Herstelperiode na keizersnede

Discussion in 'Na de bevalling' started by Deb26, Jan 16, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Deb26

Deb26 Bekend lid

Oct 3, 2006
    626
    0
    16
    Hallo,

Ik vroeg me af hoelang het herstel na een keizersnede bij jullie zo'n beetje heeft geduurd.
    In de boeken staat zo'n 6 tot 8 weken, maar ik vraag me af of dat echt zo is.
    Hoelang duurde het voor jullie weer volop tilde, het hele huishouden weer deed, sex had, gewoon de dingen voor de zwangerschap weer kon doen.?

Groetjes Debby

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

De meeste dingen toch echt met 6 wk wel weer hoor! Nu is het 10 wk geleden en ik voel het af en toe wel nog hoor.
    Inwendig bijna nooit...het litteken doet wel eens zeer onder een broek oid

Sex deed ontzettend zeer in het begin (3x poging tot catheteriseren lijkt de oorzaak) maar heeft dus weinig met de ks te maken.

Denk je dat het te langzaam gaat bij jou?
    Tijd nemen hoor, tis wel een buikoperatie.

Elmo

3. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Ik kon wel snel mezelf weer redden maar zwaar tillen of zwaar hh werk duurde echt allemaal wel weer wat langer.

Rustig aan doen nu beter nu effe de periode uitzingen dan dat je zometeen alleen maar ellende hebt

4. Deb26

Deb26 Bekend lid

Oct 3, 2006
    626
    0
    16
    Mwah, ik weet niet of het langzaam gaat, het is ook nog maar ruim 5 weken geleden.
    Maar gister zijn we met z'n 2tjes even de deur uit geweest voor het cb en een boodschap. En dan moet ik toch de maxi cosi tillen en het onderstel in en uit de kofferbak tillen, dan merk ik dat ik er 's avonds wel weer wat last van heb.
    Het trekt dan heel erg rechts van mijn litteken.
    Ik draag alleen maar mijn positiebroeken en onderbroeken, alles wat tegen mijn litteken aankomt is niet fijn. Ik smeer mijn buik elke dag in ivm striae maar bij mijn litteken kom ik niet, dat voelt niet echt fijn.
    Sex durf ik ook nog niet aan, al ging de catheter bij mij wel goed dus daar ligt t niet aan. Het ligt meer aan t litteken.
    Het is natuurlijk nog niet zo heel lang geleden dus ik geef t ook nog wel de tijd.
    De was ed doe ik alweer, maar ik sta nog niet te dweilen oid.

Groetjes Debby

5. Tigger

Tigger Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    2,803
    0
    0
    Ik was met 3 weken zo goed als hersteld. Ik heb het wel in mijn achterhoofd gehouden en daardoor rustig aan gedaan. Maar ik heb vanaf dag 3 eigenlijk nergens last meer van gehad. Tuurlijk wel van de wond, maar ik heb geen pijn of ongemakken gehad. Met 6 weken deed ik echt alles al weer.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,837
    113
    Met 4 weken begon ik me pas weer een beetje de oude te voelen en toen ging het herstel ook wel snel. Maar die eerste 4 weken kon ik echt niets tillen ofzo.

Het litteken voel ik nu nog steeds wel eens, het jeukt of prikt en ik voel het wel eens met een strakke broek aan.

7. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Met een weekje of 3 kon ik alles weer ALS ik zou willen. Kwam af en toe eens voor dat ik wat zwaarder tilde of zwaarder hh werk deed. Toch heb ik mijzelf en mijn lichaam de kans gegeven goed te herstellen dus ik heb braaf de eerste 6 weekjes rustig aan gedaan :)
    Het herstel viel me 100% mee!

8. alice

alice Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    4,014
    0
    36
    Overijssel
    Pas na 8 weken functioneerde ik weer normaal denk ik. Maar van het litteken heb ik nog steeds wel eens last.

