Hsp (hoogsensitief)

Discussion in 'De lounge' started by Mammietammie, Mar 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hahaha nou idd, het is maar hoe interessant je wilt doen. 10 jaar geleden was de hype ADHD, tegenwoordig HSP ;) En dit is niet gemeen bedoeld, maar de mensen willen zichzelf en hun kinderen niet onder een negatief kopje dus verzinnen ze er zelf maar iets bij, iets wat nog steeds niet erkend wordt door de artsen.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb nogal veel gewerkt met mensen met autisme in allerlei vormen, dus ik herken het gewoon snel. Ik stel daarin geen diagnose, maar heb in mijn werk wel bijgedragen aan het stellen van o.a. deze diagnoses.

En wat betreft je zoontje en broddelwerk onder psychiaters: ik snap niet welk punt je nou probeert te maken?

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

mmmm nou dan is in mijn ogen zo'n 75 % van de dames hier autistisch, incl mezelf op sommige dagen ;)

4. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Daar herken ik het ook aan, moet eerlijk bekennen dat ik me er soms vreselijk aan stoor, vooral het beter weten en het inleven wat vaak mist, maar heb ondertussen wel geleerd het naast me neer te leggen.

hsp ik ben het zelf ook in behoorlijke mate, en merk erg dat mijn zoontje het ook lijkt te zijn, in veel opzichten, soms denk ik zelfs dat er meer achter zit, maar goed zover zijn we nog niet.

5. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Ooit gedacht dat de wetenschap en onderzoek steeds meer te weten komt?

Toen vroeger de term autisme nog niet bestond, had niemand in die tijd dan autisme?

Goed lezen wat er wordt geschreven hier, niemand heeft een negatief beeld over autisme geschetst. Maar er is wel een groot verschil tussen autisme en hsp.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Jij hebt het over broddelwerk onder psychiaters..... Ik wilde aangeven, dat dat in zijn geval niet is gebeurd, dat hij bij behoorlijk goede psychiaters is geweest, met allemaal (ECHT allemaal) een andere diagnose, daarom geloof ik niet in al die psychiatrische flauwekul. In die zin dan dat ik er niet prat op ga.

7. raspberry

Iedereen heeft van alle stoornissen kenmerken in zich, omdat de kenmerken van stoornissen bestaan uit aspecten van gedrag die tot op zekere hoogte normaal zijn en vanaf een bepaald punt niet normaal meer zijn, (normaal even niet vervelend bedoeld, maar heb er zo gauw even geen andere term voor).
    Bij onze lessen psycho-diagnostiek gaf onze docent ook aan dat we vooral niet moesten schrikken en denken dat we zelf al die stoornissen ook hadden, omdat iedereen allerlei kenmerken met zich meedraagt. De vraag of je een stoornis hebt, zit 'm dus ook niet zozeer in de vraag of je kenmerken hebt, maar in welke mate :)

8. raspberry

Maar ik zei toch ook niet dat bij jouw zoontje broddelwerk is verricht? je gaf alleen zelf aan dat er al allerlei diagnoses de revu gepasseerd waren en dat je geen hoge pet meer op hebt van psychiaters.
    Ik reageerde daarop met aan te geven hoe het werkt met diagnoses en stoornissen, en vulde dat er uiteraard door bepaalde psychiaters ook broddelwerk verricht wordt. Net zo goed als je goede en slechte timmermannen, loodgieters en schilders hebt, is dat onder psychiaters niet anders... :)
    En diagnoses moet je nooit helemaal prat op gaan. Ze moeten ook enkel dienen om te begrijpen waar bepaald gedrag vandaan komt en hoe je er het beste mee om kunt gaan.
    Om het voorbeeld van mijn man nog een keer aan te halen: het feit dat hij niet goed weet af te stemmen op wat ik nodig heb, komt bij hem voort uit z'n ADHD. Als ik dus wil dat hij iets voor mij doet, moet ik hem dat vragen, maar dat moet ik dan ook nog eens doen op een moment dat het ook echt bij hem binnenkomt en landt. Als het bij hem autisme zou zijn, zou ik er weer anders mee om moeten gaan en als het voort zou komen uit depressie weer anders.

Tegenwoordig kunnen diagnoses soms erg gebruikt worden om mensen neer te sabelen, af te keuren voor de maatschappij, enz enz. Dat is erg jammer, want het zou juist gebruikt moeten worden om mensen op een voor hem passende manier te betrekken in de maatschappij, zodat ook echt iedereen een waardevol plekje zou hebben... :(

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat klopt, toen viel alles (add, klassiek, asperger etc) onder de noemer MBD, dit is later opgesplitst in andere termen, maar het was er wel natuurlijk.

