Mijn dochter is nu 4 weken en wil al sinds de geboorte niet aan de borst drinken, ondanks de hulp van 2 lactatiekundigen en de inzet van hulpmiddelen. Ik ben daarom gaan kolven. De eerste dagen kreeg ze (dmv vingervoeden) nutrilon, aangezien mijn productie niet hoog genoeg was. Langzaam kreeg ze steeds meer moedermelk, tot we na ong 5 dagen op volledige moedermelk zaten. Inmiddels is mijn productie niet meer hoog genoeg voor haar behoefte. Ik heb deze geprobeerd te verhogen dmv clusterkolven, 2 dagen elke 2 uur kolven (ipv 7/8 keer per dag). Helaas heeft dat weinig opgeleverd. Ook wil ik eigenlijk het kolven s nachts inmiddels gaan stoppen, het wordt te vermoeiend als ik daarna nog moet voeden (eerst deed mijn man dat maar in combinatie met werk is dit niet elke voeding vol te houden). Lange inleiding tot het probleem: dochter krijgt 1 fles kv per dag op dit moment. De laatste 2 dagen lijkt ze het echter niet meer lekker te vinden. Ze drinkt wel, maar weinig. Ze stopt halverwege de fles. Dan drinkt ze daarna wel nog slokjes gespreid (na minuut pauze oid), maar duwt na 1 slok de fles uit haar mond en houdt die vervolgens stijf dicht. Ze blijft daarna echter wel happen en laat op alle manieren blijken nog honger te hebben. Ze boert tussendoor overigens voldoende. Het is een lang verhaal geworden, maar hebben jullie tips? Is de smaak van een ander merk kv bijvoorbeeld meer vergelijkbaar met moedermelk?
Heeft ze geen spruw? Dan doet drinken pijn. Ik denk dat je het eerder richting pijn of ongemak moet zoeken dan 'niet lekker'. Meestal kennen ze dat op deze leeftijd niet.
Nee, spruw heeft ze niet. De afgekolfde melk drinkt ze prima weg (uit hetzelfde flesje). Krampjes lijken me ook niet heel logisch aangezien ze al heel snel na het beginnen met drinken van de kunstvoeding zo moeilijk begint te drinken. Ze heeft wel eens last van krampjes, maar dan pas een tijdje nadat ze klaar is met drinken. dat heeft ze nu niet. Ik zou dus wat betreft pijn/ongemak niet weten wat het is.
Misschien kan je eens friso proberen, heb weleens gehoord/gelezen dat sommige kindjes friso lekkerder vinden doordat de overstap van nutrilon naar friso goed ging en van friso naar nutrilon met probleempjes wat ze dan minder lekker zouden vinden. Heb er zelf geen ervaring mee geef nog volledig bv maar wie weet kan je het proberen.
Heb je al geprobeerd om te mengen? Ja,sommige kindjes moeten enorm wennen aan de smaak van kv. Bedenk ook dat jouw melk steeds anders smaakt. Kv is 1 smaak en als dat niet bevalt.. Dus eerst mengen en dan langzaam vervangen. Je kan evt domperidom gebruiken om je productie een boorst te geven.
En heb je al weer eens opnieuw geprobeerd om aan te leggen? Veel kinderen die in de kraamweek niet aan de borst komen hebben zo tussen de 4 en 6 weken weer een gevoelig moment waarop ze makkelijker weer aan de borst te krijgen zijn. Ze zijn dan wat groter en sterker, hun mond is wat groter, en de wangzakjes zijn gevulder, waardoor aan de borst drinken gemakkelijker voor ze wordt. Verder maakt het soort kolf dat je gebruikt echt enorm uit. Bij mij was een ander merk kolf gebruiken het verschil tussen 80cc per keer en 180cc per keer!
Bedankt voor alle tips! Ga friso is proberen en ga dat anders mengen met bv. Zal ook is naar domperidom kijken, is dat op recept? Aanleggen heb ik vorige week nog een aantal keer geprobeerd (toen heeft de tweede lactatiekundige ook meegekeken). Helaas leidt dat tot grote frustratie bij mijn meisje. Na bijna vier weken proberen ben ik daar nu echt even klaar mee. Zou voor mezelf graag willen dat het lukte, maar heb nu het gevoel dat het niet goed is voor mijn dochter.
Domperidon hoeft niet op recept, maar het is wel aan te raden om toch via de HA te krijgen. Want het is toch een medicijn. En bepaalde groepen mogen het niet gebruiken. Het is overigens een medicijn dat helpt tegen misselijkheid. Met als bijwerking: een boost voor je productie! (mannen kunnen er boobies van krijgen haha). Daarnaast kan je ook de vraag krijgen bij de apotheek: geeft u borstvoeding? Soms willen ze het dan niet geven, omdat er officieel een contra op staat als je borstvoeding geeft. De werkzame stof in domperidon is motilium...het medicijn dat je baby voorgeschreven kan krijgen als er sprake is van reflux. Dus eigenlijk een rare kronkel. Maar goed, dan weet je dat. Wat betreft aanleggen, frustratie is niet goed. Probeer het gewoon af en toe, nu je productie nog goed is. Of ga lekker met haar in bad zitten of onder de douche. Of nadat ze in bad is geweest en lekker rozig is. Fulltime kolven is zwaar. Petje af hoor!
Dit artikel werd in een ander topic aangehaald...misschien heb je er iets aan. Bij mij hielp iets vergelijkbaars om mijn kind van kolf naar borst te krijgen. Rebirthing: For Emotional Healing And Breastfeeding Reintroduction | Diary of a First Child
Ik mengde mn bv met kv. 1e week meer bv dan kv, 2e week 50/50 3e week meer kv dan bv. Ik had na 4.5 mnd ook niry meer genoeg, en met bijna 6 mnd was het echt op. Maar ik heb haar op deze manier wel lekker lang (voor mn gevoel dan) bv kunnen geven