Lieve allemaal, Vandaag 14 dpo negatief getest dus mijn menstruatie zal wss snel volgen. Het plan was als deze cyclus geen zwangerschap opleverde, ik een HSG zou krijgen. Nu blijkt dat de contrastvloeistof op olie-basis een verhoogde kans op zwangerschap oplevert voor 6 maanden. Het ziekenhuis waar ik loop doet m dus op waterbasis. Heeft iemand misschien ervaringen met HSG op waterbasis? En weet iemand waar men dit onderzoek met vloeistof op olie-basis uitvoert in zuid-Holland? Ik ben in staat on over te stappen namelijk, als er geengoede reden is om het niet op olie-basis te doen.
Volgens mij maakt het niks uit volgens mij heb je zo wie zo een verhoogde kans maar dat wil nog niks zeggen ik heb namelijk er niks van gemerkt ben er nog niet zwanger Door geworden.
De gebruikte doorspuitvloeistof heeft geen effect op het zwanger worden. Je hebt na het onderzoek een poosje een licht verhoogde kans op een zwangerschap, doordat je eileiders en baarmoeder schoongespoten zijn. Daardoor zijn alle mogelijke belemmeringen weg gehaald en heb je een iets grotere kans op een goede innesteling. Dus het heeft niks met de vloeistof te maken, maar met het onderzoek op zich. Tevens is het onderzoek geen wondermiddel helaas en moet je er niet teveel van verwachten, wat betreft een grotere kans op een zwangerschap. Overstappen heeft weinig zin. Als je overstapt van ziekenhuis, zul je het hele traject van voren af aan moeten starten. Je moet alle onderzoeken opnieuw doen, de intake, bloedonderzoeken, echo's, zaadonderzoeken, enz. Ziekenhuizen nemen nooit elkaars uitslagen over en zullen dus ook niet verder gaan in het traject waar je nu zou stoppen. Je zult dus niet meteen in aanmerking komen voor een HSG onderzoek, de vloeistof zal dus op dit moment elders niet aan de orde zijn. Dus ik zou het zo laten als het is en gewoon het HSG-onderzoek laten doen met de vloeistof, die in jouw ziekenhuis standaard is. Succes!
bedankt voor jullie antwoorden . Mijn voorkeur voor de olie-contrastvloeistof heb ik o.a. Hierop gebaseerd:" Uit de recentste meta-analyse van de Cochrane Database over 11 studies en 2635 patienten blijkt een duidelijk therapeutisch effect bij de HSG zo olie-oplosbaar contrastmiddel wordt gebruikt i.p.v. water-oplosbaar. Men vindt significant gestegen zwangerschapscijfers bij vergelijking tussen olie versus geen HSG (OR = 1,8), tussen olie en water (OR = 1,92) en geen effect van water versus geen HSG (OR = 0,87). Dit therapeutisch effect zou het meest uitgesproken zijn bij onverklaarde infertiliteit." Hierin te vinden (http://www.vvog.be/docs/2003/02/12084302.doc) Ik zou het inderdaad heel erg jammer vinden als ik opnieuw zou moeten beginnen. Wat mij sowieso is opgevallen aan mijn huidige zkh, is dat het héél langzaam gaat. Wij hadden 9 feb onze eerste afspraak en we zijn nu bijna 4 maanden verder en nog zijn alle onderzoeken niet afgerond.
Dat het lang duurt voor er een diagnose gesteld wordt, herken ik. Ik ging in oktober '14 voor het eerst echt voor onderzoeken naar het ziekenhuis, steeds weer er niets gevonden. Tenslotte wilden ze bij mij niet een hsg doen, maar een laparoscopie (waarbij ze je eileiders doorspuiten, maar óók meteen een baarmoederfoto en een algehele check van je binnenkant van je onderbuik - dus de buitenkant van je eileiders, eierstokken en baarmoeder). In februari '15 konden ze pas de diagnose eenzijdige eileiderstoornis stellen. Dus na 5 maanden onderzoek. En ja, sindsdien het ziekenhuis natuurlijk niet meer uitgeweest. Zonder hulp is onze zwangerschapskans nog geen 15% per maand. Diagnose stellen is nog maar het begin. De mmm leek een oplossing, maar je moet er echt wel doorzettingsvermogen voor hebben... Goed onderzoek Joanna, als je een ziekenhuis vindt waar ze dat in NL doen, dan kun je ze allicht bellen en de situatie uitleggen. Informeren kan geen kwaad! Maar bereid je voor op herhaling van het hele traject, dan kan het alleen maar meevallen.