Maar er IS in mijn ogen weinig verschil tussen autisme en hsp. Als ik al die verhalen lees die hier bijv op het forum worden gezet over hsp, denk ik praktisch altijd: mmm net C toen hij die leeftijd had. En uiteraard zit er wel enige verschil in, maar dat is tussen een klassiek autistische persoon en een persoon met asperger ook, en toch valt het onder de noemer autisme. Dit is in mijn ogen met hsp ook zo, wanneer dit daadwerkelijk bestaat, maar zolang het nog niet erkend is, betwijfel ik dit. Het kan nl ook gewoon een karaktertrek zijn van iemand, net als dat iemand enorm egocentrisch kan zijn en toch echt niet autistisch is, of iemand enorm druk, maar geen ADHD heeft, maar verkeerd wordt opgevoed.

10. raspberry

Sterker nog, HSP is gewoon een normale variatie in karakter :)
    Omdat 20% van de mensen zo in elkaar steekt, kan het geen stoornis zijn en dus ook geen diagnose :)

Maar het is wel degelijk het totale tegenovergestelde van autisme, alhoewel je in gedrag bepaalde overeenkomsten ziet. Maar die komen dus voort uit oorzaken die totaal aan elkaar tegenovergesteld zijn :) En daarom is HSP niet hetzelfde als autisme of een variatie daarvan :)

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Jij kijkt er gewoon op een andere manier tegenaan, op een manier van oooh maar dat kan allemaal best, terwijl ik hier veeeeel sceptischer mee omga, niet lelijk bedoeld, maar ik vertrouw de hele psychiatrie niet meer :(

Overigens ben ik het wel met het laatste stukje eens.

12. knap

knap Niet meer actief

Daar zeg je wel iets. De maatschappij veroordeeld mijn bps zonder te weten wat het inhoud en wat het betekend voor de geen die het heeft. En omdat er veel mensen bps hebben maar het uit in verschillende gradatie.s worden de ( normalere ook afgerekend op een bps er die wel moord of wat dan ook) Snap. Je. Hier vaak gelezen van meiden waar van hun moeder bps had. En dan schrik ik eigenlijk wat voor een beeld dat schetst.

En over dit onderwerp in het begin las ik die link en voor het eest had ik zo iets van dat was ik als kind en ben uit gegroeid na een bps persoon. En ga dat stukje ook aan mijn behandelaar laten zien van zo heb ik het altijd ervaren zo voel ik het zo zie ik het en zo heb ik het altijd gedaan.

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dan vindt ik het vreemd dat hetzelfde gedrag voortkomt uit 2 tegenovergestelden.

14. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Tegenwoordig kunnen we overal wel een labeltje voor krijgen. 'Vroegah' werd zoiets gewoon karakter genoemd.

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

:p dit dus, het moge duidelijk zijn dat ik niet in hsp geloof.

16. raspberry

Tja, heb je dat in het dagelijks leven nooit meegemaakt? Dat 1 gedragsuiting veroorzaakt kan worden door verschillende dingen?

Neem nou vlinders in je buik. Verliefde mensen vinden dat een prettig gevoel, terwijl zenuwachtige mensen het vreselijk vinden. Zelfde gedrag, andere oorzaak :)

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Oke, maar dit geldt voor iedereen, is universeel, geef er nou eens 1 van een hsp er met een autist?

18. raspberry

HSP-ers worden zenuwachtig van andere mensen doordat ze de emotie van anderen aanvoelen en dat vervolgens vaak op zichzelf betrekken en er dan niets mee kunnen.
    Autisten worden zenuwachtig doordat ze juist niet snappen wat er in een ander omgaat, wat die precies bedoelt met non-verbale signalen en hun gedrag dus niet op die ander af kunnen stemmen.

19. Lindanails

Lindanails Niet meer actief

Oooh je legt in 1 zin uit hoe wij ons voelen. !!

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hier ben ik het dus al niet eens. Mijn zoon is dus nooit zenuwachtig geweest doordat hij niet snapte wat een ander bedoelde non-verbaal......Hij heeft daar uberhaupt al weinig last van dat hij non-verbale signalen niet zou snappen. Hij vangt ze niet altijd op, maar dat hebben meer normale mensen.

En ik ga er dan ook voor het gemak maar van uit dat niet alle "hsp-ers' hier last van hebben. En ik heb hier dus wel "last van" maar ik geloof dus niet dat ik een zogenaamde hsp-er zou zijn....Ik vind het dus veel te kort door de bocht.

Share This Page