Mijn kids willen vanmiddag een iglo maken in de sneeuw. Jaren geleden heb ik het zelf wel eens geprobeerd, maar toen kwam ik niet verder als de 1e 2 rijtjes. Iemand ervaring er mee? (en goeie tips natuurlijk.. ) Volgens mijn kids moet je gewoon een berg sneeuw uithollen aan de binnenkant. Lijkt me nou niet echt een goed idee. Ik heb het ooit met emmers gedaan.
Met emmers rijen sneeuw op elkaar sapelen of grote sneeuwballen op elkaar stapelen zoals je een rij stenen zou metselen. Dak is altijd lastig. wet niet zo goed hoe we dat deden. Of het bleef bij en ronde muur...
Voor het dak een grote paraplu open klappen en daarom heen bouwen. De sneeuwvlokken dan wel er nat maken zodat het vast vriest en dan als hij af n stevig is de plu van binnenuit dicht klappen. Hopelijk blijft ie dan overeind!
Leuk een iglo! Heb ik zelf 7jr geleden ofzo nog gemaakt pastte er met 3 grote mensen in. Wij hebben toen gewoon emmers gevuld en net zoals met bakstenen half om half gedaan. Vanaf de helft wat meer naar binnen gaan zetten. Aan de binnenkant in het midden een vuilniszak gedaan. Daar boven op weer sneeuw.
Dat is dus de truck ook! Ik zou er nooit 1 maken door een berg sneeuw uit te hollen, want die kan absoluut inzakken. Maar in principe als je die van blokken maakt of van die gevulde emmers stapelen, dan drukken de blokken stevig in elkaar door het gewicht van de boogconstructie. Dit principe gebruiken ze ook bij stuwdammen, dus die zijn wel sterk.... Maar......ik zou het liever ook niet doen. Volgens mij moet je echt wel zeker weten dat je die op de goede manier stapelt zodat het ook echt een verstevigend effect geeft, anders stort het zo in....
Hier staat hoe ze (ik neem aan in rusland ofzo) een regenboog-iglo gemaakt hebben. Misschien een leuk idee voor jullie . Dit is gemaakt met blokken ijs die een nachtje buiten hebben gestaan. In het water zit vermoedelijk wat eetbare verf of waterverf om de kleur in de ijsblokken te krijgen. Dat wordt in ieder geval vandaag de buurt af met de vraag om mensen nog melkkartonnetjes over hebben http://www.kafepauza.mk/zanimlivosti/kako-da-napravite-raznobojno-iglo-vo-vashiot-dvor/ groetjes van hamtaro
Hamtaro, die ziet er wel erg vrolijk uit! En in een spiraalvorm gebouwd, doen de eskimo's ook. Maar verder begreep ik het niet helemaal hoor wat ze daar schreven
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze alleen de muur afkrijgen en dan geen zin meer hebben om verder te gaan... Of ik laat mijn man even de 'dakconstructie' maken. Want als ze zelf aan de knutsel gaan heb ik er ook niet zoveel vertrouwen in. Ze kwamen zelf natuurlijk al met het idee om een berg uit te hollen.....
Steentjes maak je door een kleine krat of emmer met sneeuw te vullen. Goed aanstampen! En dan stapelen maar! Aan de buitenkant losse sneeuw ertegenaan, en een nachtje vorst eroverheen. Wel veel werk! Gewoon een paar dagen tot een weekje voor uitrekken En zelf even testen of hij stevig genoeg is om in te kruipen. Blijf je het eng vinden? stel dan voor om een kasteel ofzo te bouwen. Succes!
Gaat niet lukken denk ik, want het is geen plaksneeuw! Wij maakten hem vroeger met de hele straat met emmers, leuk!
Ze zijn nu bezig en 't plakt perfect!! Ik heb ze zo'n plastic curver bak gegeven en die scheppen ze elke keer vol. De onderste rand staat al. Hopelijk is papa zo lief om vanavond nog even verder te metselen, want 't gaat niet echt snel
Klinkt leuk! Maar idd duurt natuurlijk lang zo. Maar wel de goede manier zo denk ik. Vanavond papa maar even lief aankijken