Hoe ga jij om met nieuwsgierige vragen/tactloze opmerkingen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Martini, 11 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Hallo meiden,
    Ik ben redelijk nieuw hier op de site en heb nog niet veel gereageerd maar open nu maar eens een onderwerp.

Wij zijn sinds januari 2006 aan het proberen zwanger te worden, afgelopen maandag voor het eerst bij de gyn. geweest dus het een en ander is in gang gezet. Een paar mensen (m'n baas, onze ouders, 2 vriendinnen) zijn hiervan op de hoogte, verder niemand.

Ik ben 31, mijn vriend 32 en wij krijgen sinds een paar jaar regelmatig de vraag 'moeten jullie nog niet beginnen?', 'Willen jullie geen kinderen?', 'Waarom wordt je niet lekker zwanger joh?', 'Nou jullie nog he?' enz enz enz....
    Ik weet nooit hoe ik hierop moet reageren, meestal zeg ik: 'nou, nog even niet hoor, komt nog wel...'

Maar eigenlijk begint het me steeds meer de keel uit te hangen (zeker omdat het bij ons nog niet gelukt is) en denk ik: waar bemoeien al die mensen zich mee? Eigenlijk vind ik het best wel een onbeleefde vraag namelijk.

Een paar weken geleden heb ik een hele lieve, maar soms nogal bot uit de hoek komende collega afgebekt die vroeg: 'Wanneer komt er nou eindelijk eens een keer een baby??' Deze vraag schoot zo gigantisch in m'n verkeerde keelgat dat ik heel kwaad werd en bijna huilend het kantoor uit liep. Later had ik alweer spijt van m'n uitval, ze bedoelde het namelijk niet rot, maar toch.....

Hoe gaan jullie hiermee om en wat voor antwoord geven jullie op zulke vragen?

2. muuske64

muuske64 Fanatiek lid

15 okt 2006
    4.500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
    Blijft moeilijk he meid! ;)

Tegen mij zeggen ze vaak dat ze het "stom" vinden dat ik nog een beeb wil op mijn leeftijd.(42)

Het blijft moeilijk andere te laten begrijpen dat je iets graag wilt en ook niet alles voor het kiezen hebt.
    Dat het bij de een anders is dan bij de ander.

Liefs Marjo

3. SandraB

SandraB Actief lid

8 sep 2006
    359
    0
    0
    Meid, ik weet precies wat je bedoelt! Die opmerkingen kunnen zo ontzettend hard aankomen... Het ligt er maar aan wie het zegt, maar ik geef de laatste weken regelmatig de reactie: tsja, dat moet dan wel lukken he... Meeste mensen klappen dan dicht en verontschuldigen zeg en vragen er vervolgens nooit meer naar, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet tegen iedereen wil zeggen...

Kop op meid! Dikke knuffel voor jou en ik snap niet dat mensen d'r verstand af en toe niet gebruiken...

4. poohbear226

poohbear226 VIP lid

12 feb 2007
    9.547
    2
    0
    pillenboer
    zuid holland
    Wij hebben bewust besloten onze mond te houden over onze zwangerschaps plannen. Gewoon om deze dingen te voorkomen.
    Helaas zeggen mensen goed bedoeld nog steeds, wanneer komt er bij jullie eentje,,,bladiebla...
    Ik kan er ook slecht mee overweg, omdat ik weet dat het bij ons niet zo makkelijk zal gaan, maar dat vertel ik liever niet aan iedereen. Als het ooit zo ver komt dat wij ook naar de gyn moeten, horen ze het van zelf wel. Een van mijn collegas zegt bijna dagelijks dingen als, als je er niet aan denkt wordt je vast zwanger, je moet je mannetje gewoon voor het blok zetten, stop stiekem met de pil (toen ik nog aan de pil was)...al dat soort onzin. Toen ben ik ook uitgevallen, maar nu vind ze me alleen maar zielig dat ik nog geen moeder ben. Denk dat ik daar het meeste kwaad over kan worden.
    Het zal wel goed bedoeld zijn, maar hte is wel kwetsend

5. Niet meer actief

hoi meid
    tja moeilijk
    gewoon zeggen wat je erover kwijt wilt en meer niet

bij ons krijgen we veel te horen
    waarom zoveel moeite doen voor een kind terwijl je er al een hebt enzo
    en ach je bent nog jong komt vanzelf wel
    en nu we aan ivf moeten krijgen we ook weinig begrip
    en we hebben nu besloten niks te zeggen
    over wanneer we bezig zijn en hoe en wat
    over de cryo weten ze ook niet
    en als ze ons nu er naar vragen zeggen we we willen er niks over kwijt..

succes meid met zwanger worden hopelijk is het snel raak ;)

6. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    @ Muuske en @ Caruli, wat een onbegrip inderdaad zeg! Dat lijkt me ook heel moeilijk hoor! Jullie allebei sterkte hoor!