9. 00Marij

00Marij Actief lid

May 17, 2007
    407
    0
    0
    bij mijn eerste keizersnede heb ik behoorlijk veel last gehad. ik ben toen wel weer gaan lopen en autorijden deed ik na 2 weken, maar voelde nog behoorlijk wat pijn aan mijn buik (maar ja, kindje lag in het ziekenhuis en wilde er toch naar toe). heb toen echt die 6 tot 8 weken nodig gehad om te herstellen.

Nu heb ik mijn tweede keizersnede gehad, en ik kan voor mijn gevoel alles weer! weliswaar doe ik dat niet (niet zwaar tillen en ook geen zwaar hh werk) omdat ik geen verzakking wil, maar het voelt echt alsof ik het allemaal zo weer kan doen. til wel mijn dochter alweer op trouwens, maar dat deed ik een week geleden ook al wel soms.... :oops:

Kortom, dit keer gaat het veel beter! weet ook niet waarom eigenlijk. bij de eerste keizersnede hield ik een enorme dikke buik over gedurende maanden, maar nu is mijn buik platter dan ie van te voren was en heb ik ook nauwelijks pijn gehad. waar dat aan ligt? i dont know!

10. slingding

slingding VIP lid

Apr 9, 2006
    5,425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    pas op meiden met te snel alles weer willen doen, ik stond ook op de dag dat ik naar huis mocht even gauw in de etos om voeding te kopen ed, aar als je niet oppast krijg je bij een maand of 6 a 8 een terugslag.
    Het ligt er ook erg aan hoe je de keizersnee bent ingegaan mbt het herstel, was het gepland?, heb je eerst 48 uur weeen gehad enz. ik lag al in het zkh met bedrust dus ik ging uitgerust een geplande (werd ongepland omdat kailynn eerder wilde komen) ks kreeg.

11. peetjuh23

peetjuh23 Fanatiek lid

Oct 9, 2006
    2,351
    0
    0
    overijssel
    Hier ging het herstel ook heel voorspoedig. Ik ben donderdags bevallen via ks. De ks stond gepland voor een week later. Mijn vliezen zijn 's nachts gebrokene n ben toen naar het zh gegaan. Toen ik weeen kreeg ging het allemaal heel snel. 2 dagen na mijn bevalling liep ik alweer 4 verdiepingen naar beneden achter de rolstoel aan. (wel met de lift) Ik voelde me heel goed en daarom mocht ik ook een dag eerder naar huis als normaal. Binnen een week had ik nergens meer last van, alleen van mijn litteken die af en toe nog een beetje gevoelig was. Na 3 weken voelde ik me helemaal de oude. Ik heb wel tot 6 weken een beetje rustig aan gedaan. Dat was wel moeilijk want ik kan moeilijk stilzitten. haha.

12. Angeltje24

Angeltje24 Bekend lid

Nov 22, 2006
    536
    1
    18
    Vond het herstel best langzaam gaan. Met 6 weken voelde ik me pas weer een beetje de oude. Alhoewel ik al wel heel snel na mijn keizersnee dingen deed die eigenlijk nog niet mochten zoals (veel) lopen, (kleintje) tillen, trappen lopen etc. Ook tijdens mijn zwangerschap heb ik weinig tot geen rust genomen. Tsja..eigenwijs heet dat :D
    Moet wel zeggen, nu 4 maanden later, wordt ik hiervoor 'gestraft' :rolleyes: . Ben kapot, moe en heb geen energie meer. Begin over 2 weken weer met mijn (nieuw) baan dus ik probeer nu eindelijk eens wat rust te nemen. Het zal wel moeten.

Met sex wordt geadviseerd de eerste 6 weken even te wachten. Maar goed,je hoofd is de komende tijd toch met heel andere dingen bezig dan sex :)

Dus heel belangrijk is...neem je rust. Ga niet af op de 6 weken die ze aangeven. De 1 heeft korter nodig en de ander langer. Je weet en voelt zelf aan wanneer je weer iets of meer kan ondernemen.

