Ruzie op kinderfeestje

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mari83, 20 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mari83

mari83 Actief lid

1 mrt 2012
    157
    30
    28
    Mijn dochter gaf haar kinderfeestje.
    Een paar kinderen waren vanaf de 1e seconde erg druk, gritsten de net gekregen cadeaus van mijn dochter uit haar handen, luisterden voor geen meter, maakten ruzie.
    Alleen als ik heel boos ingreep stopte dit gedrag even, maar ik vind het zelf vervelend dat te doen en ook niet leuk voor mijn dochter op haar feestje. Zij is zelf een timide kind en heeft er last van. Ze sloot zich steeds meer van de groep af omdat ze ruzies heel vervelend vindt.
    We hadden een rustig programma met wat knutselen en tussendoor korte vrije momenten om even te spelen waarbij de kinderen hun energie kwijt konden.
    Achteraf denk ik dat we minder kinderen moeten uitnodigen voortaan, maar eigenlijk vind ik het wel sneu want mijn dochter kan zelf prima met alle kinderen en doet niet mee aan het ruzie maken. We zouden dan dus omdat kinderen onderling bonje maken minder kinderen moeten uitnodigen.
    Hebben jullie dit ook al eens gehad of gaat het bij jullie wel soepel?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Op feestjes nooit gehad. Mijn dochters denken ook wel na over bepaalde ‘combinaties’ moet ik zeggen, dat ze bepaalde kinderen niet samen uitnodigen of alleen als de mogelijkheid er is ze uit elkaar te houden, zeg maar. Ivm sommige kinderen vier ik feestjes ook het liefst buitenshuis met iets actiefs, dan blijft het vaak gezellig.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Ah nee, dat is sneu voor je dochter! Je hoopt er een leuk feestje van te maken waar zij van geniet en de gasten ook en dan heb je dit :$

Aan het programma zal het niet gelegen hebben als ik het zo lees, wij doen doen dat ook altijd, wat rustiger dingen afwisselen met momenten om even de energie kwijt te raken.

Het gaat bij ons meestal redelijk soepel, maar zijn zelf altijd helemaal gaar na een kinderfeestje :D

Moet er wel bij zeggen dat we het altijd met z'n tweeën doen, want ook hier ontstaan er wel eens irritaties, maar dan pakt de één dat op en gaat de ander verder, zo wordt er niet te veel de nadruk op gelegd, dat helpt wel.

En dat hebben we bij feestjes met veel en minder kinderen bij de hand gehad, ligt dan net aan de setting, want als je er bijv. 3 uitnodigt en 2 er van liggen met elkaar overhoop heb je er net zo veel (of nog meer) last van dan bij een groep van 8 kinderen.

Ben altijd weer blij als we er weer zonder kleerscheuren door heen gekomen zijn, de gasten het leuk hebben gehad en de jarige in kwestie terug kan kijken op een geslaagd feestje :)

Dubbelgeluk en NiekeKris vinden dit leuk.
  4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Dat doen wij ook! Vaak wel een activiteit in groepjes (speurtocht, bowlen, spelletjes etc) en dan bedenken we met de jarige vooraf wat de meest handige combinatie is.
    Leuk? Nee, niet altijd.
    Handig? Ja, voorkomt vaak een boel gezeur op het feestje zelf.

5. mari83

mari83 Actief lid

1 mrt 2012
    157
    30
    28
    Het ligt ook echt aan het type kinderen, bij mijn andere dochter verlopen de feestjes altijd prima.
    Bij deze dochter gaat het elk jaar niet vanzelf met de feestjes, maar nu was het wel helemaal pittig.
    Punt is dat zij met iedereen vriendinnen is, maar die vriendinnen dan onderling gedoe hebben en dan heel fel reageren.
    We zijn ook wel even op pad geweest, maar daar ging het niet anders.
    Ik denk dat de enige oplossing is dat ze volgend jaar deze combinatie van kinderen niet meer uitnodigt, maar dat vind ik wel sneu, want ze is met iedereen verder zelf wel vriendinnen.

6. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Hier ook. Of toch juist B wel omdat dat fijner is voor A. (Bijv een 2e meisje).

Maar ook "zij verdient een leuke middag na zo'n vervelende periode".

Ik heb inmiddels wel geleerd dat ik naar het waarom moet vragen ipv "nee daar speel je nooit mee" of "die moet want daar speel je veel mee".

Op 2 kinderen ben ik boos moeten worden. Kind 1 zorgde dat de saus tegsn mn muren zat, zo hysterisch druk bezig en niet luisteren.
    Kind 2 vond niks leuk. Prima, 3 keuzes: je doet mee, je wacht op een stoel tot het einde of ik bel je moeder. De jarige wilde dit en de rest doet wel mee.
    Dat maakte wel indruk, kreeg hem afgelopen week nog te horen van een andere genodigde en dat feestje is al 3 jaar terug :eek:
    Was overigens 2 verschillende feestjes.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    @mari83: Zijn het allemaal kinderen van school? Hier ook wel eens twee ‘deelfeestjes’ gehad, makkelijkst als ze uit verschillende contexten komen, maar ook voor schoolvriendinnen kan het. :oops::roflmao:

8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Wat naar! Wij hebben de thuisfeestjes klein gehouden en dit jaar zijn we naar een krijspaleis geweest. Wat ik daaraan heel fijn vond, dat de kinderen zelf groepjes maakten met wie ze graag speelden. Ik vond t vreselijk die drukte daar maar goed.... het werkte uitstekend. Alle kinderen hebben zich uren vermaakt. Geen gedoe, geen politie agent.

Ik vond thuisfeestjes ook super om te doen maar er zat altijd 1 zeurend kind bij die niet van knutselen hield,taart vies vond etc (en natuurlijk hoef je taart niet lekker te vinden, ik had er rekening mee gehouden zelfs... en knutselen niet leuk, maar weigeren mee te doen en klagen.... grrr) en dat was voor de sfeer niet altijd even top.
    En altijd moesten er kinderen stoeien. In t krijspaleis konden ze hun gang gaan.

Moet zeggen: ik ben elk jaar weer blij dat t feestje voorbij is :roflmao:

MissXray en Vero0504 vinden dit leuk.
  9. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hier ook wel gehad dat je ze ‘flink toe moest spreken’. Bij Q was er in de klas al veel meiden gedoe met veel ruzies in groep 8. Tijdens het laatste feestje toch iedereen uitgenodigd en dan weet je dat je er strakker op moet zitten.

M had afgelopen verjaardag veen jongens en meisjes uitgenodigd. Bij 2 jongens weten we dat als ze samen zijn het ook aardig ontvlambaar is. Daar moet je extra bovenop zitten en dat kost energie. Misschien scheelt het dat ik (wij) die jongens goed kunnen hebben, ze hebben gewoon veel energie en versterken elkaar in alles. Ze luisteren wel als je ze aanspreekt. Ouders van beiden kennen we ook best goed en we weten dus ook dat zij graag willen dat ze indien nodig aangesproken worden, doen ze zelf ook.

Voor jou feestje, moesten ze lang stil zitten? Soms werkt t als ze tussendoor zelf, eerder dan gepland, lekker kunnen rennen. Sommige kinderen hebben dat meer nodig en kunnen anders sneller geprikkeld raken (heeft M heel erg).

