Zwanger en Astma..

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sanneke1982, 3 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sanneke1982

sanneke1982 Actief lid

6 nov 2008
    217
    0
    16
    Hebben nog vrouwen astma?
    Wie wil erover praten?

groetjes,
    sanneke

2. sillie78

sillie78 Actief lid

13 nov 2008
    392
    0
    0
    maatschappelijk werker
    Ik heb ook astma. Een allergie voor huismijt. Als ik geen medicatie gebruik heb ik veel last van slijm in mijn keel en het gevoel dat iemand mijn keel dicht knijpt. Ook meer kortademig.
    Ik heb geprobeerd om zonder medicatie mijn zwangerschap door te komen, maar helaas lukte dat niet. Toen ben ik naar de huisarts gegaan. er zijn inhalers, die je kunt gebruiken tijdens de zwangerschap. Nu gaat het weer goed.

3. sanneke1982

sanneke1982 Actief lid

6 nov 2008
    217
    0
    16
    Ja, ik heb astma waarbij ik altijd al inhalers gebruik. Dewelke neem jij in?

Mijn dokter had me verteld dat 90-95% van de zwangere vrouwen geen last heeft van astma tijdens de zwangerschap.. jammer dat ik blijkbaar bij de 5-10% hoort die het wel heeft .... snif snif

En ik voel me dan ook al wat schuldig tov mijn baby en ben bang dat hij/zij ook astma gaat hebben door de gewoonte van deze inhalers.. of is dat een stom idee?

Groetjes

4. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Ik heb vroeger astma gehad en ben er over heen gegroeid toen ik 13 jaar was. Kan nog wel onder omstandigheden benauwd zijn. Mijn tante is overleden aan een hartstilstand en had vreselijk veel last van astma. Tijdens haar zwangerschap had ze nergens last van.

Ik heb net zoveel/ of zo weinig last als normaal. Als ik benauwd wordt door bijvoorbeeld vochtig weer dan neem ik wel medicijnen in.

Ben nu ook grieperig en heb veel last van slijm (zoals altijd eigenlijk) maar me holtes gaan heel snel vol zitten waardoor ik me echt zwaar ellendig voel. Ik ben wel bang dat mijn kind straks astma krijgt. Ik heb er eigenlijk geen negatieve ervaring mee omdat me moeder nooit gedaan heeft alsof het erg was maarja leuk is anders.

5. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Mij is verteld dat astma inderdaad erfelijk kan zijn maar die inhalers zijn goed en kunnen geen kwaad. ze gaan direct naar de longen toe. Als je niks neemt kan het slecht voor de baby zijn omdat hij minder zuurstof krijgt. Als je niks doet is het helemaal slecht dus. Die inhalers brengen een berschermend laagje om je longblaasjes en komen dus niet bij de baby. Ik neem bijvoorbeeld al niks met pinda enzo omdat het schijnt dat het allergien enzo kan opwekken. Ik weet niet of het waar is maar neem liever zekere voor onzekere

6. sanneke1982

sanneke1982 Actief lid

6 nov 2008
    217
    0
    16
    Ik zou het idd niet leuk vinden mocht mn kindje astma hebben, mijn ouders hebben het ook altijd "erbij genomen" waardoor ik het ook niet als gebrek of ziekte zie. Ik kan ermee leven, doe dit al héél mn leven hé.

Ventolin en Seretide mag ik dus blijven nemen las ik ergens, de dokter zei idd ook wel dat het beter is goed te ademen zodat kindje voldoende zuurstof krijgt. Maar ben wel fel kortademig de laatse dagen, zo erg dat ik er hoofdpijn van heb.

Als ik me rustig hou, gaat het dus ik blijf kalm..!

7. sillie78

sillie78 Actief lid

13 nov 2008
    392
    0
    0
    maatschappelijk werker
    Ik gebruik pulmicort 200. Is ontstekingsremmend, dus werkt pas na een weekje ongeveer.
    Ik heb een lage dosis, dus kan het eventueel 2 keer per dag gebruiken, maar dat doe ik niet.

De dokter weet welke je mag gebruiken.
    Ik hoop inderdaad voor jullie en voor mezelf dat onze kindjes geen asma hebben.

8. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik ben nog niet zwanger, maar heb wel astma (en hooikoorst, en redelijk wat allergieën).

Eerlijk gezegd had ik er nog geen eens over na gedacht of ik meer last van mijn astma kon krijgen tijdens de zwangerschap.

De medicatie kan ik gelukkig wel blijven gebruiken.

9. sanneke1982

sanneke1982 Actief lid

6 nov 2008
    217
    0
    16
    Heb net mn dokter gebeld omdat ik zoveel last heb de laatste dagen.. kan geen trap op, geen 100m stappen of het is zover. Heb constant frisse lucht nodig etc.. Ben echt bang dat mn kindje zuurstof tekort komt :(
    Dus belde naar dokter en mag met mijn aerosol doen (Duovent) OEF! Wat een geluk seg!

