Utrogestan

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Zeeuwsmeisjex, 10 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zeeuwsmeisjex

29 dec 2022
    10
    4
    3
    Vrouw
    Goedemorgen dames,

Ik ben nieuw hier op dit forum en het nog een beetje aan het uitzoeken allemaal :) maar ik merk dat ik even behoefte voel om wat van me af te schrijven. Na meerdere miskramen hebben we anderhalf jaar geleden een gezonde zoon gekregen. Inmiddels begint het weer te kriebelen om voor een 2e te gaan. Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik de eerste 12 weken Utrogestan gebruikt om de zwangerschap te ondersteunen. Nou, daar is dus onze zoon uit geboren. Toeval of niet, na meerdere miskramen meer dan dankbaar dat het eindelijk lukte! Bij beiden zijn geen afwijkingen gevonden. Destijds gaf mijn gynaecoloog aan dat ik bij een eventuele volgende zwangerschap weer Utrogestan mag gebruiken, maar deze gynaecoloog is inmiddels met pensioen. Pfoe, het voelt ergens dus een beetje als een verloren zaak. Want ze zijn er een beetje huiverig voor om dit überhaupt voor te schrijven. Ik heb net wel mijn moed bij elkaar geraapt en het ziekenhuis gebeld om te vragen of ik dan een nieuwe verwijzing nodig heb van de huisarts en dat is zo. Hmpf, ik merk dat het me een beetje raakt ofzo. Bang voor weer opnieuw miskramen en ergens het gevoel dat ik dit echt nodig heb, maar anderzijds gewoon geen zin om weer in die hele molen te stappen. Herkent iemand dit? Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en de 2e keer wel snel Utro gekregen ook? Mag/kan een huisarts dit eigenlijk ook voorschrijven? Ik heb ook overgewicht (bij de eerste zwangerschap ook) dus daar hangt dan ook weer zo'n heel protocol omheen natuurlijk. Misschien maak ik het op voorhand in mijn hoofd alweer veel groter dan het is haha, maar fijn dat ik het hier even van mij af kan schrijven :)
    Liefs.

2. Zeeuwsmeisjex

29 dec 2022
    10
    4
    3
    Vrouw
    Ik heb natuurlijk al wel op dit onderwerp gezocht, maar dit forum is zo onwijs groot en ik ben er nog niet helemaal handig in :)

3. Beebiewens

Beebiewens Actief lid

27 aug 2011
    289
    40
    28
    Zuid-Holland
    Ik heb het inderdaad via mijn huisarts voorgeschreven gekregen nu, maar dat is wel nadat ik het al voor 3 zwangerschappen hiervoor voorgeschreven heb gekregen door een gynaecoloog (na behoorlijk aandringen van mijn kant de eerste keer ook hoor, ze zijn er hier in NL inderdaad niet zo happig op). Waar in NL woon je? Ik heb goede ervaringen met een gyn in Leiden.

Wist je al dat je Utrogestan ook in het buitenland gewoon kunt bestellen? Dan hoef je dat hele gesmeek bij artsen niet aan te gaan. Kan gewoon digitaal aangevraagd in Duitsland. Kost een boel meer, maar het verschil wordt verwaarloosbaar als je bezoek bij de gyn nog van je eigen risico afgaat, want dan ben je na 10 minuten al 300 € verder...

4. Zeeuwsmeisjex

29 dec 2022
    10
    4
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! ☺️ Ik woon zelf in Zeeland! Mijn man en ik willen binnenkort ook eens langs bij de huisarts. Op zich hebben we een hele fijne (vrouwelijke) huisarts, maar het voelt toch een beetje gek. Ik verwacht ook niet dat ze het voor gaat schrijven. Ik wist helemaal niet dat het ook te bestellen was! Heb wel een keer gekeken hoe de regels in België zijn omdat we daar niet heel ver vandaan wonen maar dat gaat ook alleen op recept.

5. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Hier ook 3 miskramen en op eigen verzoek utrogestan gekregen van de gyn. Denk niet dat ze er zelf mee zouden zijn gekomen..Voelt voor mij goed. Hebben afgelopen maandag IUI gehad en ben gisteren weer gestart. Ik heb steeds hele vroege miskramen. Slik het dus vanaf de eisprong. Gewoon vragen. Er zijn ook genoeg wetenschappelijke stukken dat blijkt dat met utro een hoger percentage doorgaande zwangerschappen wordt gezien.

