Overigens, er is geen haast. Wat is belangrijk? Kindje moet aansterken.Liefst met mamamelk. Dus mama kolfen. Want de productie moet op gang komen. Voor de rest:lekker bij mama aan/op de borst, voor het samenzijn, niet voor het drinken per se. Als baby op kracht komt, aanleggen. En zo ga je stapje voor stapje verder.Tot de bijvoeding en het kolven niet meer nodig is. Een quick fix is er soms niet.Wel vertrouwen dat het goed komt en dat bv niet in 1 week mislukt,als je bereid bent te investeren
Waar heb je de tekst in bold gelezen? De baby van je vriendin in prematuur. Bovendien verloopt bij geeneen moeder en kind de borstvoeding hetzelfde! Er zijn baby's die het meteen snappen, andere doen er een week over. De ene moeder heeft meteen veel melk, bij een andere moeder moet de productie nog op gang komen. De ene baby drinkt heel veel en kort, een andere baby drinkt minder vaak maar langer per keer.
Ben net weer even op bezoek geweest. De kleine heeft vannacht rustig geslapen maar vanmorgen alsnog heel veel gespuugd. Ze hadden een kletsnatte handdoek. Nu gaat het wat beter met kolven en in kleine beetjes verspreid over de dag geven. Dat houd ze gelukkig wel binnen. Verder is het echt een schatje, ze kijkt heel alert uit haar ogen. Ik heb mijn hart verloren
Hoe is het nu met je vriendin en baby? Mijn zoontje heeft dus ook een sonde gehad en is uiteindelijk wel aan de borst gaan drinken. Maar het ziekenhuis maakte er toen der tijd echt een potje van. Ze wilde dat ik dan eerst aan de borst probeerde, dan kreeg hij een flesje en wat er dan nog niet "in zat" werd via de sonde gegeven.Daarna ging ik nog kolven en eer ik daar weer mee klaar was, was het vaak al bijna tijd voor de volgende voeding. Achteraf bezien helemaal geen goede aanpak natuurlijk. Hopelijk gaat dat bij je vriendin beter en heeft ze nu een beetje begeleiding bij het kolven ed. Ben wel benieuwd wat de lk heeft gezegd.
LK heeft aangeraden te handkolven en vooral geen flesjes. Zij zelf geeft de voorkeur aan een cupje maar het ziekenhuis houd vast aan de sonde. Verder veel huidcontact maar dat doet ze al, haar dochtertje ligt dag en nacht bij haar. Ook heeft.ze het advies gekregen haar na een voeding rechtop te houden maar dat werkt niet. De momenten rechtop zijn vreemd genoeg juist de momenten waarop ze het meeste spuugt. Afgelopen nacht bijvoorbeeld heeft ze de hele nacht plat gelegen en nergens last van gehad. En vanmorgen pakten.ze haar op en begon het spugen.
Weegt ze haar dochter voor en na? Dan weet je tenminste zeker hoeveel ze binnen krijgt! (heb niet alle reacties gelezen, dus mss al gezegd )
Enne: een goede ziekenhuiskolf huren en niet gaan rommelen met mindere kwaliteit. Bij mijn zus is door een goedkopere (gekochte) kolf de BV bij een prematuur om zeep gegaan. Onvoldoende advies gehad van het ziekenhuis en op dat moment wist ik zelf nog niet genoeg om haar te kunnen helpen.
Come on!!! Een handkolf is echt niet krachtig genoeg voor een prematuur als de BV nog helemaal op gang moet komen. Electrische (huur-)ziekenhuiskolf!! Beste (en vast ook duurste) die je kunt vinden.
Ja en dat is dus het irritante. Al die tegenstrijdige adviezen. Want welk advies moet ze nou opvolgen? Dit is echt onmogelijk, kan er geen richtlijn bv advies komen in nederland zodat je als ouder tenminste weet waar je aan toe bent?
Bij prematuren die aanvullend op bv sondevoeding krijgen wordt dat over het algemeen wel gedaan in het zkh hoor. Want obv wegen zien ze hoeveel de baby heeft gedronken en hoeveel ze moeten aanvullen via de sonde.
Ik heb juist altijd gehoord dat wat grammen verschil in gewicht van veel meer afhangt dan enkel de hoeveelheid voeding en dat voor en na een voeding wegen daarom onbetrouwbaar is. Het werd wel gevraagd in het ziekenhuis, maar mijn vriendin heeft om die reden gezegd dat niet te willen omdat het haar misschien voor niets onzeker maakt.
