Wat ik gelezen heb in veel boeken over borstvoeding is matig zijn met cafeïne (koffie, cola, thee, chocolade), veel melk is ook niet goed, en ik zelf drink geen alcohol, maar je zou volgens sommigen wat kunnen drinken als er daarna minimaal 3 uur gewacht wordt met voeden. Voor de rest is het uitproberen. Dingen als uien, kool en knoflook zouden bakerpraatjes zijn.
Bakerpraatjes met een klein beetje waarheid. Je mag het wel eten maar je kindje kan er versterkte krampjes van krijgen. Ik eet verder gewoon alles maar heb ik iets van boerenkool gegeten ofzo dan geef ik de dag er na infacol om de lucht in de darmpjes sneller af te laten voeren. Ze heeft er duidelijk wel meer last van dan maar lang niet meer zo erg als in de eerste 6 weken. Alcohol nuttig ik ook niet maar koffie en thee wel. Oh en chocola ook hahahaha
En hoe zit het met te sterk gekruid of pittig eten? Ik dacht dat je dat ook beter niet kon doen, maar weet het niet zeker.
oke dames thnx voor jullie reacties, maar klopt het ook dat als je b.v. wel veel pittige dingen hebt gegeten ook tijdens de zwangerschap, dat je kindje er dan al aan gewend is? en er dan geen krampjes van zal krijgen??
Als jij al tijdens de zwangerschap pittige dingen hebt gegeten, 'kent' jke kindje die smaak al wel, omdat dat in je bloed komt en via-via dan (uiteraard in andere vorm en samenstelling ) bij je kindje komt door de placenta. Maar betekent niet dat je kind er geen krampjes van zal krijgen. In principe kun je -op cafeine en alcohol na- alles blijven eten. Wat ik je aan zou raden, is in een dagboekje bijhouden hoe het gaat met de voedingen, wat je gegeten hebt, enz. Mocht je kleintje dan erg last krijgen van krampjes, dan kun je dat wat makkelijker herleiden als dat dan eventueel met jouw voeding van doen heeft...
oke, even domme vraag hoor.. hoe weet ik dat ze krampjes heeft?? ze was vandaag best veel huilerig, en wou bij elke fles borstvoeding (ik kolf het af en geef het in een flesje) maar 60 cc drinken, terwijl ze andere dagen heus ook soms wel eens maar 60cc dronk, maar over het algemeen tussen de 75-80 cc en soms zelfs 100cc.... zou dat door krampjes kunnen komen? en hoe herken ik die?
Krampjes herken je aan het feit dat ze binnen een uur na de voeding optreden, daarna zijn ze vrijwel over. Je kindje trekt zijn beentjes omhoog en wil dan weer overstrekken en het huiltje is flink, je kindje is niet te troosten, alleen door over zijn buikje te wrijven of over je schouder te leggen kan het even minder zijn. Je herkent het wel hoor als het krampjes zijn, erg zielig!!
Je kunt beter niet te veel cafeine nemen (thee, koffie,cola, chocolademelk). Na 1 glas alcohol kun je beter 3 uur niet voeden, na 2 glazen alcohol 6 uren niet voeden enz. Je hebt ook van die boter's en melkjes die je cholesterol verlagen. Die ook niet nemen. Dat cholesterolverlangde goedje komt n.m. ook in je melk en werk zo door op het chol. van je kindje. Kindjes hebben cholesterol heel hard nodig. Als je heeeeel goed leest kun je het ook heel in het klein lezen op het etiket. Meer info: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427607_deel_2_IB_2.pdf Veelgestelde vragen over borstvoeding | Voedingscentrum, eerlijk over eten
Enige wat je ECHT moet laten staan is spacecake. En liever ook geen alcohol. Al de rest zijn bakerpraatjes.