Sterkte!

Semmie87 likes this.
  13. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik was met 2 weken pijnvrij, tot en met 6 weken na de ks heb ik heel rustig aan gedaan, precies wat de gynaecoloog adviseerde. Geen zware boodschappen, andere zware dingen tillen, stofzuigen enz.
    Sex pas na 7 weken, ik had er helemaal geen behoefte aan,had een hoop te verwerken.
    Ik heb nooit geen wondklachten, behalve bij slecht/koud/regenachtig/guur weer, dan voel ik de wond trekken.

Wat ik wel iedereen adviseer is om je wond mooi te laten helen, vitamine e creme smeren. Zou een standaard advies moeten zijn vind ik,na een ks.
    (ff off-topic)

14. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Hier toch wel een week of 8 nodig gehad voordat ik helemaal weer de oude was en alles kon doen. Het is een zware buikoperatie dus neem je rust en laat je lichaam herstellen. Wat jingels zegt ben ik het helemaal mee eens. Ik heb ook steeds de wond ingesmeerd/gemasseerd ook al voelde het naar aan, maar dat gevoel heb ik nu al een hele tijd niet meer.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ging 5 weken na de keizersnede weer werken (woonde in het buitenland), maar merkte wel dat ik echt geen gekke dingen moest doen, ik moest niets tillen dat zwaarder was dan mijn kind bijvoorbeeld.

En sommige dingen duurden echt wel een paar maanden voor ik daar weer aan toe was.

16. Deb26

Deb26 Bekend lid

Oct 3, 2006
    626
    0
    16
    Wat voor n creme is dat dan? litteken creme van biodermal
    Ik wil graag dat de wond mooi heelt, maar weet alleen niet of ik t wel kan insmeren.
    Durfde pas na ruim 3 weken ook maar naar de wond te kijken ( eerst via foto ) laat staan dat ik t nu durf aan te raken. Vind t nog steeds zo'n raar idee.

Debby

17. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    @Deb: litteken creme van Biodermal zit ook vit E in, en een aantal toevoegingen waar je niets aan hebt. Je kan net zo goed een pot vit. E creme (merkloos) halen bij aptheek of drogist bijvoorbeeld van Hooy. Kost je een euro of 6.

Drie keer per dag goed insmeren en dan in laten trekken, daarna pas je onderbroek erover aan.

18. Maeve

Maeve Actief lid

Nov 18, 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Voor mij is het nu 2 weken geleden, en ik moet zeggen dat ik echt weinig last nog maar heb. Doe ook alweer gewoon poetsen hier thuis, alhoewel ik er nu een stuk langer over doe, maar dan puur omdat ik zelf nog rustig aan wil doen.
    Heb alleen ontzettende jeuk aan het litteken, en een erg droge huid rondom, dus moet ook insmeren.

19. puckje

puckje Bekend lid

Jun 9, 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Ik was ook snel op de been. Moest ook wel. Emiel lag nog in het ziekenhuis en ik wilde er heen. Na 3 weken tilde ik een mand met was op toen mijn man ineens zie: "mag je dat wel tillen, is dat niet te zwaar?" Helemaal niet meer aan gedacht. Het huishouden doe ik bijna niet i.v.m. mijn reuma is dit sowieso al moeilijk voor mij. De was vouwen en strijken deed ik al wel na 2½ week. Ondanks dat ik een zware ontsteking had aan baarmoeder, placenta, vruchtwater en vliezen de nodige antibiotica heb gehad ging het herstel heel voorspoedig.

20. jantina

jantina Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    1,551
    0
    0
    Ik was vrij snel weer op de been..en ook pijn vrij.
    kon me thuis goed redden maar deed echt geen zware klussen... ze zeggen niet voor niet 6 weken!
    Ik heb ook 4 weken geen auto gereden....

Share This Page