@caroline: Nee waarschijnlijk geen verklevingen in de eileiders. Maar toch willen ze kijken of het endometriose is, omdat dat toch de vruchtbaarheid kan beïnvloeden. Ik wacht het allemaal maar af, weet het ook niet precies. In ons ziekenhuis doen ze standaard een controlefoto de dag erna. Ze zag ook al op de dag zelf dat het naast de eileiders (dus gewoon in de buikholte) allemaal op 1 plek bleef zitten en normaal gesproken hoort de vloeistof zich daar gewoon netjes te verspreiden. Plus dat ik op die plek ook veel pijn gehad heb na de HSG. @danitcha: Inderdaad vreemd al die percentages. Wij krijgen niks van percentages te horen. Hebben jullie een semen opwerktest gehad waar 7miljoen uit kwam?
hier na zelf dik 2 jaar knutselen en 1 mk verder de mmm in voor onderzoeken, alles was goed dus toen de HSG ook goed... was me ook compleet meegevallen, zag er zo tegenop.. zeker nadat het ballonetje was ingebracht, geknapt was, dus moest opnieuw.. eigenlijk nergens last van gehad.. uitslag alles is doorgankelijk. 2 maanden na de HSG het eindresultaat kijk maar naar me banner!!!
@wishing: HSG is een onderzoek naar de doorgankelijkheid van de eileiders. IUI is een behandeling waarbij ze kunstmatig de beste zaadcellen in de baarmoeder inbrengen op het moment van de eisprong. Als je er meer over wilt weten moet je maar even googlen Betties, wat raar die bloedingen, voorals als ze niets kunnen vinden. En die percentages zeggen niets, ik vroeg mijn gyn of ik er dan vanuit kon gaan dat ik binnen 3 jaar zwanger zou zijn. Dan hoef ik namelijk geen mmm. Maar dat werkte niet zo zij ze. Wel raar dat als je als 2x zwanger bent geweest het opeens niet meer lukt. Ze zeggen toch altijd dat na een bevalling je meer kans hebt omdat je baarmoedermond is opgerekt. Ik heb ook geen antibiotica gehad voor de hsg, wel een buikfoto, maar een half uurtje erna. Wel apart dat alle ziekenhuizen zo verschillend werken. Mijn lief die mocht bijvoorbeeld geen verwijzing naar de uroloog, terwijl hij graag de oorzaak wil weten. Wij hebben wel 5 samenlevingstesten gehad, terwijl ze dat ook niet overal doen. Babyliz, geen idee wat een semenopwerktest is, hij moest gewoon een paar keer z'n potje mét rode deksel inleveren en dat is onderzocht. Blijkbaar weet het hele ziekenhuis wat de rode deksel betekend, is dat bij jullie ook zo? Hij heeft het potje maar in een zakje gedaan . Fidel, dat geeft een burger moed! Gefeliciteerd!!! Caroline, wat bedoel je met IUI met hormonen? De pregnyl spuit? Ik krijg wel een pregnyl spuit maar verder volgens mij niets... maar ik teken voor 50% na een half jaar!!! Ik zal de volgende afspraak eens vragen wat onze slagingskansen zijn.
@fidel, kijk dat zin fijne berichten en geeft ons hoop!!! Fijn voor jullie zeg!! @danitcha Bij de iui moet ik dan idd spuiten ter stimulatie van de eitjes. Dat zal dan wel hetzelfde zijn. Spuit jij dat nu al?
@caroline1978 ; ik zie nu pas dit topic wat je geopend had begreep eerst niet wat je bedoelde met 'heb hierover een topic geopend' haha lekker kippig van mij Wij hoeven dan maar weer 2 cyclussen te wachten (+/-70dgn bij mij)..als het dan weer niet gelukt is krijgen we een samenlevingstest..wel apart dat iedere gyn zo zijn/haar eigen traject met onderzoeken kiest.. Wat fijn om die verhalen te lezen over mensen die na een HSG ineens wel zwanger raakten..daar hoop ik dus ook zo op!!!
@Danitcha: Hier nooit een rode deksel gezien. Wel 3 semenanalyses gehad én dus een opwerktest. Zaad zit hier rond de 2miljoen, vrij slecht dus. Ook geen snelle zwemmers te bekennen helaas en 99% afwijkende vorm. Hier wel weer een verwijzing naar de uroloog gehad, geen oorzaak gevonden overigens totnogtoe. En geen samenlevingstesten, zaad is toch te slecht voor een goede kans op natuurlijke zwangerschap. Zoo apart al die verschillen.
