Zo vaak moeten plassen, wat kan ik nog doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door kleinesara, 7 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Sinds een aantal jaar moet ik echt heel vaak plassen. Iedere drie kwartier tot uur moet ik weer, als ik geluk heb kan ik 2 uur zonder. Als ik een glas drinken leeg drink moet ik het uur daarna om de 10 minuten, dus ik drink verdeeld over de dag kleine slokjes om dat te voorkomen. 's Nachts gaat dat zo door, ik word 3 tot 4 keer per nacht wakker om te plassen. Ik ben inmiddels in het ziekenhuis door de uroloog helemaal binnenstebuiten gekeerd, maar lichamelijk is er niets aan de hand. Toen aan de slag gegaan met bekkenbodemoefeningen, maar daar ben ik nu sinds augustus mee bezig en het lost helemaal niets op. Inmiddels ben ik oververmoeid door al die nachten dat ik steeds aan de wandel moet en ben ik het ook spuugzat om niet gezellig een dagje uit te kunnen voordat ik helemaal heb uitgepluisd of er daar wc's zijn.

Aangezien de artsen het niet meer weten, heb ik een beetje het gevoel dat het iets is waar ik maar gewoon mee moet leren leven. Maar daar heb ik weing zin in. Op dagen dat ik niet regelmatig een wc beschikbaar heb (dus als we een dagje weg zijn) zit er niets anders op dan gewoon helemaal niets drinken. En zelfs dan moet ik zeer regelmatig. Ik ben er echt klaar mee, ik wil me hier niet bij neerleggen maar gewoon al het mogelijke nog proberen. Dus wie heeft er wat tips? Waar kan ik naartoe, of wat kan ik doen om minder vaak te hoeven plassen? Medicatie overigens al geprobeerd maar daar kreeg ik enorm veel bijwerkingen van en maakte het probleem uiteindelijk alleen maar erger.

2. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Hmmm je geeft aan dat artsen het niet weten, dus met de blaas is alles in orde? Mijn moeder heeft bij de fysio oefeningen gedaan om dot te trainen en is geopereerd aan haar blaas. Sindsdien kan ze eindelijk haar plas ophouden en hoeft ze niet meer om de haverklap naar de wc. Succes, ik hoop dat er voor jou ook een oplossing te vinden is.

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou gaan voor een second opinion, misschien zit het wel tussen de oren je weet het niet..

4. kleinesara

Ja, met de blaas is alles in orde. Urine meerdere keren gecontroleerd en uiteindelijk ook met een cameraatje in de blaas geweest om te kijken. Was gewoon helemaal schoon en in orde. Het zou kunnen dat het aan spanningen en stress ligt maar alles wat ik tot nu toe doe om die spanning kwijt te raken (lavendel douche nemen, valeriaan slikken, kamille thee drinken, op tijd naar bed) werkt niet. Ik loop ook bij een psycholoog maar als ik daarop moet wachten... Die schiet echt niet op.

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Misschien moet je het in de alternatieve hoek zoeken? Homeopaat? Haptonomie? Cognitieve gedragstherapie?

6. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik heb hier ook heel veel last van gehad!

Ik ben toen bij een homeopaat geweest en deze heeft mij een "pilletje" meegegeven en het advies om juist te drinken! En zodra je naar de wc moet nog even ophouden...

Uiteindelijk heeft het geholpen en moest ik nog maar 2x per nacht naar de wc :).

Tijdens mijn zwangerschap weer heel veel moeten plassen! En nu na de zwangerschap moet ik nog steeds veel plassen maar door goed te drinken en zodra ik moet het nog even op te houden gaat het weer de goede kant op.

7. kleinesara

Hmm homeopaat, wat stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb...

8. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Herkenning!
    Ik ben het aan het accepteren.. Denk dat er niet veel anders op zit.
    Ik drink veel, maar drink vanaf 20.00 u niks meer. Anders moet ik er 's nachts 5x uit!

9. kleinesara

Dat maakt bij mij dus geen enkel verschil. Ook als ik 's avonds niet meer drink moet ik er 's nachts regelmatig uit.

Ik heb nu een homeopaat gemaild. Maar mijn verzekering vergoed het volgens mij niet.

10. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Over actieve blaas......blaastraining?

elke 2 dagen je plas een kwartier tot half uur langer ophouden? Als je plast plas je dan ook veel? Of is je blaas nietin staat om te "rekken" doordat je de blaas steeds leegt ook al zit er maar weinig in?