Dank MLady voor je uitgebreide antwoord. Ik ga idd even informeren, ook bij mijn eigen ziekenhuis of het niet toch mogelijk is. Ik zie dat je niet zover bij mij uit de buurt zit, mag ik vragen in welk ziekenhuis jij onder behandeling bent? Ik wil je in ieder geval veel geluk en succes wensen in jullie traject.
Helaas is het wel normaal dat het medische traject heel langzaam gaat. De grootste tijd verspil je met wachten: wachten op intakes, afspraken, onderzoeken, uitslagen, behandelingen. In een ander ziekenhuis zal dat ook zo zijn. Dus overstappen heeft weinig zin, zeker nu je nog maar net in het circuit zit. Succes met het onderzoek!
In het Bronovo in DH. Ik ben er nog niet uit hoe het bevalt . Ik ben idd vandaag ongesteld geworden dus die HSG zal er ook komen helaas . Ik ga vragen wat de mogelijkheden zijn. Ik heb verder goede verhalen gehoord over St. Antonius in Nieuwegein. Zij hebben b.v. ook weekenddienst. Bronovo zover ik kan vinden niet, dat lijkt me lastig met behandelen. Ik heb dus een keuze te maken :s. @jippie: thx, ik zal eerst goed informeren voordat ik iets drastisch doe. Ik zal proberen wel te kiezen waar ik me goed bij voel.
Waarom ben je dan niet meteen naar het ziekenhuis gegaan, dat jou het beste lijkt? Dan had alles daar meteen opgestart kunnen worden. Als je overstapt, verdoe je vaak een hoop tijd. En waarom zou je nu over willen stappen? Het traject is net gestart, je hebt nog weinig ervaring opgedaan met de artsen, er is nog geen behandelplan. Dus in mijn ogen kun je nu nog geen oordeel vellen. In elk ziekenhuis loop je tegen dingen aan, die elders weer anders zijn. Dat wil niet altijd zeggen dat het ergens anders beter is. Je kunt moeilijk steeds overstappen... Het medische traject bestaat vooral uit wachten en geduld hebben. Maar je moet natuurlijk ook zelf kunnen meedenken, je artsen moeten kennis in huis hebben, hoe gaan ze met patiënten om, als iets niet werkt proberen ze dan meteen iets anders? Dat heb je nu allemaal nog niet meegemaakt. Ik zou dat allemaal even afwachten, zodat je precies weet hoe het eraan toe gaat, wat het allemaal inhoudt en dat je daar uiteindelijk een beslissing op kunt baseren. Weekenddienst is alleen handig als je met IUI of IVF/ICSI bezig bent. Of ze in het weekend inseminaties, puncties of terugplaatsingen doen, kun je navragen op de fertiliteitsafdeling van je ziekenhuis. Die info staat doorgaans niet op internet. Hebben ze dan geen dienst, dan zorgen ze er vaak wel voor dat behandelingen vlak voor of meteen na het weekend gedaan worden. Met behulp van hormoonmedicatie kun je meestal extra stimuleren, je eisprong op het goede moment opwekken of juist de rem erop gooien. Maar dat is allemaal nog niet van toepassing op jullie.
Dank dat je zo met me meedenkt Jippie. Initieel leek mij dit ook het beste ziekenhuis. Ik wist toen ik voor het eerst ging voor onderzoeken ook helemaal niet waar ik aan begon. Er zijn een aantal dingen gebeurd waardoor ik een beetje aan het twijfelen ben geraakt. Informatie inwinnen en scherp blijven lijkt mij daarom zinvol. En als ik besluit over te stappen zal ik daar niet lichtzinnig mee omgaan. Voorlopig is dat nog niet zover. Eerst maar eens bellen morgen.
Elk ziekenhuis heeft zijn voor en nadelen. Overstappen midden in de onderzoeken zou ik niet doen, je begint echt weer van voren af aan. De mmm is helaas wachten. Wij hebben bijna een jaar gedaan over alle onderzoeken. Ik ken je gevoel van ongeduld maar het is overal hetzelfde. Hsg is trouwens geen wondermiddel. Ik merk er niks van en het is voor mij nu 4 maanden terug.