maillots zonder naadje, jurkjes, leggings en dan zachte sokken.
    Schoenen niet te strak...
    Nadeel van maillots is dat ze soms beetje afzakken en dat zit ook niet lekker. Leggings werken beter

En wat hier ook graag gedragen wordt: panties.
    Ze verkopen ze bij de H&m in pakjes van 2.
    Ook inclusief voet.

Wat hier absoluut niet werkt:
    Ondergoed met randjes.
    (De hipsters van zeeman en de 6-in-1-pakje onderbroekjes van h&m draagt ze ook. Iets anders koop ik niet meer)
    Hemdjes... Draagt ze enkel als d'r trui meer kriebelt dan een hemd
    Is het echt koud... Dan draagt ze ipv een hemd een T-shirtje.)
    Spijkerbroeken. (Treggings wel! Die van c&a zijn hier favoriet.)

Pfff verder moet ik nog even nadenken.
    Inmiddels is ze 6 en gaat het wel beter.
    Maar ze blijft het liefst in d'r blootje en pyjama's gebruiken we dus enkel als ze al uit bed is, logeerpartijtjes en op vakantie.
    Oh en bij het schoolontbijt dus.

5. Saskia78

En tja.. Je weet zelf waarschijnlijk wanneer ze er gebruik van maakt en wanneer ze er echt last van heeft.

Maar hier werd het ook veel erger toen ze niet goed in d'r vel zat.
    Nu gaat het beter en is ook het "gekriebel" minder.

Overigens.. Mbt die sokkennaadjes.
    Ik heb nooit geweten dat er mensen waren die daar GEEN last van hebben.
    Wat heerlijk lijkt me dat.
    Ik koop regelmatig nieuwe sokken omdat na te vaak wassen ineens die naadjes hard worden en ik dus echt zere voeten krijg.
    Enige voordeel: ik ben voorbereid als sokken voor dochterlief koop :)
    Ik koop vaak van die dikke Wintersokken voor ons.
    Die worden namelijk niet hard :)

6. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ze loopt idd het liefst in haar pyama.
    Het is niet zo dat ze broeken niet aan wilt. Het zo moeilijk doen bij kleding is wat ze sinds kort doet. Doet ze eigenlijk bij alles, broek, legging, jurk. Dit denk ik dan ook dat voort komt uit eigen wil. Ondergoed, sokken is altijd al, maar verergert.
    De hipsters vd zeeman heb ik. Die wil ze dus niet. H&m kan ik eens proberen.
    Bestaat er naadloos ondergoed voor kids? Weet iemand dat?

Mee uitzoeken van kleding, in de winkels, doet ze al.

Vanmorgen heeft ze uiteindelijk iets gekozen en eenmaal weer thuis (oudste naar school brengen) heeft ze haar kleding uitgedaan en pyama weer aan gedaan.

7. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Niet goed in haar vel kan wel een oorzaak zijn. Ze is pas ziek geweest, ooronsteking, flink hoesten, koorts en daarna is het extreme begonnen. Misschien dat ik haar lichamelijk toch eens na moet laten kijken.

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Hmm bedenk net, vlak voordat ze ziek werd heeft ze haar speen weg gedaan. Gegeven aan haar neefje. De speen was iets wat haar veel troost gaf. Wellicht daardoor nu opstandiger? Ze heeft niet iets wat ze nu gebruikt als troost, bijv een knuffel.

9. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Beste Antje, dat wist ik natuurlijk niet, ik dacht dat ze dit altijd al had. Ik ben het met je eens dat 2 weken veel te kort is en het lijkt inderdaad meer op een machtsstrijd of eigen wil. Misschien kun je er een leuk spelletje van maken of haar zelf de kleren laten uitzoeken? Ik maak zelf gebruik van lachende gezichtjes. Als mijn dochter minder dan 3 waarschuwingen krijgt op een dag (de regels hebben we samen besproken en hangen aan de muur met plaatjes erbij, als ze echt te ver gaat dan krijgt ze een waarschuwing) dan kan ze zo'n gezichtje verdienen. Bij 7 gezichtjes mag ze een klein cadeautje grabbelen. Als we wat zien in de winkel wat ze graag wilt hebben dan moet ze dat verdienen. Het werkt hier heel goed! :)

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Klinkt als hypersensitief... goed in de gaten houden en op tijd aan de bel trekken als het erger wordt. En blijf goed bij je zelf te rade gaan.. jij als mama voelt en weet het beste wanneer het echt is en wanneer het om macht gaat.