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    #10 cowgirl80, 20 jan 2023
    Laatst bewerkt: 20 jan 2023
    We hebben 1x een thuisfeestje gehad waarbij we net iets teveel kinderen hadden uitgenodigd dan we aan konden.(groep 6 was dit) ….Mijn man was met de ene helft een puzzeltocht gaan doen en ik wou net starten met de andere helft toen 2 jongens echt hard tegen hard gingen vechten en de een de ander echt tot bloedens toe trappen verkocht. Toen ik ze uitelkaar probeerde te trekken riepen kinderen dat ik een racist was, omdat ik partij zou trekken voor een blank kindje.:oops: Dat was wel even een heel moeilijk moment. Gelukkig hebben we het met de ouders erbij later nog wel uitgepraat. Sindsdien doen we altijd feestjes met zn tweeen, niet meer dan zes gast-kinderen en geen kinderen uitnodigen die nooit eerder hier gespeeld hebben. Ik kijk zelf ook nog een beetje of ik de activiteit geschikt vind voor alle kinderen of dat we beter 1 kindje een andere keer kunnen vragen.
    En ik heb diep respect voor leerkrachten en alle ouders die het met meer kinderen wel redden:cool:

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Oh @Cowgirl wat erg:eek:

Ik heb vechten nooit meegemaakt, maar ik ben wel (zoals veel hebben aangegeven) altijd blij als het allemaal weer goed is afgelopen.

Ik zou nu nog niet teveel bezig zijn met volgend jaar. Misschien zijn er dan toch andere vriendinnen, ze zijn ook weer een jaartje ouder. In welke groep zit je dochter?

12. mari83

mari83 Actief lid

1 mrt 2012
    157
    30
    28
    Groep 3.
    Vorig jaar zijn we naar een indoorspeelparadijs gegaan en toen ging het niet anders. Er is daar alleen zoveel lawaai dat het geruzie van de kinderen qua geluidsniveau minder opvalt dan tijdens een thuisactiviteit ;)
    Ik denk dat als er 2 van de meisjes niet geweest waren, we een hele andere sfeer hadden gehad. Maar ja, mijn dochter is met elk van die meiden afzonderlijk wel al vanaf groep 1 vriendinnen, het gaat alleen met die meiden samen niet goed.
    Ook erger ik me aan het niet luisteren van sommige kinderen, maar dat kan ook een ding van mezelf zijn. Dat gebeurt met deze kinderen tijdens speelafspraakjes ook. Ik moet dan vaak heel boos/stellig worden voordat ze eens luisteren en dat vind ik vervelend. Ben dat ook niet gewend van mijn eigen kinderen, dat is het misschien ook.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    @cowgirl80: Dat lijkt me heel ingewikkeld, zeker ook door de reactie op het uit elkaar halen er ook nog bij.

@mari83: Heb je met de ouders van die meisjes contact? Misschien een keer afspreken dat als ze niet luisteren ze naar huis kunnen; dat je dan ouders belt en ze opgehaald worden. Als ouder ook fijn om te weten als je kind zich niet gedraagt (al geldt dat helaas niet voor alle ouders…).

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Nou, wel behoorlijk irritante kinderen gehad die slecht luisterden, vreselijk druk waren of deden alsof het hun feestje was.
    Sommige kinderen gaan een op een goed, maar niet in groepen. En sommige kinderen nodigden we nooit meer uit voor feestjes.
    Moet ook zeggen dat het per school ook verschilde. Op de school met veel ecokids/vrije opvoedingkinderen was het wel echt veel erger. Die kregen van huis uit weinig mee van hoe je je hoort te gedragen. Niet alleen op feestjes, maar ook met speelafspraakjes.

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Wat enorm naar voor je dochter! Hoeveel kinderen waren er?

Wij hebben nog niet veel ervaring met kinderfeestjes. Zijn eerste was in groep 1. Daar ging het heel goed, een groep van jongens als meisjes. Dat was een speurtocht in thema en daarna knutselen.

Van gr 1 is hij naar groep 3 gegaan en was zijn verjaardag van gr 3 als 4 in corona tijd dus niks gedaan. Overigens ook geen enkele aansluiting dus hij wou ook niemand uitnodigen.

Andere school gr 5 wou hij niemand uitnodigen. Ben benieuwd voor dit jaar.

Dus als je echt wil dat ze allemaal komen anders in 2 keer doen of minderen.
    Wel jammer maar als je feestje van je dochter dan wel leuk is zou ik daar voor kiezen.

Jammer als je wel kinderen hebt om mee af te spreken maar onderling niet altijd past.

16. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Wij hadden een keer een jongetje dat maar bleef zeggen;’Ik ben de gast! Jullie moeten doen wat ik wil!’, daar werd ik al gek van - maar hij ging vervolgens ook een cadeautje uitpakken, doosje Lego, en rukte zo dat doosje open. Afgepakt, gezegd dat dat niet kan, dat was een cadeautje voor de jarige. Hij werd even rustig, en ging toen toch ruzie maken met mijn dochter - eerst beetje plagerig, toen echt pesterig en na een ‘en nu stoppen!’ besprong hij haar van achteren en werkte haar tegen de grond. Mijn man heeft hem eraf getrokken en meteen naar huis gebracht… Dit hadden we echt niet aan zien komen, we hadden hem al vaker bij ons thuis gehad en het was wel een beetje een arrogant kind soms (ook met z’n ‘ik ben de gast!’), maar hij was toen wel goed stuurbaar. Met een klein groepje kon hij het kennelijk totaal niet aan. Echt jammer.

17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    G had dit jaar voor t eerst dr feestje (6), 5 kindjes uitgenodigd eentje was helaas ziek.

Man en ik met R op sleeptouw naar t krijspaleis. Moeder van een van de meiden ging ook mee, die vond t wat spannend.

G vind t zelf vooral heel moeilijk zich "normaal" te gedragen. Dat ligt echt niet aan onze verwoede pogingen haar netjes op te voeden. Ze is wel beleefd en is gedreven om je regels tot de letter op te volgen maar hyper en vreselijk in t doordrammen van "haar idee".

Gaat ze met een groepje t krijspaleis in en vervolgens loopt t groepje links en zij is in dr uppie dr eigen ding aan t doen....euj? Nou lekker gezellig tante kato. Eerst drie nachten hypermodus omdat ze met vriendinnen SAMEN ging, dan is ze er en duikt ze de andere kant op.

Niet alleen bij haar eigen feestje overigens, bij t enige andere feestje wat ze tot nu toe meegemaakt heeft ook.

Het is dan geen geknok of andermans cadeautjes uitpakken maar ook niet echt "goh dat was gezellig laten we dr nog eens uitnodigen. Jullie hebben zo leuk samen gespeeld" :|

Vervolgens vraag je t aan haar en was ze heel blij dat dr vriendinnen mee waren het was zo gezellig. o_O

18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    :eek: Hoe reageerden zijn ouders?

19. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Dit herken ik en ik vind sommige speelafspraakjes daarom ook heel intensief. Nu de oudste wat ouder wordt gaat het wel beter. En met andere vriendjes verloopt het juist heel leuk. Maar ja, het zijn wel allemaal vriendjes!

20. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.819
    18.535
    113
    Vrouw
    Ik doe geen thuisfeestjes meer. Ik vind het vreselijk vermoeiend en irritant zoveel kinderen in m'n huis die allemaal wat anders willen :oops:
    We gaan dit jaar naar een binnenspeeltuin waar ze zelf hun gang kunnen gaan. Natuurlijk blijven wij toezicht houden of alles goed gaat, maar het voelt ergens wel fijn dat ik nu niet zelf de hele tijd leiding hoef te geven.

Zoon speelt voornamelijk met kinderen die een beetje zijn zoals hem zelf, wat druk en op de voorgrond. De meesten spelen ook vaak bij elkaar thuis. Er zitten 2 kinderen bij die wat rustiger zijn en wat gevoeliger, dat is ook prima en daar wil ik ook wel de aandacht bij houden dat ze niet overlopen worden door de rest.

Ze zijn in totaal met 8 kinderen, waaronder 2 meiden. Heb bewust nog gekozen voor een meisje erbij zodat ze met zijn 2en zijn.
    Ik ben benieuwd hoe het zal gaan :roflmao:
    Laat ik het zo zeggen; zal blij zijn wanneer het weer voorbij is:oops:

Deel Deze Pagina