ontslag tijdens zwangerschap met vast contract??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door aleshanee, 27 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aleshanee

aleshanee Lid

12 dec 2013
    34
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik heb weer een lekkere situatie.
    Ik werk nu 32 uur in de week echter wil ik na mijn bevalling maar 16 uur gaan werken. Ik heb een vast contract.
    Nu hebben mijn leidinggevenden aangegeven mijn contract te willen beeindigen omdat mijn functie niet vervuld kan worden in 16 uur en er financieel niet de ruimte is om mij binnen dit bedrijf te houden als er een fulltimer voor mij in de plaats moet komen.

Nu ben ik van mening dat dit niet kan vanwege:
    - contract mag nooit beeindigd worden als werknemer minder wil gaan werken
    - ik ben zwanger
    - financiele status van het bedrijf is ok (niet super, niet slecht).

Heeft iemand hier meer kaas van gegeten en kan iemand mij uitleg geven over wat ze kunnen doen?

2. yj81

yj81 Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Als je tijdelijke contract afgelopen is mogen ze ervoor kiezen omdat niet te verlengen.heb je een vast contract dan mag dat niet zomaar.Toevallig heb ik dit net meegemaakt en ze hebben me uiteindelijk niet ontslagen.

3. yj81

yj81 Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    oh lees nu pas dat je een vast contract hebt....dan mag het dus niet.Ik zou zeggen....zet de vakbond er op!

4. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ouderschapsverlof mogen ze volgens mij ook niet weigeren. Dus dat zou je wellicht ook nog kunnen aankaarten

5. Vlokje91

Vlokje91 Lid

20 okt 2012
    41
    0
    0
    Als je 1 jaar ouderschapsverlof opneemt (en dat je dan 16 uur werkt) dan kunnen ze je niks maken.. ze kunnen natuurlijk met jou wat regelen om je bijvoorbeeld uit te kopen maar ze mogen je er niet voor ontslaan. Als je voor vast (dus het laat aanpassen in je contact) minder gaat werken dan kan dat wel helaas. Voor sommige functies moet je een vast aantal uren werken. Ik zal daar is na infomeren hoeveel uur je in die functie moet werken. Soms gaat het maar om 2a3 uurtjes meer. Maar ik weet dan nog steeds niet of ze je mogen ontslaan. Ik denk dat ze je uit moeten kopen. Maar schakel anders hulp in. Dan sta je veel sterker! Succes

6. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Wat een nare situatie zeg. ik zou de vakbond bellen, die weten precies wat de regelgeving hierin is.

7. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Je hebt iig ontslagbescherming tot 6 weken aansluitend aan je bevallingsverlof. Ouderschapsverlof mag in principe niet geweigerd worden mits je langer dan een jaar in dienst bent. Wel mag een werkgever de invulling van dat verlof weigeren als er zwaarwegende belangen zijn... Kortom, ontslaan kunnen ze je niet zomaar maar het is dus ook niet zo dat je als werknemer volledig de vrije hand hebt over hoe je dat verlof invult.

8. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Zoals hierboven al gezegd kunnen ze je om die reden nooit ontslaan, zwanger of niet. Daarnaast heb je na een jaar in dienst te zijn bij een werkgever naast je ouderschapsverlof ook de WAA (Wet Aanpassing Arbeidsduur) misschien dat deze wel voor je van toepassing is.

Kan ik meer of minder gaan werken? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Wat betreft ouderschapsverlof heb je het recht om gedurende een jaar de helft van je uren te werken, dat kan je werkgever niet weigeren tenzij er zwaarwegend bedrijfsbelang is.

Ik vind het wel apart dat ze meteen met ontslag gaan dreigen zonder er eerst over te willen praten. Bij mij zouden meteen alle alarmbellen gaan rinkelen, ze zullen immers wel een reden gaan zoeken om je alsnog te ontslaan na je zwangerschap als je het hard gaat spelen en gebruik maakt van je rechten.

Ik zou ervoor kiezen om in ieder geval eens te kijken of er een manier is om je te laten uitkopen. Ik weet niet hoe lang je zwanger bent maar je hebt het jaar ouderschapsverlof waarin je je gewenste 16u kan werken dus dat geeft je de ruimte om een nieuwe baan te zoeken. daarbij hou je je recht op WW omdat je bij uitkopen wel ontslagen wordt.

Niet panikeren, je staat juist in een sterke positie om dit in je voordeel uit te spelen! Als je die nog niet hebt zou ik wel investeren in een goede rechtsbijstandverzekering, hier zal je de komende tijd waarschijnlijk wel gebruik van gaan maken :)

9. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Niet als dat tijdens de periode gebeurd dat de werknemer nog ontslagbescherming heeft! Zou dit sowieso niet zomaar doen en iig gewoon lekker tot deze periode van ontslagbescherming afgelopen is voor de huidige contracturen in dienst blijven en samen met de werkgever zoeken naar een oplossing voor het invullen van je ouderschapsverlof.

10. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Uiteraard, maar die periode stopt die 6 weken na dat je terug bent van verlof. Tijdens je ouderschapsverlof heb je die ontslagbescherming niet meer natuurlijk en dan kunnen ze beginnen met het opbouwen van een bezwanrend dossier om je uiteindelijk alsnog te ontslaan.

Dat samen zoeken naar een oplossing is altijd het beste natuurlijk maar als je vrijwel meteen te horen krijgt dat het niet kan en dat ze je dan gaan ontslaan is er meer aan de hand lijkt mij. Een werkgever die een goede werknemer in dienst wil houden zou dan aangeven dat 16u te moeilijk wordt maar dat hij/zij wel wil praten over alternatieven.

Deel Deze Pagina