@ SandraB, inderdaad ook een goeie! Maar we willen liever niet dat iedereen weet dat we bezig zijn, maar misschien moet ik die opmerking ook maar eens gebruiken...

@ Poohbear, wij hadden dus ook niemand gezegd dat we bezig waren, nu we bij de gyn lopen vond ik dat we een aantal mensen wel moesten inlichten. Sowieso werd dat m'n baas ivm verzuim en onze ouders. Een vriendin was ook bezig met zwanger worden en zat in een wat lastigere situatie vanwege andere redenen, maar met haar kon ik er goed over praten. Verder nog een andere collega/vriendin, zij wist dat we bezig waren.
    De opmerkingen/ vragen waar ik op doel komen dus ook niet van deze mensen, maar juist van andere mensen.
    Irritant hoor die collega van jou! Jij ook veel sterkte met zwanger worden!

Liefs Martini

7. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Wij hebben het alleen onze beste vrienden verteld, ik krijg vaak de vraag of wij geen kinderen willen. Kan er erg boos over worden inwendig want het wil allemaal niet zo snel. Ik ontken het altijd maar zodat de vraag niet weer terug komt.

8. lydia

lydia Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.024
    0
    0
    Tuurlijk moet iedereen het lekker voor zich zelf weten of ze het wel of niet vertellen. Maar persoonlijk maakt het mij niet zo veel uit .Snap ook niet waarom het zwanger worden zo'n groot geheim moet zijn, omdat het misschien niet zo snel lukt, dat is toch niet erg omdat te vertellen. Net als sommige hun zwangerschap pas na 3 maanden vertellen omdat het nog mis zou kunnen gaan.Van mij zouden ze dat best mogen weten, ook al is het niet goed gegaan.

9. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Er zijn inderdaad veel mensen die er naar vragen. Ikzelf zou nooit zo'n directe vraag aan iemand stellen omdat ik weet dat het gevoelig kan liggen. Gisteren vroeg toevallig iemand: Wanneer word jij nou eens zwanger?!. Ze weet helemaal niks van onze plannen. Ik ken haar helemaal niet zo goed dus ik vond het echt een directe vraag. Beetje vaag geantwoord dat dat vast nog wel een keer komt...

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij vragen die steeds terugkomen zou ik proberen een pakkend antwoord te verzinnen (vooraf dus ;))
    Op de vraag wanneer jij nou eens kinderen neemt zeggen: Als ze in de aanbieding zijn bij de Bart Smit bijv. en de mensen die je eigenlijk niet zoveel doen zou ik gewoon lekker negeren!
    Wat denken sommige wel zeg!

Heel veel succes,
    Elmo

11. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    De omgeving maakt het probleem het lastigst, vind ik altijd. Als niemand er naar zou vragen, zou ik er beter mee om kunnen gaan.

12. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik heb die vraag ook altijd vaak gekregen, ik zei dan altijd:'Ja, wij willen heel graag kinderen, maar ik ben toch ook nog hartstikke jong!'
    Mensen doen net of je op je 30e haast moet gaan maken ofzo, wat een onzin. Er zijn genoeg vrouwen die veel later pas kinderen krijgen.
    Ik vind het antwoord van Elmo trouwens ook megagoed!
    Groetjes, Anakin.

13. Niet meer actief

ja ik ook hoor! een super antwoordt! haha

ikz ag altijd dat ik dat gewoon niet weet ...
    als ik een vraag krijg van, ''nou zijn jullie al bezig?''
    dan zeg ik gewoon ''weet ik niet'' of '' gaat je niks aan'' ... klint mss wel hard maar ze horen het vanzelf wel als ik zwanger ben! toch?
    en niet iedereen hoeft over alle informatie te beschikken in mijn prive leven.
    sowieso zeggen wij niet veel tegen de omgeving over dat soort dingen, omdat ik graag die pijnlijke vragen liever niet wil horen.

xxx Swiggy

14. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    Belgiƫ
    Ja vervelend,

soms vragen er zelfs mensen naar die ik al superlang niet heb gezien. :(

Ik zeg dan ook meestal dat we er nog niet echt mee bezig zijn,en dat we nog tijd genoeg hebben...