dirksmama, het zijn echt geen bakerpraatjes! het wisselt alleen sterk per kind of ze er last van hebben. helaas is er maar een manier dat voor jouw kind uit te vogelen, en dat is uitproberen. Ik heb helaas kindjes met gevoelige dampjes. Er zijn een aantal dingen die ik moet laten staan. Het gaat iets beter nu ze wat ouder is, maar ik moet nog steeds oppassen. Ik kan heel weinig echt pittig (chilipeper) eten, dan hebben ze er echt last van. en ook knoflook. Meestal hebben ze de volgende dag last als ik het 's avonds gegeten heb. Dan huilt ze echt heel veel na de voeding, terwijl ze normaal nooit huilt. Het is een heel direct verband. Jammer, want ik eet normaal veel pittig. Ook toen ik zwanegr was... Ook koolsoorten geven de volgende dag heel veel huilen. Toen ze heel klein waren kon ik zelfs geen tomaat eten. En geen bonen. Ik zou gewoon normaal beginnen te eten, alleen een beetje voorzichtig met de 'beruchte' etenswaren als pittig en kool. En die dan langzaamaan gaan eten als ze nergens last van hebben.
hier (italie) wordt ook afgeraden schaaldieren te eten, aardbeien en nog een paar dingen. Dat is mij althans in het ziekenhuis door de borstvoedingsafdeling verteld. Dit ivm allergieen... Ah en ook niet te veel melk drinken....
Volgens mij verschilt het per kind. Ik had een paar weken terug van die Activiatoetjes gegeten en wat Yakultjes gedronken...pfff, hij kon alleen nog maar krijsen als een mager speenvarken. Had er niet bij stil gestaan, toen weer gestopt en het ging gelijk weer beter.
Hier is me verteld dat het gaat om waar je zelf ook "last" van je darmen door krijgt. Veel ui, pittig eten, bruine bonen, activia kan ik me ook voorstellen, etc. Het slaat op een of andere manier op je darmen, en zeker bij die kleine, onrijpe darmpjes kan dat vervelend zijn. Na 2 maanden schijnt het wel steeds beter te gaan (hier ook het geval), dus misschien zou je dan wel wat meer kunnen uitproberen met verschillend eten.
Ik geef ook borstvoeding, en eerlijk gezegd hou ik er geen rekening mee wat betreft mijn eten. Ik eet gewoon ui, kool, bonen en pittige gerechten (hoe doe ze dat anders in bijvoorbeeld India?). Mijn zoontje heeft er ook geen last van wat betreft krampjes. De dag erna is hij hooguit winderig, haha. Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is. Maar het ene kind is het andere natuurlijk ook niet, en kan er gevoelig voor zijn. Ik drink geen alcohol, maar meer ook omdat ik er niets geef. 'Ze' zeggen wel dat als je gevarieerd eet tijdens de borstvoedingsperiode, je kindje later ook meer dingen lust, en wellicht een wat gemakkelijkere eter wordt omdat hij/ zij de smaken al een beetje kent.
Het is een bakerpraatje dat je bij voorbaat al dingen moet laten staan of dat bepaalde dingen taboe zijn. Als je merkt dat je kind ergens op reageert dan eet je het gewoon een week of 3 niet en dan probeer je het weer eens een keertje.
Hier hetzelfde als bij Femke. Ik eet/ drink gewoon alles (alleen zeer zeer matig met alcohol), heb niet het idee dat mijn kleintje er last van heeft. Soms heeft ze wel krampjes gehad, maar niets bijzonders en heb er geen patroon in kunnen ontdekken. Maar ieder kindje zal er anders op reageren idd.
in india eten ze vaak minder pittig tijdens het bv geven de eerste maanden. dwz, dat heeft een indiase vriendin mij verteld voordat iedereen weer over me heenvalt waar ik het vandaan haal...
Ik heb gewoon alles gegeten, van sambal tot uien. Alleen van kool kreeg mijn zoontje buikpijn, dus dat heb ik een tijdje laten staan. Maar verder kon ik echt alles eten. De enige manier om erachter te komen is uitproberen...