Tweedehands auto na 1,5 dag stuk

Discussion in 'De lounge' started by azucena, May 5, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Vorige week donderdag hebben wij een nieuwe, tweedehands auto gekocht ;). Een Opel Zafira uit 2005. Deze hebben we aangeschaft via een groot autobedrijf met meerdere vestigingen door heel Nederland.

De auto zou ik top conditie zijn, de verkoper had zelf bij Opel gewerkt en was er vol lof over. Distributie riem was pas vervangen (10.000 kilometer geleden). Tijdens de proefrit voelde wij een trilling in het stuur en dit is opgelost met twee nieuwe banden. De auto hebben we aangeschaft met een nieuwe APK en kleine beurt me olie wissel. We hebben geen extra bovag garantie gekocht, want de auto zou in goede staat zijn.

Zaterdagochtend rijden we weg van huis, maar de ventilatie ging niet uit toen climate control de juiste temperatuur had bereikt. Ook handmatig gebeurde er niks, de ventilatie bleef volop blazen. Bij het uitschakelen van de motor bleef de ventilatie ook blazen. Dat was dus niet helemaal goed. Meteen het bedrijf gebeld, maar de garage was niet open, du afgesproken vandaag terug te komen. De zekering van de ventilatie hadden we eruit gehaald, omdat de accu al leeg was en we dit niet nog een keer wilde.

Vanochtend wilden we aanrijden naar het bedrijf, start de motor helemaal niet meer. De lampjes en radio gaan wel aan, maar de motor zelf niet. Er brandde een geel auto lampje met een moersleutel erbij. Met hulp van startkabels geprobeerd de auto aan de praat te krijgen, maar dit had geen nut. Bedrijf gebeld en die hebben de auto op laten halen door een monteur. Hij ging zijn best doen het vandaag gerepareerd te hebben.

Om 17:30 werd ik gebeld. De warmtewisselaar is stuk, maar we hebben bij aanschaf geen garantie afgesloten, dus kosten zijn €250,00. Hierop heb ik gereageerd dat hij toch hopelijk ook wel begrijpt dat we dit niet zelf gaan betalen. Ik had al even gegoogeld en gelezen dat zoiets onder de wettelijke garantie hoort te vallen. Nadat ik hem dit vertelde, bleef het stil, moest hij nog wat telefoontjes plegen en zou hij mij morgen terug bellen.

De auto is nog niet gerepareerd, dus nu zit ik zonder auto. Niet handig als je een kind in een rolstoel hebt en nergens op loopafstand vandaag woont.

Nu wil ik het bedrijf nog even mailen om het een en ander zwart op wit te hebben. Maar voordat ik dat doe, wil ik graag wat dingen kunnen laten zien die mij in mijn recht stellen. Dus is mijn vraag of iemand kan bevestigen dat ik inderdaad in mijn recht sta en deze kosten niet op ons verhaald mogen worden. Ook zou ik wat links willen van betrouwbare websites, zodat ik die kan laten zien.

En mocht iemand weten of een auto niet kan starten door een kapotte warmtewisselaar, hoor ik dat ook graag! Mij lijkt het vreemd dat de auto na 2 dagen prima rijden, nu in eens niet meer start door hetzelfde probleem.

Alvast bedankt!

Het is overigens een auto met 1 vorige eigenaar, altijd dealer onderhouden geweest en niet geïmporteerd.

2. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,058
    1,290
    113
    Nederland
    Oei dat is zeker balen. Ik dacht na het lezen van je verhaal aan de start moter.

3. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Het zal echt domme pech geweest zijn. Zoiets kun je denk ik moeilijk voor zijn. Maar het zou wel netjes zijn als ze iets met die prijs kunnen doen als dit verder niet onder garantie of iets dergelijks valt. Ze zouden bijv. alleen het materiaal in rekening kunnen brengen. Altijd jammer zulk soort dingen.

4. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Dat een auto niet meer start vanwege een kapotte warmtewisselaar lijkt mij sterk, want die is volgens mij niet elektronisch (correct me if i'm wrong). Je kunt ook een opeldealer bellen en vragen hoe dat zit en vragen hoeveel die reparatie zou kosten bij hen. Want is absurd veel geld voor alleen de warmtewisselaar vervangen.

