Haken; hoe beginnen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovely83, 20 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik wil eens gaan proberen te haken.
    Aangezien ik helemaal geen ervaring heb, weet ik niet hoe en waarmee te beginnen.
    Iemand tips? Het lijkt me vooral leuk om een dekentje te kunnen haken voor mijn dochter haar poppenwieg.

2. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik zou beginnen met een granny square. Het is niet moeilijk en leuk om te doen. Voor uitleg kun je kijken op youtube. Het voordeel is dat je het stap voor stap ziet in het filmpje en dat je het steeds kunt stopzetten of terug kijken.

Mocht je een engels patroon tegen komen dan vind je hier de vertalingen: lijst met vertalingen haaktermen - Forum - Hobbydoos.nl
    Als er bv een stokje staat dan zoek je dat weer op youtube.

Je kunt ook kijken of er in jouw buurt een haakcafe is. Er zijn groepjes die op een bepaalde avond afspreken om elkaar te helpen of gewoon om gezellig samen te haken. Je kunt dan meteen zien wat anderen maken, een leuke inspiratie.

3. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Je kunt ook een granny stripe maken. Is nog makkelijker dan een granny square. De basissteken leer je via youtube. Als je granny stripe googled kom je wel een patroon en plaatjes tegen. OF anders pb je maar dan kan ik hem je zo sturen

4. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Kijk eens naar het materiaal en de boekjes van hoooked zpagetti, super makkelijk en lekker snel :)

5. Djennaa

Djennaa Actief lid

22 mei 2012
    448
    0
    0
    stay at home mom
    Volgens mij zag ik laatst bij de intratuin haaksetjes, met verschillende kleuren touw. Zag er leuk uit! Weet alleen niet of er ook een gebruiks aanwijzing bij zat.

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik maakte als eerste projectje een rippled dekentje, van attic24. Kan met mn telefoon niet handig een link plaatsen, maae met google kom je er wel. Daar staat ook een hele goede uitleg met foto's bij (wel in t Engels). Ik vond het goed te doen!

7. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    heb je ook nederlandse haakboekjes voor beginners???

8. giraf

giraf Niet meer actief

Bedoel je misschien deze?
    Is origineel van attic 24, maar deze mevrouw heeft dat patroon in het nl herschreven...
    Karin aan de haak: Oma's Strepen. Van Lucy!
    Deze deken is zeer makkelijk te haken :)

Verder heb ik het mezelf helemaal aangeleerd via Youtube.

9. French

French Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.195
    0
    36
    ...
    's-hertogenbosch
    youtube!
    het engelse woord voor haken is crochet...succes ermee!

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Bedankt voor de tips!
    Waar kan ik het beste haakspulletjes kopen? Heeft de Hema het ook tegenwoordig?

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    De link van giraf heb ik ook gebuikt voor mijn granny stripe.
    Ik ben begonnen met een boekje van christel krukkert. Daar staat alles goed in uitgelegd. Ik bestel al mijn spulletjes op internet, omdat we hier geen heel goed garenwinkeltje hebben. Voor de knuffeltjes uit de boekjes van christel krukkert (amigurumi) haak ik het liefst met catania haakkatoen. Maar mijn deken heb ik van goedkoper acryl gemaakt.

12. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    bij de wibra heb je goedkope wol en haaknaalden. ik heb zelf de voorkeur voor glanskatoen. iets duurder (2 euro per bol) maar wel een veel mooier resultaat. Het verkleurd niet en kan goed gewassen worden. Toch wel fijn na al die uren werk!

13. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
  14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hehehe ik ben sinds kort ook bij het haakclubje van nettie gekropen :)
    en inderdaad.. het is akelig verslavend...

nu sinds eind november een aantal knuffeltjes, een gelukspoppetje en anderhalf telefoonhoesje gemaakt :)
    al moet ik zeggen.. dat dat halve telefoonhoesje precies niet om mn telefoon past en ik al dusdanig ver ben dat ik geen zin heb om overnieuw te beginnen.
    denk dat ik hem maar ga "ombouwen" naar de knuffel die dochterlief graag wilde hebben.
    (namelijk het telefoonhoesje maar dan zonder dat er iets in hoeft.. dus kwestie van dichtnaaien lijkt me.. beetje zonde van het werk maar beter dan helemaal uithalen en daarna een hoesje EN een knuffel meoten maken)

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

wat trouwens ook niet al te moeilijk is.. de boekjes van Ana Paula Rimoli...
    kleine beestjes net als Christel Krukkert... zijn echt leuk om te maken.

hier op het lijstje voor dochterlief uit dat boekje een schildpad met eieren en baby-padjes die dus ook daadwerkelijk in de schildpad kunnen.

16. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    leren haken is het makkelijkst via youtube, ipv vanaf een boekje, (vind ik) of van iemand die al haakt,

een deken is heel makkelijk, de link die hier gegeven wordt is goed te doen als beginner,

als beginnent hakster zou ik bij de wibra een bol acyl halen en een goedkope haaknaald, dat verkopen ze tegenwoordig ook,en dan eerst gewoon basis steken oeffenen. youtube aan, ze hebben echt goede beginners filmpjes,

zo heb ik het ook geleerd, succes, voor je het weet ben je verslaafd :)

17. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik zou als dochter weer naar school is langs de wibra gaan. En kom vanavond even een kijkje nemen bij het haakclubje ;).

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    :D Ik heb toevallig vanmiddag bij de Action 2 haaksetjes gekocht. In de ene zitten 3 van die kleine russische poppetjes (kan even niet op de naam komen) en 1 setje met 3 cupcakejes. Gewoon om eens te proberen. Lag bij het kinderknutselspul... Waren 1.99....

Ga er vanavond aan beginnen!

19. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Nou ben begonnen met een oefenlapje! Tot nu toe gaat het aardig goed.

20. Lien81

Lien81 Actief lid

5 jul 2006
    250
    0
    0
    Ik heb een paar jaar geleden een boekje gekocht bij de witte boekenwinkel. Daar staat echt alles in. Het zal wel basisboek haken of zoiets heten (het ligt nu even op een plek waar ik niet bij kan, dus ik kan het niet checken :)). Was nog geen 10 euro. Zeeman heeft ook haaknaalden en wol. Ik haak zelf het liefst met katoen, dan zie je de steken goed. Als je goedkope wol neemt om te oefenen, let dan op dat het niet te pluizig is. Dan zie je de steken nl. niet meer...

Deel Deze Pagina