Hallo Allemaal, Ik ben hooggevoelig. Dat wil zeggen dat prikkels bij mij meer/ harder/ erger binnenkomen. Nu ben ik dat altijd al geweest en heb ik er behoorlijk een weg in gevonden maar sinds ik zwanger ben is de balans weer behoorlijk weg. Heb veel meer tijd voor mezelf nodig, heb veel meer last van spanning. Ik vraag me af of er meer vrouwen dit herkennen? TEST: Als je 14 vragen of meer met 'ja' hebt beantwoord, ben je waarschijnlijk hoogsensitief. 1. Ik ben me bewust van de subtiele signalen in mijn omgeving. 2. Ik word beïnvloed door de stemmingen van anderen. 3. Ik ben nogal gevoelig voor pijn. 4. Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken in mijn bed of een donkere kamer of een andere plek waar ik ongestoord alleen kan zijn. 5. Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne. 6. Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes. 7. Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld. 8. Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden. 9. Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek. 10. Ik ben consciënteus. 11. Ik schrik gemakkelijk. 12. Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in een korte tijd. 13. Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (door bijvoorbeeld het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen). 14. Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen. 15. Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet. 16. Ik kijk uit principe niet naar gewelddadige films of tv-shows. 17. Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurt. 18. Als ik erge honger heb heeft dat een sterke invloed op mijn concentratievermogen o mijn humeur. 19. Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk. 20. Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, geluiden en kunstwerken en geniet daarvan. 21. Het vermijden van situaties die mij van streek maken of overbelasten heeft bij mij een hoge prioriteit. 22. Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk. 23. Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden. Groetjes Froukje
oja ik gebruik er bach druppels voor om mezelf in belans te houden. Die heb ik laten aanmaken. Was namelijk erg in onbalans tot bijna het depressieve aan toe, :-S
homeopatische druppels. ook te koop bij de tuinen maar veel mensen maken het klaar thuis. Soms aangevuld met reiki. Google t eens. Ik zal eens kijken naar de site waar vrienden van mij hun flesjes wel eens bestellen.
Jep bach druppels werken heel goed, Bach rescue bedoel je toch? Die kan je gewoon bij de drogist halen, geel omhulsel.
He Froukje, hier ook een hoor! Alleen tot nu toe lukt het me redelijk om mezelf tot kalmte te manen en zo veel mogelijk uit te sluiten. Bedenk dat alles wat je normaal doet om jezelf in balans te houden nu extra belangrijk is! Voor mij is het belangrijkste om op tijd naar bed te gaan en elke dag even de natuur te in te gaan. Soms moeilijk als het koud en/of nat is maar als ik het een paar dagen niet doe dan merk ik het meteen Tijdens mijn 1e zwangerschap had ik er (veel) meer moeite mee, maar toen waren er ook een hoop factoren die meespeelden. Sterkte ermee en denk goed om je rust!
Hier een hele bende hspers.. ik, mijn zussen en mijn neefje. Ik merk dat ik na de zwangerschap weer iets gevoeliger ben voor dingen. Soms erg vermoeiend.. (ken je dat, dat je wel 80 keer de tv zachter zet op een avond..)
Ik heb het niet zo met de tv maar wel met mensen. Dat ik echt geen anderen kan verdragen. Ja gelukkig inmiddels mijn man omdat ik bij hem gewoon helemaal mezelf kan zijn, Maar als anderen iets verwachten, of als ik het idee heb dat iemand iets van mij verwacht schiet ik behoorlijk in de stress...... Froukje
hihi. Ik heb t met uitgaan en harde geluiden. Pfff mensen kunnen jullie aub niet je kop houden! Ben daarnet uit eten gegaan en dacht neeeee waarom zoveel mensen hier.
ik ben ook geen fan van uit eten voel me niet op mijn gemak met al die mensen met al hun gevoelens, geluiden, enz....
Goh wat herkenbaar! Ik had altijd nog al moeite met mezelf zeg maar ... dat ik dacht ik ben zo anders dan anderen, waarom ben ik soms zo gevoelig om hele normale dingen zoals drukte, harde muziek, mn humeur, en dat schrikken soms.. Ik ga me hier eens wat meer in verdiepen want volgns mij kan dit voor mij veel duidelijk maken.