Wat een hoop mooie reacties, bedankt alvast! ik lees een aantal keer bij een vaste partner dat het risico minder zou zijn. Ik weet dat dus niet zeker? Volgens mij kan je het bij je dragen en elkaar weer besmetten bepaalde periodes. Iets om mijzelf in te verdiepen. Mooi perspectief ook inderdaad je wordt toch elke vijf jaar gecheckt, dus grote kans dat het op tijd wordt opgespoord en dan dus nog geen groot risico vormt.
HPV krijg je enkel bij intiem contact met een besmet persoon. Dit hoeft geen gemeenschap te zijn maar kan ook door voelen komen, je krijgt het sws niet van een wc bril. Op de praktijk zien we vooral HPV bij dames om en nabij de 30 jaar die niet gevaccineerd zijn en we zien het ook weleens bij 50+ dames, die waren dan een aantal jaren daarvoor negatief maar bij het krijgen van een nieuwe partner zijn ze besmet geraakt. Als je al jaren dezelfde partner hebt en je was altijd negatief dan wordt je niet ineens positief tenzij de partner er een scharrel op na houdt Ik zou echt heel raar opkijken als ik nu ineens hpv positief zou zijn. Dan heeft mijn man echt iets uit te leggen.