Hoi allemaal..... Tegen alle verwachting van mezelf en vriendlief heb ik vandaag een verwijzing gevraagd voor een HSG onderzoek. Vriendlief wil de mmm eigenlijk niet in. Hij heeft de motto "komt ut dan komt ut en anders niet" Ik daar in tegen merk dat ik mijn grenzen verleg... beetje bij beetje. Maar of ik écht een behandeling wil onder gaan? ik denk het niet... maar goed... Vandaag ben ik op de wachtlijst van augustus gezet voor een HSG (planning van augustus gaan ze over 2 weken maken) Ik ben al 1 eileider kwijt door een bbz in 2010. Ik ben dus extra zuinig op de andere. En omdat we inmiddels in ronde 19 zitten. Oja, ook heb ik een holte in mijn bm door het ks litteken. Nu wil ik me graag alvast een beetje voorbereiden en heb dus wat vraagjes... Welke pijnstilling is het beste voorafgaand een hsg? Hoe lang ná de hsg kun je er nog last/pijn van hebben? Of valt dat mee eenmaal het gebeurd is? (ivm oppas zoontje) Kunnen ze afwijkingen aan de bm ook zien dan? Zoals een holte? En zo ook inschatten hoe groot die afwijking dan is? Ik heb namelijk mijn gyn een keer horen zeggen tegen een collega "een vrouw met een FLINKE Niche" Oftewel.... dat ging over mij Iemand die me ergens een antwoord op kan geven alvast? Alvast bedankt!
Hoi, ik kan niet op alle vragen antwoord geven De pijnstilling, ik heb gekozen voor ibuprofeen, de dosering was meen ik de. Avond ervoor 400 mg en een uur van te vore. 400 mg, ( ik weet niet zeker meer) de last ervan viel mij 100% mee, maar de patient voor mij, had er wel behoorlijk last van gehad, ik denk dat van invloed is of je normaal met menstruatie al veel last hebt of niet... De dagen erna, weinig last, al wel ziekgemeld met werk, ( aspergesteken, konstant voorover en gebogen staan) dat was iets teveel van t goede. Succes!!
Weet niet of ze je baarmoeder ook controleren. Voor zover ik weet spoelen ze je eileider met contrast vloeistof. Via de rontgen kunnen zij dan zien of er obstakels zijn. Ik had Naproxen op recept van de gyn. 2 uur van te voren een paracetamol en 1 uur van te voren Naproxen. Ook 1 Naproxen voor erna. Onderzoek zelf is niet fijn. Daarna op bed geleden, uurtje geslapen en hele lichte kramp. Succes!
ik kreeg 2 pillen van het ziekenhuis mee die ik een dag van te voren moest innemen, en 1 pil die ik een uur van te voren moest innemen. ik vond het echt verschrikkelijk zeer doen. heb echt zitten schreeuwen toen ze de vloeistof erin spoten. je kan als het klaar is op het scherm kijken hoe het er van binnen uit ziet, alleen kon ik er geen wijs uit. later die dag voelde ik me op zich wel oke, maar wel heel duf en erge hoofdpijn en buikpijn. ik ben blij dat ik toen niks meer hoefde te doen. ik zou als ik jou was voor diezelfde dag wel oppas regelen mocht dat kunnen. je kunt nog altijd de oppas naar huis sturen indien je je goed voelt. een dag later was alles weer oke. heb wel nog 2 weken lang last gehad van een pijnlijk trekkerig gevoel , net of je ongesteld gaat worden. bij mij bleek achteraf dat mijn linker eierleider dicht zat. vandaar dat het onderzoek bij mij ook zo pijnlijk was. zorg er ook voor dat je een maandverband meeneemt want ik bloedde na het onderzoek en de vloeistof valt er gedurende 2 dagen nog uit. heel vies gevoel heel veel succes met de hsg
Hoi, Ik heb tweemaal een HSG gehad. Vorig jaar in augustus waarbij werd geconstateerd dat links niet doorgankelijk is. En dit jaar in maart n.a.v. de bbz in december/januari. De eerste keer zag er enorm tegen op. Ik had van tevoren aleve feminax genomen. Het is me 100 % meegevallen en ik had prima kunnen werken die middag. Zodra ik overeind kwam was het goed. De tweede keer.. heel ander verhaal! Ik ging door de grond. De gyn zei dat dit waarschijnlijk komt doordat de vloeistof niet weg kan lopen. Alles zet dus uit en dat doet pijn. Ik heb een uurtje stevige napijn gehad en daarna was het over. Mijn ervaring is dus dat het op zichzelf een vervelend onderzoek is maar dat ik heel snel herstel. Nu moet ik toegeven dat ik van alles heel snel herstel.. dus ik heb daarmee misschien mazzel. Succes en sterkte alvast!
Bedankt voor jullie antwoorden! Dus je krijgt van de arts een recept of advies welke pijnstilling je het beste kunt gebruiken? Paracetamol werkt bij mij nauwelijks als ik ongi ben. Tijdens mijn bbz is mijn linkereileider nagekeken tijdens de operatie. Die was toen goed. Maar dat is 3 jaar geleden (tjee, wat vliegt de tijd!) Wij komen 5 aug terug van vakantie. Ik hoop dat het in de dagen daarna kan want dan heb ik nog vakantie. Ik vraag dan toch maar mijn moeder om op te passen als het na onze vakantie valt. Ik werk in de zorg dus dat is al zwaar werk met veel bukken en buigen. Ik ben dus eigenlijk ook benieuwd of ook de bm op de foto komt? Want ik neem aan dat als de vloeistof daar komt, dat dan ook mijn Niche zichtbaar is en hopelijk kunnen ze een beetje de grootte ervan inschatten. Op gewone echo's is hij altijd goed zichtbaar omdat er tot de eisprong oud bloed in achter blijft. Nou, het zal me benieuwen... ik heb helaas mijn eigen gyn. De gyn die me waarschijnlijk als zeurmiep aan ziet. En die vind dat mensen te vaak onnodig onderzoeken laten doen waardoor de zorgverzekering zo duur is Ik moet echt op mijn strepen gaan staan bij hem altijd. Over 2 weken weet ik wanneer ik de HSG krijg. Ik hoop dat mijn enige eileider goed is. Als dat niet is verklaart dat wel waarom we al 18 maanden hebben getobt...