Is het zo dat de warmtewisselaar olie in de koelvloeistof heeft gelekt, of andersom, dan snap ik de kosten overigens wel beter.
    Maar volgens mij zou de auto gewoon moeten starten als het alleen dat is.

5. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

6. Chubbie

Chubbie Actief lid

Feb 28, 2013
    470
    0
    16
    Arnhem
    Als het bedrijf zelf is aangesloten bij de BOVAG heb je volgens mij alleen standaard 6 weken garantie op motor problemen en de versnellingsbak..
    Ik hoop voor je dat er wat te regelen valt!

7. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Misschien dan alsnog de bovaggarantie afnemen..

Mocht ie nog meer mankementen gaan vertonen. Dan ben je gedekt.

8. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Bedankt voor de reacties :).

We verwijten het bedrijf niet dat de auto al stuk is. Het is waarschijnlijk iets wat hun ook niet hebben kunnen weten. Maar ik verwijt ze wel dat ze zoiets proberen te verhalen op ons, terwijl we de auto net 1.5 dag hadden. Dat lijkt me toch iets wat je als professioneel bedrijf zijnde netjes op hoort te lossen.

Wishtobe, we hoeven zelfs maar alleen inkoop te betalen! Dus dan is het een heel duur grapje. Ik heb totaal geen verstand van auto's, dus of het precies die naam heeft weet ik niet.
    Maar ons lijkt het dus ook vreemd dat daardoor de motor niet start.

Ik baal er zo van. Niet eens om de mogelijke extra kosten. Meer om de nare bijsmaak die dit met zich meebrengt. We hadden juist verwacht nu minimaal een jaar geen kosten aan de auto te hebben (vorige auto ging de versnellingsbak van stuk na bijna een jaar). Maar ook dit positieve, pakt voor ons weer verkeerd uit. Zo jammer.

9. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
  10. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Ik heb van alles verder geen verstand. Maar waardoor de auto ook evt niet wilt starten kan de bobine zijn. Die kan je ook prima 2e hands halen ( paar tientjes )

Wel vind ik dit echt een slechte zaak zeg pfff

11. Drieka

Drieka Niet meer actief

Dit is trouwens wel een bekend probleem bij Opel, dat de warmtewisselaar vrij snel stuk gaat :(
    Mocht er door de kapotte warmtewisselaar olie bij de koelvloeistof zijn gekomen dan verklaart dat waarom de auto niet start maar dan verwacht ik dat de reparatiekosten ook hoger zijn want dan moet je alles gaan reinigen en dat is ontzettend veel werk.

Dit is niet iets wat de dealer kon weten want het kan van de een op de andere dag stuk gaan, wel zou het netjes zijn als ze het gratis zouden maken aangezien jullie de auto pas 1,5 dag hebben maar hebben jullie totaal geen garantie of wel de standaard 3 maanden garantie die een dealer vaak geeft?

Ik hoop dat ze schappelijk zijn en je het niet hoeft te betalen!

12. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Het blijkt dat de motor een probleem had en de warmtewisselaar stuk is. Nog beter voor onze gemoedsrust, twee problemen bij onze perfecte auto.

De problemen met de motor zijn sowieso kosteloos opgelost en de warmtewisselaar, die nu ineens €310 kost, willen ze 50/50 splitten.

Mijn vriend zegt, doen. Maar ik vind het nog steeds niet kunnen. Ik heb ze niet gesproken maar ga zeker nog bellen met het hoofdkantoor om hier duidelijkheid over te krijgen. Want ik blijf het een bijzonder slechte zaak vinden dat ze ons hier deels voor op laten draaien. We hadden de auto 1,5 dag! Kom op zeg.. Wat een fantastisch klantvriendelijk en professioneel bedrijf.

13. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

"Grappig", maar we hebben hetzelfde gehad met onze Zafira, net 1 dag na aanschaf.. Bij ons is overal netjes voor betaald, zonder gezeur. Maar het was echt een heel naar gevoel dat je auto het na 1 dag al begeeft :( Bovendien had ik ook een auto nodig, en we kregen ook direct een leenauto aangeboden. Wat dat betreft dus allemaal heel netjes.

Ik zou inderdaad ook gewoon een telefoontje plegen naar het hoofdkantoor.

14. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind het een nette deal. van een warmtewisselaar kun je nu eenmaal niet zien in wat voor staat die is. Die gaat gewoon van het ene op het andere moment kapot.
    Jullie zijn akkoord gegaan met de aanschaf van een auto zonder garantie. Hier spaar je deels geld mee, maar je neemt dan wel een risico. Om nu alles bij de garage neer te leggen vind ik daarom ook niet terecht. Je bent zelf akkoord gegaan met dit risico, dus zul je ook (een deel van) de gevolgen moeten nemen.

Een vriendin van mij heeft hetzelfde gehad, maar dan omgekeerd. Zij ruilde een auto in en een dag later ging de turbo van die auto kapot. Dat is dan toch ook het probleem van de garage? De deal was immers al gesloten. (Vriendin heeft overigens zelf aangeboden de helft van de kosten te betalen omdat ze het zo lullig vond, maar dat is een ander verhaal).

15. Leuk

Leuk Actief lid

Jul 28, 2014
    157
    66
    28
    NULL
    NULL
    Kleine tip: ze hadden eerst 250 euro gezegd en nu komen ze aan met 310 euro. Is alles al gerepareert? Zo ja, ze zijn lid van Bovag en ze moeten contact opnemen met de eigenaar als het geschatte bedrag hoger uitkomt dan 10% van het geschatte bedrag. In dit geval zit het er 29 euro boven daar is de 10% dan al afgehaald.
    Dit betekend dat je mogelijk 29 euro goedkoper uit kan zijn.

Hier ben ik achter gekomen, omdat mijn geschatte bedrag aan schade 500 euro was en bij ophalen van auto 1100 euro moest betalen, waar ik natuurlijk niet mee eens was! Uiteidelijk 550 euro hoeven betalen , omdat zij mij niet ingelicht hadden terwijl ik hier duidelijk naar gevraagd had.

16. Amaranth

Dit klopt ook wel wat je zegt, maar het zou zo'n garage toch sieren als ze het kostenloos zouden doen :) Ik was er iig heel blij mee + ik zou er nadat deze auto afgereden is weer naartoe gaan.

17. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het juist heel netjes dat het bedrijf de kosten voor 50% op zich willen nemen.
    Als ze er vooraf van af hadden geweten dan leek het mij niet meer dan normaal dat de kosten voor hun rekening was. Maar sommige dingen zijn nou eenmaal vooraf niet te voorspellen. Het kon net zo goed nog een maand duren voordat het kapot ging. De auto heeft zelfs een beurt gehad, en die mensen hebben dit lijkt mij ook niet aan zien komen anders hadden ze jullie er waarschijnlijk wel op gewezen.

18. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Amaranth, wat toevallig! Daarna geen defecten meer gehad? Het is inderdaad geen leuk gevoel, de euforie van een nieuwe auto is toch heel ver weggeëbd.

Fijn dat het zo goed opgelost werd!

Zoveel mensen zoveel meningen! Ik vind het ook niet de schuld van het bedrijf dat het zo snel stuk is, hadden hun ook niet kunnen weten. Maar de manier waarop ze het oplossen wel. Feit blijft dat zij, al is het zonder hun weten, een auto hebben verkocht met blijkbaar erg versleten onderdelen. Na 1,5 dag rijden, kunnen ze de blaam daarvan niet bij ons leggen.

Ik heb gistermiddag nogmaals gebeld naar het bedrijf. De man begon hetzelfde verhaal tegen mij te vertellen met de kosten van €310, als ze een nieuw onderdeel zouden gebruiken. Er was echter ook de optie om een gebruikte te laten plaatsen en dan zou hij het kosteloos kunnen laten doen. Helemaal prima!

Naar vervangend vervoer heb ik niet meer durven vragen, maar de komende paar dagen komen we vast wel door (waarschijnlijk is de auto maandag klaar).

Ik ben in ieder geval blij dat het nu toch zo opgelost kan worden! En als het gebruikte onderdeel weer snel stuk is, gaan we gewoon naar onze vaste garage. En hopelijk hebben we zeker voor een jaar geen problemen meer met de auto :)!

19. Amaranth

Tot nu toe geen defecten meer gehad nee, gelukkig! We waren inderdaad ook heel erg blij met onze (heerlijk ruime) auto, en ineens stond ie stil. Nu kunnen we er gelukkig wel om lachen :D

Fijn dat het zo opgelost is :) Hopelijk kunnen jullie nu (in ieder geval een jaar) weer vooruit.

Share This Page