Bij ons doen ze eigenlijk geen samenlevingstest... Ik hoop ook zo dat wij straks positief bericht hebben na de hsg!!!
o waarom niet? je hoort best vaak dat de zuurgraad of samenstelling bij de vrouw de zaadcellen dood. (ik zie dan een hele feministische baarmoeder voor me die al die zaadjes heel boos terugstuurt pff hihi) Ergens heb ik het idee dat het bij ons daaraan ligt..al hoop ik het niet natuurlijk..maar zou wel een simpele verklaring zijn..Als dat KI betekend prima, dan weet ik tenminste waar het aan ligt dat er bij ons nog steeds geen ooievaar neergestreken is..al die stomme onzekerheid..grr.. Nou ja, eerst maar gewoon hopen dat die HSG wat kan uitmaken..volgens mijn gyn ook 50% extra kans na een HSG..dus daar gaan we dan voor!!
Ik weet het eigenlijk ook niet... Het zou me niet verbazen als er bij mij ook vijandig zou zijn, heb ooit een spiraaltje gehad en die wilde m'n buik ook niet en stribbelde enorm tegen!! Maar dat testen ze dus niet. Mijn gyn gaf geen percentage over het hsg... Maar 50% klinkt wel heeeeeel erg goed zeg!!!
het is een redelijk simpele test geloof ik..dus je zou het ook gewoon kunnen aanvragen mocht het nu na 4mnd niet gelukt zijn. Volgens mij moet je de ochtend na ongeveer je eisprong/na de avond dat je gemeenschap hebt gehad bij de gyn komen die dan een uitstrijkje maakt. Ze kan dan onder de microscoop kijken of er zaadcellen het overleefd hebben in je (baarmoeder)slijm ofzoiets. En ze kunnen er een stripje inhangen (net als bij blaasontsteking) om te kijken of het te zuur is. Als dat zo is kan je in sommige gevallen een spoeling meekrijgen of het wordt KI. Maar mocht het zoiets als dit zijn, dan weet je het tenminste..al dat vage gedoe waarom het niet lukt en iedereen om me heen wordt van de lucht al zwanger lijkt het..wordt er gek van..Heb al getwijfeld of ik niet zou aandringen om het meteen deze cyclus te testen want anders zijn we weer 'voor niets' een paar maanden verder..terwijl dit makkelijk te testen is..Maar even 'ziekenhuis vrij' is ook wel fijn, dus nog niet gedaan.. Heb nu eerst alle positieve energie gevestigd op de eitjes na deze HSG
De samenlevingstesten zijn inderdaad vrij simpele testen. Minimaal 16 uur van te voren moet je seks met elkaar hebben. De volgende ochtend haalt de gyn cellen bij je baarmoedermond weg . Het slijm kreeg bij ons ook een cijfer. Vervolgens kijken ze onder de microscoop of ze zwemmers zien. Wij mochten mee kijken, echt leuk om zo'n zaadje in het echt te zien! Minder leuk is het als je te horen krijgt dat ie "zo dood als een pier" is. Als ze niet zwemmen krijg je een echo om te kijken hoe groot je follikel is, want alleen bij de eisprong is je slijm zwembaar. Zo hebben wij in 10 dagen 5 samenlevingstesten gehad en ja hoor, toen hadden we 1 zwemmer . Niet echt een wereld uitslag als je hoort dat het stel voor je er 8 had. Maar we hebben er maar eentje nodig! Ik vind dat ieder ziekenhuis die testen zou moeten doen! Stellen kunnen nu eenmaal geen match hebben qua zuurtegraad en dan kun je wel proberen blijven. Caroline, ik spuit nu niets hoor! M'n cyclus is gewoon goed en ik maak zelf iedere maand een eitje aan, dus ik krijg geen hormonen om meer eitjes te maken. Bij de IUI moet ik de dag van te voren 1 spuit pregnyl om de eisprong op te wekken, zodat ze weten dat ze de zaadjes op het juiste moment in de baarmoeder doen. Babyliz, is het zaad van je lief dan wel goed genoeg voor IUI? Ik weet wel dat IUI vanaf 1 miljoen zwemmer mogelijk is. Maar moeten het dan niet 1 miljoen goede zijn? Maar goed, zoals ik al eerder zei, je hebt er maar eentje nodig! Eerst je kijkoperatie maar, wanneer is die?