11. kleinesara

Ik weet niet wat veel is. Ik moest het voor de uroloog eens drie dagen bij houden en het zijn plassen van rond de 100 ml. Maar of dat veel of weinig was heeft hij verder niet gezegd.

12. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Stomme vraag misschien maar is je suiker ook nagekeken?

13. kleinesara

Ja, dat is nagekeken.

14. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Bekkenfysio?

15. veulentje

veulentje Actief lid

30 sep 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is 100 ml niet veel.
    Toen ik voor Moeders voor Moeders plaste kwam er wel eens ruim 700 ml uit (dan moest ik echt heel nodig).

Ik zou toch ook de spanning/stress factor eens uitpluizen. Valeriaan en thee drinken helpt misschien bij oppervlakkige spanning, maar niet bij echte stress.
    Ik heb een stressmanagement cursus gevolgd. De oefeningen die ik daar geleerd heb hebben mij erg goed geholpen. Ademhalingsoefeningen en ook gewoon het bewust worden van je stress.
    Haptonomie heeft mij ook goed geholpen meer in mijn lichaam aanwezig te zijn en ernaar te luisteren.

Hopelijk vind je gauw een oplossing.

16. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

100 ml is weinig een gemiddelde blaas kan zo'n 500 tot 750ml bewaren...

17. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Idd 100 ml is weinig. Ik denk dat blaastraining jou klmiss wel kan helpen. Je heb je blaas nu aangeleerd om bij ca 100 ml het seintje vol aan te geven en dan krijg je het gevoel dat je moet plassen. Dit moet je doorbreken. Een blaas (en dat voelt niet lekker en is niet gezond) kan zeker wel het 10 voudige aan.
    IK denk dat je eens moet proberen om een schema voor jezelf te maken tot jij zeg 300 a 400 ml in je blaas kunt hebben zonder (ernstige) aandrang. Zo'n schema kun je gemakkelijk zelf maken. Bouw het rustig op dan is de kans op slagen het grootst. Bijvoorbeeld; dag 1 om de 2 uren. Dag 2. Om de 2uren en kwartier etc etc

18. kleinesara

Toen ik medicatie nam tegen het vaak moeten plassen kreeg ik als bijwerking dat ik helemaal niet meer kon plassen. Toen zat mijn blaas op een gegeven moment zo enorm vol dat alles er pijn van deed en hebben ze hem bij de eerste hulp leeggehaald. Toen kwam er 500 ml uit. En dat was dus het moment dat mijn blaas zo vol zat dat het echt niet meer te houden was en ik bijna van mijn stokje ging van de pijn. Kan me dus weinig voorstellen bij 700 ml in mijn blaas :$.

Maar goed, klinkt logisch wat jullie zeggen. Maar ik denk wel dat ik met kleinere intervallen moet beginnen. Twee uur zonder wc red ik alleen als ik daarvoor urenlang niets heb gedronken en dat is ook niet gezond.

19. Misha85

Misha85 Fanatiek lid

17 dec 2013
    1.326
    0
    0
    Ik kan mijn plas als het moet 12 uur lang ophouden
    Dan komt er ook bijna n liter uit hoor :)
    Maar door te trainen en het gevoel van nodig moeten plassen net wat langer te negeren dan anders kan het zeker
    Kan jij tijdens het plassen het laten stoppen ?
    Want dat zou aangeven dat je spieren goed zijn en je het langer op kunt houden en plas je wel je blaas leeg ?
    Er zit een soort overloopt in je blaas en en kan er dus nog wat urine achter blijven waar door je sneller "vol" zit. dat overloopje zorgt er ook vaak voor dat vrouwen blaasontsteking krijgen
    Het klinkt stom maar door rondjes te draaien op het toilet zorg je er voor dat het overloopje leeg loopt en je dus helemaal leeg bent.

20. kleinesara

Rondjes draaien op het toilet? Hoe moet ik dat voor me zien?
    Ik kan het tijdens het plassen laten stoppen ja. Ik denk ook wel dat ik leeg plas aangezien ik altijd blijf zitten tot ik zeker weet dat ik niet meer moet. Dus grote plas, dan blijf ik even zitten en komen er vaak nog wat druppeltjes achteraan. En pas als dat echt niet meer gebeurt sta ik op. Dan is de blaas volgens mij wel echt leeg.

Een blaasontsteking heb ik trouwens nooit. Ik ben er regelmatig op gecontroleerd maar er is nooit iets aan de hand. Ik heb verder gewoon een hele gezonde blaas, hij doet alleen raar...

Deel Deze Pagina