Dus straks - hopelijk mag ik tijdens de middag effe naar huis - kan ik hopelijk terug vrijer ademen....

Soms kan ik die astma echt haten!

x

10. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Wat vervelend dat je er zo erg last van hebt! Had je voor je zwangerschap hier al zo erg last van? misschien komt het ook wel door dit rare weer in in nederland. Het is koud maar altijd heel vochtig daar wordt ik dus altijd erg benauwd van.

Misschien wordt het wel wat beter als het weer beter wordt?

11. sanneke1982

sanneke1982 Actief lid

6 nov 2008
    217
    0
    16
    Hey

Het gaat gelukkig al wat beter! gisteren tijdens middagpauze toch even langs huis mogen gaan (woon echt vlakbij) en daar met mn aerosol mogen doen!
    Ik woon in Belgîe en hier is het weer ook niet super!

Ben wel blij dat ik me terug vrij en ontspannen voel...

was al bang dat ik mn beebje te weinig zuurstof heb gegeven, maar gisterenavond heb ik hem/haar serieus voelen bewegen, dus ME HAPPY :)

xx

12. sanneke1982

sanneke1982 Actief lid

6 nov 2008
    217
    0
    16
    Hallo Tonneke,

Om even nog op je vraagje te antwoorden.. Heb enkele keren per jaar een serieuse "crisis" om het zo te zeggen.. dan is het echt een paar dagen op medicatie leven om het terug onder controle te krijgen. Dit is één van deze periodes natuulijk.. Gelukkig voel ik me nu al ietsje beter.

13. Chantal24

Chantal24 Lid

22 jan 2009
    5
    0
    0
    Hallo allemaal.

Ik heb ook last van astma en bij mij wordt het ook niet minder tijdens de zwangerschap. Nou gebruikte is altijd seretide en ben ik gelijk naar mijn huisarts geweest zodra ik wist dat ik zwanger was om te vragen of ik de seretide gewoon mocht blijven gebruiken. Was geen enkel probleem zei hij. Maar toen ik vervolgens met bijna 9 weken naar de VK ging werd mij verteld dat ik dat helemaal niet mocht gebruiken in het begin van de zwangerschap. Dus de VK gelijk overlegt met de HA en nu moet ik alleen ventolin gebruiken.
    Dit heb ik nu iets meer dan een week gedaan maar ik moet het inmiddels wel 5 tot 6 keer per dag gebruiken. Ga dus maandag nog maar eens naar de HA om te vragen of hij niet iets anders voor kan schrijven.

14. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Hai hai,

Hier ook iemand met astma. Ik gebruik flixotide en ventolin. Heb normaliter een paar keer per jaar een periode dat ik beiden nodig heb.

Tijdens de zwangerschap van Jasmijn en ook nu nog (geef nog bv) mag ik de flixotide niet gebruiken en de ventolin met mate, maximaal 2 pufjes per dag. Dus Chantal, zou inderdaad even naar je huisarts gaan!

Heb hier pas de laatste drie maanden van de zs totaal geen last gehad van de astma. Daarna kwam het wel weer opzetten. En omdat ik de flixotide niet mag blijf ik er wel een beetje in hangen, pas de laatste weken gaat het weer beter.

15. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Afgelopen donderdag heb ik op de spoed ha post gezeten in het ziekenhuis.. Ik was verkouden geweest en natuurlijk worden mijn longen dan extra belast en kreeg ik al 2 dagen geen lucht meer.. Doordar ik mijn oude medicatie, flixotide, niet meer mocht gebruiken werd het alleen maar erger.. Toen heb ik een ander pompje gekregen en een siroop, ook kon ik mijn andere pompje de ventolin gewoon blijvenn gebruiken. Die siroop is echt goed overigens, ik werd er heel moe van en heb goed kunnen slapen.. ik prober hem zo weinig mogelijk te gebruiken, alleen als ik echt geen lucht krijg, je mag hem overigens tijdens zwangerschap gewoon gebruiken.. Nog steeds heb ik last, maar het gaat de goede kant op.. ( een van de redenen dat ik nu wakker ben is niet omdat ik misselijk ben, maar last heb van mijn astma :()

16. sanneke1982

sanneke1982 Actief lid

6 nov 2008
    217
    0
    16
    Het is ook een slechte periode hé, het weer is koud en de lucht is niet echt zuiver..

Ach ja, we weten dat ook nog de pollen in aantocht zijn eens het beter wordt... :)

Leuk dat er nog meiden zijn met wie ik alles kan delen, want het is ni makkelijk.. En niet iedereen begrijpt het hé!

Ik ben nu al enkele dagen aan de aerosol, maar tgaat nog ni helemaal beter.. Morgen naar huisarts (= ook gyne) en hopelijk kan hij mn astma terug onder controle krijgen

Groetjes
    sanneke

Deel Deze Pagina