Maar ik vind het dus zo raar dat iedereen wat anders zegt wat soms echt totaal tegen elkaar in gaat. Dat maakt bv geven veel lastiger dan het is.
Het zal niet echt nauwkeurig gaan (tot op de gram), maar het geeft wel een goed beeld, bijv als het kindje maar 10gram zwaarder is incl kleding en luier na de voeding, dan heeft het zeker geen 50 of 100cc gedronken uit de borst. Want hoe weten ze nu in het zkh hoeveel ze moeten geven via de sonde? Want ze heeft voldoende nodig om te groeien, terwijl teveel melk 'inpompen' juist kan zorgen voor meer spugen. Ik heb op deze manier 5 weken alle drie baby's gevoed, en kon goed een patroon zien. Want met een sonde heb je geen rem van het kind zelf, dus is het juist belangrijk om eea goed te 'meten'.
Het kan verwarrend zijn omdat jullie misschien redeneren vanuit een aterme baby. In de zin van 'blijven aanleggen en vertrouwen hebben in de baby', terwijl zulke uitgangspunten niet gelden bij een prematuur. Je vriendin zaal de eerste weken vooral moeten vertrouwen op de kolf voor de melkproductie, en de baby hulp moeten geven met de groei, warmte en energie. Ze kan nu niet van uitgaan dat de baby zelf kan regelen hoeveel ze moet drinken en dat ze uit zichzelf goed zal groeien. Dat komt later wel. En ja, in zo'n situatie vallen heel veel ideale beelden en wensen in duigen. Maar als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
Dit heb ik geleerd bij La Leche Legue en die weten er toch echt wel wat van. Een handkolf is geschikt voor als je incidenteel een middagje weg gaat en verder bijv. thuisblijfmoeder bent. Of om bij stuwing in de kraamweek het ergste eraf te kolven. Als je de BV op gang moet brengen omdat je kind prematuur is / niet goed drinkt vlak na de geboorte, dan is een goede, krachtige elektrische kolf ECHT een must. Een kolf die krachtiger, beter is dan wat je in de winkel kunt kopen. Ik snap niet dat zo'n LK een handkolf aanraadt... echt niet!! Als ik je vriendin was, dan zou ik snel advies vragen aan een onafhankelijke LK of bij LLL of VBN. Bij mijn zus (ook prematuur/dysmatuur kindje, 32 weken) in mijn ogen de BV om zeep geholpen omdat ze haar geen duidelijke adviezen hebben gegeven over wat voor kolf ze nodig had en hoe vaak ze moest kolven en hoe belangrijk dat was. Ik moet zeggen dat mijn zus zelf erg ziek was, dus misschien heeft ze de adviezen wel gehad, maar zijn ze niet doorgedrongen omdat ze zichzelf te beroerd voelde. Maar toen er uiteindelijk bijna niets meer kwam, zei de LK van het ziekenhuis: "Nu moet je maar stoppen" Tsja... op dat moment de beste oplossing, maar in een eerder stadium had dit voorkomen kunnen worden. Gelukkig heeft haar kind toch nog enige weken BV gehad. @wegen voor en na de voeding: het zegt niet altijd wat over de groei, maar wel over hoeveel het kind die voeding binnen heeft gekregen. Ik zou het met zo'n prematuur dus wel laten doen in het ziekenhuis. Met kleding en zonder verschonen tussendoor dus. Puur kijken wat erin is gegaan die keer. Meten is weten, zou ik zeggen in dit geval.
Klopt! Na het kolfen nog even met de hand nakolven, dat schijnt ook goed te zijn.(dus niet mer kolf,met je hand) Maar met een handkolf je productie op gang brengen lijkt me redelijk onmogelijk inderdaad!
Volgens mij ging het niet om het op gang brengen van de productie maar enkel om het krijgen van beetjes melk. Ik vraag het zo nog wel even na. Ik heb in ieder geval weer wat tips doorgegeven. Het word nu langzaamaan duidelijk.
Hier ben ik het ook volledig mee eens. BV is niet iets wat direct goed gaat en vaak is het de eerste dagen zoeken en proberen. Ook voor het kindje. Eerst heb je ook niet echt melk, maar een soort vocht dat eruit komt. Pas een paar dagen na geboorte komt de echte melk op gang.