@ Danitcha; dank je wel voor de betere uitleg en je ervaring. Nu heb ik een nog beter beeld van hoe zo'n test gaat. Ik vind het zelf eigenlijk een test die ze als een van de eerste moeten doen. Het is niet heel belastend en het kan zo 'simpel' zijn waarom het maar niet lukt.. Dat IUI vanaf 1miljoen zaadjes gaat, wist ik niet. Mijn manlief heeft een verminderd volume sperma en daardoor in verhouding minder zaadjes. Plus de bewegelijkheid etc. kon ook beter..Al zat hij volgens mij wel nog boven de 1miljoen..
@Danitcha: Ons ziekenhuis vindt de vorm (morfologie) niet meer zo belangrijk. Maar we hangen wel op t randje steeds inderdaad, de kwaliteit is echt niet goed. Ze hebben al wel gezegd dat als we IUI gaan doen en het sperma is 2x zo slecht dan moeten we misschien overstappen op IVF. Maar daar wil ik nog niet aan denken Je hebt er wel meerdere nodig om door t eischilletje heen te komen, dus 1tje heb je toch echt niet genoeg aan Maar snap wat je bedoelt. Die operatie gaan ze plannen bij mn volgende menstruatie, dus nog even afwachten. @Pumpkin: Heb je de uitslag niet ergens liggen? Vrij makkelijk te berekenen wat het aantal 'goede' is. Misschien staat de VCMwaarde er zelfs op (die moet dus boven de 1 miljoen zijn).
Babyliz, bij ons in het ziekenhuis nemen ze de morfologie ook niet zo nou, het blijft mensenwerk en die laboranten schijnen alles af te keuren. Maar is het zo dat door het eischilletje meerdere zaadjes moeten??? Dat wist ik echt niet! Ik dacht eentje en die gaat dan lekker delen met eitje Pumpkin, ik geloof dat onder de 20 miljoen zaadjes al spreken van te weinig volume, dus misschien zit je lief wel ergens op 14 milj ofzo... Onze gyn heeft verteld dat er niet altijd samenlevingstesten gedaan worden omdat het te belastend voor het stel kan zijn om op comando seks te moeten hebben. Nee, maand in maand uit proberen zonder dat je weet dat je slijm meteen alle zaadjes dood, dat is niet belastend . Ik ben dus voor de samenlevingstesten!
wij hebben nooit een samenlevingstest gehad. En danitcha ik ben het volledig met je eens: belastend! Nee, elke keer weer aangerand worden met zo'n inwendige echo is lekker dan. Kom maar op met die samenlevingstest zou ik wel denken na 2 jaar. Bij ons doen ze het denk ik niet, omdat we een zoon hebben en nog een keer zwanger geweest zijn, we hebben het dan waarschijnlijk bewezen? Ik heb wel een tijdje preseed gebruikt, onder het motto: mocht er wat met die zuurgraad zijn dan helpt het wellicht. Uiteraard ook zonder enig resultaat, dus ook daar na een keer of 4 mee gestopt.
@ babyliz ; nee die uitslagen van de semenanalyses zitten bij de gynaecologe in ons dossier. Stom dat ik daar geen kopie van heb gemaakt. Maar kan het wel zo bij mijn huisarts opvragen. Misschien dat ik dat van de week nog wel even doe.. @ danitcha ; ook helemaal mee eens, ik ben ook voor samenlevingstesten Zodra je die medische molen eenmaal ingestapt bent kan je het maar beter over je heen laten komen anders gebeurt er nooit wat voor mijn gevoel. En al die tijd elke maand die kl*te teleurstelling en tijdens de vruchtbare 'moeten' klussen is veel belastender/ook op commando..nee lukt het ons de komende 2mnd weeeer niet dan ben ik wel erg benieuwd of het aan een 'feministische baarmoeder' kan liggen
Nou speak of the d..ik zit er middenin (zie banner) Gister nog geen duidelijk streepje te bekennen op de ovu test en vanochtend...POEF! daar was hij ineens hoor..paars, dik en zeer aanwezig en ja daarna weer spannende dagen voor de boeg..wanneer mag jij testen?
Klopt het dus dat jij op dag 20 pas je eisprong hebt? Ik zit nu op dag 16, moet dus nog ongeveer 12 dagen wachten.... Jullie genoeg geklust??