Eisprongvraagje

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Snoopie, 25 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopie

    Snoopie Lid

    13 jun 2007
    74
    0
    0
    Hallo,

    Ik heb de volgende vraag; is de eisprong altijd op de dag die de calculator aangeeft als je een vaste cyclus hebt? of kan het ook verschillen, dat hij bijv. een paar dagen later is ook al is je cyclus 28 dagen? misschien een domme vraag maar ik vroeg het me af :oops:

    Groetjes Snoopie
     
  2. farfan

    farfan Actief lid

    5 jul 2007
    324
    0
    0
    verzorgende
    deventer
    He Snoopie,

    Ten eerst: hier kun je nooit geen domme vragen stellen.
    Ten tweede: als je een strakke cyclus hebt van 28 dagen dan komt je ei meestal wel na 14 dagen. Maar mocht het een beetje verschillen bv. 28, 30, 29 enz. dan komt die wel eens eerder of later. Dat merk je dan wanneer je eerder of later ongi word.

    Succes ermee!

    LIefs Farfan
     
  3. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Je banner hoeft niet te kloppen. Lees maar eens bij "we vrijen al jaren verkeerd" (sticky posts bij Zwanger worden").
    Je kunt een cyclus hebben van 28 dagen en op dag 14 ovuleren. Je kunt echter ook een cyclus hebben van 28 dagen en op dag 17 ovuleren. Per vrouw verschilt dat en per cyclus ook.
    Als je zeker wil weten wanneer je eisprong is, kun je een paar maanden temperaturen. Slijmwaarnemen is ook een goede methode en aanvulling op temperaturen, maar je moet het wel even leren zien. Maar hang jezelf niet op aan die banner, dat is eigenlijk toch alleen voor de fun?
     
  4. Snoopie

    Snoopie Lid

    13 jun 2007
    74
    0
    0
    Bedankt voor je snelle antwoord! mn cyclus wisselt nog weleens, dus maar even afwachten! :)
     
  5. farfan

    farfan Actief lid

    5 jul 2007
    324
    0
    0
    verzorgende
    deventer
    He aquilegia,

    Dus die banner klopt eigenlijk niet helemaal?
    Ik dacht altijd dat die best klopte maar daar kun je dus niet vanuit gaan.
    dat is fijn dat ik dat even weet, dan gebruik in hem ook niet meer! :D

    Farfan
     
  6. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Je cyclus is opgedeeld in de folicaire fase en de luteale fase. Deze fasen worden van elkaar gescheiden door de eisprong. Meestal weten we niet zeker wanneer deze is geweest, tenzij je hulpmiddelen gebruikt (tempen, ovu-test, persona, etc.)
    De follicaire fase (deel 1) wisselt per cyclus (als je een onregelmatige cyclus hebt) en per vrouw. Deze fase kan de ene keer langer duren en de andere keer korter. De luteale fase (deel 2, na de eisprong) wisselt per vrouw, maar is voor dezelfde vrouw iedere cyclus ongeveer even lang (meestal hooguit een dag verschil).
    De luteale fase duurt - in normale gevallen - tussen de 10 en 16 dagen. Je hebt vrouwen met een luteale fase die altijd 10 dagen duurt. Je hebt ook vrouwen met een luteale fase die meestal 14 dagen duurt. Maar beide vrouwen kunnen een cyclus van 28 dagen hebben. Die banner houdt daar geen rekening mee. Ik heb niets tegen banners, maar ik zie het meer als een speeltje, iets grappigs. Niet als zeer serieuze informatie.
     
  7. angelbaby

    angelbaby Fanatiek lid

    Je kan inderdaad al eerder of later dan dag 14 een eisprong hebben. Het zijn maar gemiddeldes. Net zoals de meeste vrouwen die ik ken, helemaal geen cyclus van 28 dagen hebben.

    Over de luteale fase, dat klopt niet helemaal. Die van mij varieert echt tussen de 10 en 16 dagen. Die kan dus ook best verschillen. Volgens mijn gyn is dat normaal.
     
  8. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen, waarbij het wel verschilt. Ik heb het nu 3 cycli bijgehouden. Mijne was 2x 14 dagen en 1x 12 dagen. Dus verschilt ook wel wat.
     

Deel Deze Pagina