Laagliggende placenta, wat nu? 33wkn

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Scarlett1985, 26 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Scarlett1985

Scarlett1985 Fanatiek lid

5 jul 2014
    1.420
    0
    36
    Tijdens de 20 wkn echo was al gezien dat de placenta dicht in de buurt van de baarmoedermond lag, daarom heb ik vandaag (33wkn) weer een echo gehad. Helaas lag de placenta nog steeds erg laag, 1,5 tot 2 cm bij de bmm vandaan. Ze konden het niet heel goed zien omdat de baby er deels met d'r hoofdje voor lag. Ze ligt al een weekje redelijk ingedaald.

De echoscopiste heeft na overleg met de vk besloten me door te sturen naar de gynacoloog. Daar moet ik waarschijnlijk deze week nog heen voor verder onderzoek. De vk en echoscopiste gaven me nog een goede kans om gewoom vaginaal te bevallen gelukkig. Ook heb ik tot nu toe geen enkel bloedverlies gehad.

Wat kan ik nu verwachten? Natuurlijk heb ik nog overleg met de vk en gyn deze week, maar ik hoor graag ervaringen en verhalen van vrouwen die deze situatie kennen.. Moet ik nu meer rust nemen omdat de kans op bloedingen toeneemt, vooral nu het kindje groeit en de druk toeneemt?
    Is er een grotere kans op vroeggeboorte?

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.951
    15.595
    113
    Nabij Utrecht
    Ik denk dat je vanuit de gyn wat meer echo's gaat krijgen om te kijken of hij toch omhoog groeit en om te controleren hoe laag hij nu precies ligt.

Blijft hij zo laag dan heb je kans dat ze beslissen om een keizersnede te doen ipv vaginaal bevallen, dit om loslating vd placenta tijdens weeen/bevalling te verkleinen (als de placenta loslaat voordat het kindje geboren is kan fataal zijn voor het kindje namelijk).

3. Scarlett1985

5 jul 2014
    1.420
    0
    36
    Groeit dat op deze termijn nog veel dan? Zit nu op 33 wkn

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.951
    15.595
    113
    Nabij Utrecht
    Tja elke cm helpt natuurlijk ;)

5. Do87

Do87 Lid

15 jan 2015
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier moet ie nog 5 mm verschuiven. Ik ben 35 weken morgen.
    Met 33 weken lag ie 1,5 cm van de baarmoedermond.
    Volgende week vrijdag meten ze de boel weer op...
    Met 30 weken lag ie er nog voor, dus beetje bij beetje gebeurt het wel! Volgens de gynaecoloog is de kans dat de placenta de laatste 10 weken van je zwangerschap nog verschuift door een sterke groei de laatste weken heel erg sterk aanwezig!

6. Do87

Do87 Lid

15 jan 2015
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oja, hier twee keer opname ivm bloedverlies, maar mijn gyn zegt dat dit echt niet hoeft te betekenen dat het kindje eerder word geboren... Maar probeer wel teveel inspanning te vermijden om op die manier bloedingen te voorkomen. Want bloed is bloed en het hoort nu eenmaal niet en het kan je baarmoeder wel prikkelen tot weeën... houd er altijd rekening mee en wees voorzichtig

7. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Mijne lag met de 20-wkn echo op 15mm van de baarmoedermond af. Over enkele weken een volgende echo om te kijken of de afstand groter is geworden. Bij mij zei ze dat 15mm niet zo uit maakt, maar dat het goed is om te weten omdat er bij de geboorte extra bloedverlies op kan treden. Ze zei niet dat er een kans is op een vroeggeboorte daardoor.
    Kijk mocht je placenta helemaal voor de uitgang liggen (is bij jou niet het geval) dan zou je inderdaad niet vaginaal kunnen bevallen.
    Hebben ze wel een inwendige echo gemaakt?

8. Scarlett1985

5 jul 2014
    1.420
    0
    36
    Dank je Do87, het geeft moet om te horen dat er nog aardig wat groei plaats vindt de komende weken. Bloedverlies heb ik gelukkig niet gehad.

ZaZam, ik heb inderdaad een inwendige echo gehad bij een echopraktijk. Waarschijnlijk volgt deze week nog een echo bij de Gyn.

voel me al weer iets geruster :)

9. Do87

Do87 Lid

15 jan 2015
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb me er ook vreselijk druk om gemaakt... Ik moet en zal een natuurlijke bevalling hebben! Zoals het nu lijkt gaat dat ook goedkomen, maar het belangrijkste is het kindje... Dat moet gezond ter wereld komen. Zorg goed voor jezelf en blijf positief!
    Je kunt je heel druk maken, maar het komt zoals het komt en de manier waarop, daar hebben we helaas zelf geen invloed op! Succes!

10. Scarlett1985

5 jul 2014
    1.420
    0
    36
    Vandaag een echo gehad bij de gyn. Helaas lag de placenta nog dichterbij dan eerder gedacht. Slechts 8mm. De kans op een natuurlijke bevallinh is erg klein en we moeten ons voorbereiden op een keizersnede. Over 10 dagen nog een echo en dan wordt de knoop doorgehakt.

Ben best wel boos, verdrietig en teleurgesteld dat het waarschijnlijk geen natuurlijke bevalling zal hebben. Maar ja, het risico is veel te groot. Even omschakelen de komende dagen...

11. Joolzz

Joolzz Bekend lid

14 nov 2010
    716
    20
    18
    Hoi, ik heb bij de jongste ook een laagliggende placenta gehad. Als ik je een tip mag geven: word niet te ongerust, maar neem het wel serieus.

Ik kreeg met 32 weken opeens een enorme bloeding en was daar totaal niet op voorbereid. Wel een laagliggende placenta gezien en doorgestuurd naar gyn maar duurde even voor ik daar terecht kon. Toen dus plotseling een grote bloeding. Paniek, ambulance, heel vervelend. Tijdje in het zkh gelegen en longrijpingsinjecties gekregen, gelukkig zette er toen niks door. Nog een aantal keren opgenomen geweest na bloedverlies (ondanks bank/bedrust)

uiteindelijk met 37,5 weer een flinke bloeding en toen trok ik het niet meer en ben ik ingeleid (en duurde het drie dagen voor de ontsluiting op gang kwam, had ik niet verwacht) Vaginaal bevallen van een gezonde dochter, zelf wel heel veel bloed verloren en een placenta die niet los kwam, dus nog even naar ok. Ijzerinfuus en paar zakken bloed gehad, maar duurde best even voor ik weer helemaal fit was.

Goed sorry, lang verhaal maar ik weet van toen dat ik er weinig over kon vinden en helaas vertelde mijn verloskundige/gyn ook niet zo heel veel.

Veel succes met je rest van je zwangerschap!

12. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Heb het nu ook, maar krijg sowieso een keizersnede. Heb je geen bloedingen oid? Lees daar dus ook vaak over....

13. Scarlett1985

5 jul 2014
    1.420
    0
    36
    Bij mij staat nu ook een keizersnede geplant over een paar weekjes.
    Ik heb tot nu toe geen enkele bloeding gehad! Hopelijk blijft dat zo. Gelukkig staan we onder controle en ben ik morgen al 36 weken, dus schiet al lekker op!

14. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Gelukkig! Lees veel ellende over bloedingen en vroeggeboorten. Werd er angstig van :(. Maar hier krijg ik sowieso een keizersnede ongeacht laagliggende placenta of niet, had het bij m'n tweede ook en in liep de volgende dag weer en week later tilde ik m'n 20 maanden oude dochter weer. Komt vast goed hoor! Lekker genieten de laatste weekjes!

Deel Deze Pagina