Veel sterkte!

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Ik koop via internet sokken zonder naad omdat ik er gek van werd. Sokken binnenste buiten aan wil ze ook nog weleens accepteren.
    Ondergoed is en blijft drama hier hoewel ze de vingino boxers het best verdraagt. Ook hier het liefst alle labels eruit. Zolang ik bovenstaande volg hebben we geen strijd

12. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    @ mamavaneenmeisje, het is ook al altijd aanwezig, maar niet zo als de laatste 2 weken. Hiervoor was het dat als je de sokken aan deed, ze driftig riep: zit niet goed en trok ze dan uit. Dan deed je ze opnieuw aan en meestal bij de 3e keer was het prima. Onderbroek deed je dan even goed trekken en was dan ook snel goed. Nu is ze er extreem in.
    Beloningssysteem kan ik wel uitproberen. Daar is ze wel gevoelig voor.

@ Cygnet, ze scoort op lichamelijk vlak idd alles op HSP. Echter op de andere 3 gebieden scoort ze maar enkele. Veel kenmerken is ze ook nog te jong voor om al duidelijk te zien. Als het zo extreem blijft als nu, dan zal ik iemand mbt de HSP benaderen. Deze persoon heeft eerder ons zoontje behandelt met positieve resultaten.

@ Sydmick, ik ga ook maar op zoek naar naadloze sokken. Zeker voor het najaar. Sokken binnenste buiten accepteert ze niet.

13. Saskia78

Die panties doen het hier ook erg goed.
    Liefst draagt ze ze elke dag
    En als het even kan mouwloos zomerjurkje van zachte stof erbij.

Helaas is het nog niet ZULK mooi weer :)

14. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Ik herken het: labels, naadjes, afgezakte sokken, druppels op de handen/kleding, kruimels, spijkerbroeken...
    Sinds kort is het ook altijd gezeur met ondergoed. Dan zit ie te hoog, dan weer te laag, dan kriebelt het, dan zit zijn p**meltje niet goed.
    Thuis loopt hij met regelmaat in hemd en maillot.
    Qua ondergoed zit dus niks meer lekker maar hij heeft wol-zijden hemden die hij WEL verdraagt. Ik ga ook onderbroeken bestellen in de hoop dat dat de oplossing is.
    Verder weet ik het ook niet. Er is ook speciaal ondergoed op de markt voor hoogsensitieve kinderen, ik zal eens kijken.

15. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    petitmouton.be

16. Saskia78

"Mama ik heb een laaaaaaaaaaaaagje!"
    Als je maillot afzakt dus.

17. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Haha. Grappig!

Maar ook herkenbaar. Van mezelf dus. Ik wordt zelf ook helemaal kriebelig van labeltjes, naadjes of kriebelige sluitinkjes. Om die reden draag ik enkel nog naadloze sokken, naadloze sportbh's (dus zonder sluiting op de rug) en zachte hempjes. Zou zo veel mogelijk kleding kopen die haar lekker zit en die ze ook echt leuk vind. En complimentje wanneer ze zonder zeuren heeft aangekleed.

18. Saskia78

Mja ik heb er ook een hekel aan...
    Maar ik geloof niet dat ik ooit huilend door het huis rende dat m'n maillot stom was.
    Althans... Kan het me niet herinneren :)
    Al weiger ik nu wel om ze aan te houden... Dus wellicht deed ik het wel maar kon ik het me gewoon niet herinneren :)

19. Brigit

Brigit Fanatiek lid

26 feb 2009
    1.879
    13
    38
    Vrouw
    Klinkt als een hoogsensitief meisje, misschien is het boek "het hoog sensitieve kind" van elaine n. Aron iets voor je. Ik weet zeker dat je heel veel in het boek zal herkennen en dat het je zal helpen. Mij heeft het iig erg geholpen.

20. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Echt herinneren is ook pas vanaf 4 jaar, dus wie weet als peuter zijnde ;)

Deel Deze Pagina