Mijn zoontje is net over naar groep 3, en er zijn daar 2 jongens die enorme klieren zijn. Ze hebben mijn zoontje gepest en ook zelfs geslagen en geduwd. Ik heb meteen toen ik het hoorde contact gehad met de juf, en de IB"er gaat maandag in de klas observeren. Ook ben ik naar de directeur gegaan dus ze zijn allemaal op de hoogte. De pestkoppen worden zoveel mogelijk uit zijn buurt gehouden (plek in de klas, jas aan de kapstok ver weg van pestkoppen) maar met het buiten spelen gebeurt het dus nog. Vandaag meteen met karate begonnen, daar was hij razend enthousiast over. Wat kan ik nog meer doen om hem wat weerbaarder te maken? Ik las over mindfullness voor kinderen, maar ik ben zelf heel nuchter en het komt een beetje zweverig over. Of heb ik het mis? Iemand ervaring hiermee? Nog andere tips hoe ik hem kan helpen? Ik word gek van de zorgen, ik ben zelf ook gepest dus ik weet hoe erg schadelijk dit is. Als het doorgaat haal ik hem echt van school en breng ik hem naar een andere locatie...
Mindfulness klinkt zweverig maar is het echt niet. Ik was ook sceptisch, maar het is echt heel fijn om te doen. In principe wordt je kind al weerbaarder door de karate.
Ik zou niet meteen 10 dingen doen; karate is sowieso heel leuk én goed voor z’n weerbaarheid, dus dat zou ik fijn gaan doen maar niet nog allemaal extra dingen erbij. Mindfulness is niet zweverig, ook al lijkt dat wel zo. Het gaat erg over je eigen gevoel begrijpen, emoties voelen - en daardoor (h)erkennen. Mensen denken vaak dat het gaat over iets accepteren zoals het is, maar ook dat is niet zo; als je je eigen emotie beter aanvoelt en begrijpt, kun je ook beter je grenzen aangeven en misschien ook juist nuchterder kijken naar je gevoel in bepaalde situaties. (Voor mijn dochter is dat bv dat haar angst voor zwemles behapbaar is, ze erkent het gevoel, kan die angst er laten zijn, kan aangeven waar haar grens ligt (en dan helpt de zwemjuf bv door haar te ondersteunen) en durft ook dóór die angst heen, dus het verstijft haar niet meer maar geeft haar kracht om door te zetten. Vandaag zei ze bv;’Het is eigenlijk gewoon water...’ dat vond ik best nuchter ) Er zijn leuke boekjes met eenvoudige oefeningen voor kinderen, zou je in de bieb eens naar kunnen kijken. Maar gewoon voor af en toe; ik zou karate dus voor nu als hoofdkeuze zien
Eens met mijn voorgangster. Ook denk ik eerder aan een weerbaarheidstraining mocht dit een probleem blijven. Voor nu denk ik dat eerst de school dit gewoon meteen moet aanpakken. Goed dat ze gaan observeren. Maar wat nu als zij het die keer niet constateren? Ik vind dat ze meteen met die twee jongetjes in gesprek kunnen gaan. Zoiets moet je meteen aanpakken. Verder zou ik als ik jou was je kind helpen door te zeggen wat hij kan doen als het gebeurd dat iemand pest of iets doet wat hij niet leuk vind. Hij kan bijvoorbeeld stop hou op zeggen. Houden ze niet op dan naar de juf of een andere leerkracht gaan om het te melden. Probeer het niet groter te maken, die kans zit er in als je zelf vroeger gepest bent. Ik zou verder met je kind focussen op de positieve dingen op school en hem stimuleren in het zoeken van contact met leuke kinderen bijv om daar in een pauze mee te gaan spelen.
Ik snap je zorgen. Hier beetje zelfde verhaal, maar dan met kinderen uit een hogere klas (gr 5) tijdens spelen op het plein. Mijn dochter is dit jaar ook naar groep 3. (zit wel op SO) Het begon met haar schelden, duwen, bal tegen haar aan gooien, en uiteindelijk is ze, buiten zicht juffen, (in elkaar) geschopt. (Ze heeft het gelukkig op een gillen gezet, waarna de juf kwam kijken. Maar wel trappen tegen haar knieën en arm gehad.) Hier gelukkig erg goed opgepakt door de directeur. (gesprek jongens, excuses laten maken, ouders gebeld) En inmiddels spelen ze gelukkig niet meer tegelijk buiten. Mijn dochter is een makkelijk 'doelwit' en erg kwetsbaar. Vaak op de verkeerde plek, verkeerde tijd. Kan situaties niet inschatten, snapt bijv. niet wanneer ze weg moet lopen. Slaat niet terug. Dus hier ook aan het kijken hoe wij haar weerbaarder kunnen maken. Ik volg even!
Wat een heftig verhaal zeg, dat zoiets op de basisschool kan gebeuren. IK ben vroeger . gepest maar nooit fysiek iets gebeurd, waren meer de gemene dingen zeggen en buitensluiten. Ik wil morgenochtend nogmaals naar de directeur stappen om te vragen waarom de ouders nog niet zijn ingeschakeld. Ik vind het zo gek dat eerst die IB'er moet komen om de situatie te observeren....het voelt alsof ze mijn zoontje niet geloven. Hij is erg gevoelig en voelt iets snel als pesten maar dat praat niet het gedrag goed van die vervelende jochies. Ik zei tegen iemand als dit aanhoudt wissel ik van locatie, maar diegene zei nou in een nieuwe klas kunnen ook weer vervelende kinderen zitten. Zelf geloof ik dat echt niet, ik heb vroeger ook goeie jaren gehad op de basisschool waarom het een fijne klas was.
Ik wou nog even een conclusie plaatsen, karate heeft wonderen verricht, en dat al meteen na 1 les. Of misschien moest hij gewoon even wennen aan z'n nieuwe klas. In ieder geval heeft hij allemaal vriendjes nu, en karate leek wel echt een goeie binnenkomer, alsof kinderen dachten oh bij hem moet ik oppassen