Vanavond gaan wij witlof eten uit de oven. Ik kook dan eerst even de witlofstronkjes voor in de pan en wikkel ze dan in spek en doe dat in een overschaal in de oven. Ik weet alleen nog van de vorige keer dat de witlof erg nat was. Het dreef in de ovenschaal in het water, en ik had toen de witlof zelfs in de vergiet goed uit laten lekken. Hoe voorkom je het dat de witlof in de oven niet gaat drijven in een plas met water?
Ik rol ze altijd in ham en dan in een kaassaus en ook wat eroverheen, geraspte kaas ofzo. Blijft altijd redelijk vochtig idd. Maar zou me kunnen voorstellen dat dat met ham minder is omdat uit spek ook vocht komt druipen lijkt me
hier ook altijd nat weet niet wat je er aan kan doen. ik doe altijd met ham en dan kaas erover en een beetje paneermeel voor de krokante laag.
Lexie, heb je niet heel toevallig wat tips voor me? Ik wil ook zo graag witlof met ham en kaas maken, maar ik heb echt geen idee hoe!! Zowiezo altijd het bittere stuk in het midden eruit snijden toch?
Ik moet er bij zeggen: ik twijfelde ineens in de supermarkt waarmee ik ook alweer de witlof oprolde en besloot er ontbijtspek voor te kopen. Maar eenmaal thuis bedacht ik me dat ik het nooit met spek oprolde maar met ham. Maar heb ff gegoogled en met spek schijnt het ook wel te kunnen. De vorige keer rolde ik ze dus in ham en toen was het dus ook erg vochtig. Zijn er geen trucjes voor om dat vocht weg te krijgen?
het natte komt door de witlof. ik snij hem altijd door midden dat scheelt en bak hem niet de gehele tijd door maar elke keer een paar minuten. bij mij komt er ook geen ham bij want wij zijn vegetarisch dus allicht dat dat scheelt.
doormidden snijden en de kruin eruit halen en dan koken als je de witlof gekookt heb uit laten lekken en dan ff in een theedoek droog deppen. dan wikkelen in ham en kaas eroverheen gooien en dan in de oven ( je blijft altijd iets sappen houden maar op deze manier het minst
Hier ook altijd redelijk nat nog, maar niet zo dat het drijft. Wel leg ik de witlof altijd op een laagje aardappelpuree, misschien dat dat helpt? Dan lekt het vocht daar in en gaat het niet drijven. Hier ook met ham trouwens.
Dat vind ik ook zo irri van witlof in de oven. Gisteren heb ik het zo gedaan stronken in ringen snijden harde stukje eruit. Water koken en de stukjes witlof in een vergiet warme water er rustig over heen gieten goed uit laten lekken. Ham op de bodem van ovenschaal witlof erop en geraspte kaas er over heen en een half uur in de oven het was echt heerlijk en niet vochtig!
Nou de witlof is goed gelukt hoor. Het viel nu wel mee met het vocht want ik had het een tijdje laten staan in de vergiet. Het smaakte erg lekker, samen met de kipkarbonade uit de oven.
ik snap t niet helemaal, sorry, ben op witlofgebied niet zo'n keukenprinses. Ik heb dat ook weleens willen maken maar weet ook niet hoe. Je snijdt zo'n witlof doormidden? En dan? Hart eruit, dat bittere? ja...........en dan? Hoe lang koken? En dan ham erom rollen, en strooikaas erop ofzo? Of gewone kaas? En daarover heen dan weer paneermeel? En het onderste? Maak je eerst aardappelpuree aan en doe je dat op de bodem van de ovenschaal? Kan iemand mij witlofwijs maken?
Ik maak witlof uit de oven altijd heel anders. Hier een receptje: Ongeveer 6 stronkjes witlof klein potje creme fraiche 200 gram ham zakje geraspte kaas Ik heb nog een lekkere witlof schotel uit de oven. Witlof in stukjes snijden en in de wok licht aanbakken en laten uitlekken. Verwarm de oven alvast voor op ongeveer 200 graden Ondertussen de ham in kleine blokjes snijden. Een klein potje creme fraîche mengen met 4 eieren . Strooi hier ook een klein beetje geraspte kaas doorheen. In een ingevette ovenschaal doe je de witlof en de hamblokjes en ook hier doe je nog wat geraspte kaas doorheen. Goed doorelkaar roeren. Bovenop strooi je de rest van de kaas en alslaatste gooi je het eier-creme fraîche mengsel. De schotel moet ongeveer een half uurtje in de oven. Je kan onderop in de schotel ook aardappelschijfjes doen, dan ben je bijna klaar met je hele maaltijd.
Vandaag nog gegeten Ik doe altijd de witlof koken en dan uitlekken, (halve dag), doormidden snijden en dan dat harde stuk er uit halen reepje kaas ertussen ham er omheen rollen en dan doe ik er een gekluts ei er overheen, parneelmeel en iets geraspte kaas en dan 20 min in de oven en heb nooit een druppel vocht onderin liggen in de schaal. Mmmm krijg er nu al weer zin in hahahaha
ik maak het ook vaak en toevallig morgen... Stronkjes witlof koken totdat hij zacht is. In een vergiet uit laten lekken en af laten koelen. Opensnijden en bittere hart eruit. 2 helften weer op elkaar leggen. Plakje ham eromheen rollen. Plakje kaas eromheen rollen. In een ingevette ovenschaal leggen. Paneermeel eroverheen. Stukjes blueband eroverheen... 30minuutjes in de oven en hmmmm Wij eten met gekookte aardappels en gehaktballen
Wij doen 't zo Eerst 't hart uit de witlof snijden. Dan 10 minuten koken in een grote pan met water en een scheut azijn. Dan uit laten lekken (een halve dag of langer!). In een ingevette ovenschaal met ham eromheen en plakken kaas erop. 20 minuten in de oven op 200 graden. Nooit vocht onderin. Makkelijk, weinig werk en toch erg lekker!
witlof 20 min koken, door helft snijden, stuk eruit snijden. Uit laten lekken en even zachtjes inknijpen zodat het laatste vocht eruit lekt. plakje ham en kaas op elkaar leggen, dan witlof erin leggen en oprollen.(ongeveer 6a 8stuks). In de ovenschaal (ingevet), daarover heen aardappelpuree voor ovenshotel, panneermeel erover heen en een half uur in de oven. Klaar is kees.............echt heerlijk
Heeft iemand het hier ook wel eens geprobeert met iets anders dan ham? Daar wij geen varkensvlees eten is ham niet echt een optie. Tot nu toe heb ik het altijd gemaakt met alleen kaas maar lijkt me toch wel lekker om eens iets anders erbij toe wellicht Kipfilet of kalkoen filet?
Kipfilet of Kalkoenfilet kan prima hoor! Ik heb het wel eens met kalkoenfiletreepjes gedaan en dat smaakt net zo lekker.