6. Zeeuwsmeisjex

29 dec 2022
    10
    4
    3
    Vrouw
    Oh wat spannend zeg!! hopelijk is het raak! Ik heb vanmorgen de huisarts gebeld maar ik kon deze week niet meer bij mijn eigen huisarts terecht. Dus maandag even terug bellen ik heb inderdaad ook voor de zwangerschap van mijn zoon zelf geopperd om Utrogestan te gebruiken. Vind het balen dat mn gynaecoloog met pensioen is haha, dat had het iets makkelijker gemaakt!
    Ik heb vorige week maandag (ongeveer) mijn eisprong dus ik kan begin volgende week al gaan testen. Ook wel weer spannend!

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.669
    27.311
    113
    Vrouw
    Mijn gyn schreef t op mijn verzoek gewoon voor :) was geen probleem. Ook tot 12 weken gebruikt. Kwam wel 1 miskraam dwars door de utro hern, maar dat vond ik juist wel fijn in die zin dat mijn lijf het goed had opgepikt dat het geen vitale zwangerschap kon zijn.

8. Zeeuwsmeisjex

29 dec 2022
    10
    4
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie Fijn om te weten! Misschien maak ik het in mn hoofd ook wel gewoon veel groter dan het is gefeliciteerd met je zwangerschap!

GroeneBomen vindt dit leuk.
  9. Zeeuwsmeisjex

29 dec 2022
    10
    4
    3
    Vrouw
    Haha bericht hierboven ziet er een beetje gek uit. :roflmao: ik zie dat hij de emoticons niet mee pakt. :p

10. Mimus

Mimus Fanatiek lid

26 okt 2015
    2.267
    2.464
    113
    Hier beetje vergelijkbaar..

Wij woonden in het buitenland toen ik de miskramen heb gehad.
    Onderzoeken laten doen en kwam uit dikke pech.
    Kreeg ook progesteron voorgeschreven, “baadt het niet dan schaadt het niet”.
    Daarna twee keer zwanger geweest en twee gezonde kinderen.
    Tijdens die laatste zwangerschap zijn we weer terug verhuist naar NL.
    Toen werd ik zwanger van ons derde kindje en zat dus met het zelfde, want in het buitenland kreeg in het voorgeschreven via de gyn en nu moest ik het in NL zien te regelen. Ik werd via de vk of huisarts doorverwezen naar het zh. Hier kreeg ik een consult toen ik 4/5 week was. Heb m’n verhaal uitgelegd en kreeg gelijk een receptje mee. Was geen probleem.
    Dus sinds ik de Utrogestan gebruikte in het 1 trimester geen mk meer gehad en mogen we nu genieten van drie gezonde kindje❤️

11. Krily

Krily VIP lid

20 jul 2017
    5.050
    3.780
    113
    Vrouw
    Hier ook bekend met herhaalde miskramen en dat alles goed is met onderzoeken. Ik heb ook utrogestan gebruikt en uit die zwangerschap is mijn dochter geboren. (Daarvoor wel 1 miskraam met 12 weken ondanks de utrogestan). Na mijn dochter heb ik zonder utro nog 2 x een miskraam gehad en daarna ben ik zwanger geraakt van mijn zoontje, zonder utrogestan.

12. Zeeuwsmeisjex

29 dec 2022
    10
    4
    3
    Vrouw
    Wat onwijs fijn! ❤️ Goed om te lezen dat er dus zeker wel vrouwen zijn waarbij het wat makkelijker ging! En wat een wonder he, dat je daarna gewoon geen miskramen meer hebt gehad! Ik hoop het ook nooit meer mee te hoeven maken. Ik maak mezelf denk ik altijd wat te onzeker haha. Ik ga maandag de huisarts bellen en dan zien we het wel weer. Bedankt voor het delen van je ervaring! :)

Mimus vindt dit leuk.
  13. Zeeuwsmeisjex

29 dec 2022
    10
    4
    3
    Vrouw
    Wat verdrietig ook al die miskramen. :( Maar fijn dat je ook zonder Utrogestan een kindje hebt mogen krijgen! Was er een reden dat je na de zwangerschap van je dochter geen Utrogestan meer hebt gebruikt? (hoef je niet te delen hoor als je dat niet wilt, gewoon interesse :))

14. Krily

Krily VIP lid

20 jul 2017
    5.050
    3.780
    113
    Vrouw
    Omdat ik het gevoel had dat ik geen utrogestan nodig had. Als ik meer miskramen had gehad na mijn dochter had ik wellicht wel weer contact gezocht met het ziekenhuis. Maar je hoort regelmatig dat het lichaam dan weet "hoe het moet" en dat het ineens heel anders loopt.

Zeeuwsmeisjex vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina