Ik dacht dat de minister nu standaard een groeiecho en met 36 weken een liggingsecho beschikbaar stelt ivm de "hoge" babysterfte in Nederland. Viel dat even tegen toen de VK vanmiddag zei; "nee hoor dat is nog helemaal niet standaard"."We voelen/schatten de grootte wel met de handen door de buik heen". Is er reden tot zorg kan alsnog een echo gemaakt worden. Waarom zijn ze in Nederland (of alleen mijn verlosk.praktijk?) toch zo ouderwets/terughoudend soms?
Hier wordt vlgs mij ook geen groei- of liggingsecho gemaakt. Ach, ik maak me er niet zo'n zorgen om. Maar als je aangeeft dat je het wel graag wil, wordt het dan niet alsnog wel gedaan?
ze zijn beschikbaar maar er is inderdaad nog geen beleid rond. maar als jij aangeeft dat je er een wil hebben moeten ze jou die geven!! per 1 juli is dat van kracht gegaan
Hier wel standaard een liggingsecho bij mn VK, maar dat is al langer want bij de vorige kreeg ik die ook al omdat hun die ene op de 100 stuitliggingen die ze met de handen misschien gewoon uit wilde sluiten. dus een beslissing van mn eigen vk. Zij vertelde me wel dat ze vaak met de handen beter kunnen schatten als bij zon groeiecho.. al mn Vks hebben gevoel aan t eind en ze zaten ook allemaal precies goed. Dus ik zou me daar geen zorgen om maken als er verder ook geen aanleiding voor is!
Ik heb zelfs al een afspraak staan voor de 30 wekencontrole. Hier wordt je dan voorgelicht op alles omtrent de bevalling en ze doen dan een korte groei-echo. Als jij er 1 wilt, dan moet je dat gewoon zeggen want je hebt er sinds kort namelijk wel recht op!
Hier is het ook niet standaard. Het wordt wel vaker gedaan (met 35-37 weken), dan vroeger. Maar het valt niet onder de standaard vergoedingen, zoals de 10 en 20 weken echo. Die 30 weken echo is echt een medische echo..
De betrouwbaarheid is matig van zo'n echo, zeker bij 30 weken, je moet dan namelijk nog een hele poos. Verder heeft de huidige minister besloten dat er door verloskundigen 4 miljoen euro teveel is uitgegeven vorig jaar en dat allemaal door de extra aanvraag van een groei-echo. En zoals jullie al lezen wordt dat dus zeker niet overal gedaan. Om bovenstaande redenen zal het ook zeker nog niet standaard worden ingevoerd.
Bij mij wordt 2-wekelijks de groei van onze kleine uk gemeten (buik- en hoofdomtrek) door een ervaren gynaecoloog en eerlijk gezegd ben ik blij dat bij ons hier niet het probleem ligt. Bij ons ligt het buikje al de gehele zwangerschap op de 90% lijn en eerlijk gezegd klikt ze daar wel naar toe, maar op het oog is het ook bijna niet te doen, 1 mm verschil en de groei is alweer heel anders. Die liggingsecho zou ik wel opeisen, je wilt toch niet thuis zijn met een stuitbevalling.