Maar ik kan er soms echt grrrrrrrrrr van worden!

(en dan zul je zien dat als ik zwanger ben,ze gaan vragen of het een ongelukje was!...)

15. MamaMaddy

MamaMaddy Lid

7 mrt 2007
    17
    0
    0
    Begeleider verstandelijk gehandicapten
    Wat vervelend he dat mensen hiermaar naar blijven vragen. Helemaal als het niet zo lukt. Ik krijg zelf ook steeds vaker de vraag wanneer de tweede komt. Ik reageer dan meestal maar met: Ik heb geen idee... Of Ik wou dat ik het wist. Want mensen die denken dat je kinderen zo maar krijgt, maar dit is helaas niet voor iedereen zo vanzelf sprekend. Het antwoord van Elmo vind ik trouwens ook wel een goeie. Succes en sterkte!
    Groetjes MamaMaddy

16. Deb26

Deb26 Bekend lid

3 okt 2006
    626
    0
    16
    De enige mensen die weten dat we graag zwanger willen worden zijn mijn ouders.
    Verder willen we het eigenlijk aan niemand vertellen, ik wil graag iedereen z'n gezicht zien als we vertellen dat we zwanger zijn.

In het begin vond ik het niet zo erg als mensen vroegen; en, ben je al met de pil gestopt? of en, ben je al zwanger?
    Maar inmiddels ben ik in ronde 6 beland en vind ik het absoluut niet grappig als mensen erom vragen.
    Vind het ook steeds moeilijker om een antwoord te bedenken, meestal zeg ik iets van dat mijn vriend er nog niet klaar voor is. Maar ik vind het wel vervelend om erover te moeten 'liegen'.

Ik snap niet dat mensen het niet gewoon op z'n beloop laten gaan, als ik het had willen vertellen had ik dat toch al wel gedaan?

Groetjes Debby

17. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wij zijn zelf heel open over het proberen zwanger ter worden. ik vind dit erg prettig omdat ik met meerdere mensen kan praten en mijn moeder niet de enige is die het maand na maand moet 'aanhoren' ;) als mensen ons iets vragen dan zeggen we meestal iets van 'sja, als het nu eens mee zou zitten...' of 'ons kindje komt met de stoptrein, die doet er nou eenmaal wat langer over'. mensen voelen zich dan vaak ongemakkelijk en houden dan op. hadden ze maar niets moeten vragen denk ik dan. mensen die het echt interesseert die vragen wel door en leven mee, daar wil ik dan best aan vertellen wat we allemaal doen nu.

18. Jente

Jente Actief lid

18 feb 2007
    273
    0
    0
    Ik ken al die vragen maar al te goed.

Kort nadat wij getrouwd waren, hadden een aantal vriendinnen als grapje verteld dat ik zwanger was. In hetzelfde gesprek hadden ze weer gezegd dat ik niet zwanger was, maar dit had niet iedereen gehoord. Erg vervelend, want mijn schoonmoeder kreeg het toen in de supermarkt te horen!

Veel vragen kreeg ik er niet over, alleen wel geintjes op een leuke manier. Ik ben ook jong getrouwd, deed nog een opleiding en men ging er denk ik ook van uit dat we het nog niet wilden.

Toen ik de vorige keer gestopt was met de pil (ik heb al een kindje) wisten onze ouders en 2 goede vriendinnen het. Ik was toen direct zwanger.

Inmiddels is ons kindje 2 jaar en nu komen er dus wel vragen. Zo irritant! Goede vriendinnen of bepaalde familieleden mogen dit best vragen, maar ik heb er meer moeite mee als ik die persoon minder goed ken.

Nu ben ik weer gestopt en 3e ronde was het raak, maar eindigde een week na de test (met 6 weken) in miskraam. We hadden deze keer besloten om niemand iets te vertellen. Ik heb anders het gevoel dat mensen op mijn zwangerschap en tekenen hiervan gaan wachten. Al heb ik het na de miskraam wel aan mijn twee beste vriendinnen verteld. Als het ter sprake komt, ga ik er geen geheim van maken.

Bla,bla ... dat was dus mijn ervaring hiermee.

Nog even,
    Ik heb er veel over nagedacht waarom ik het wel/niet zou vertellen.
    Mijn ervaring is dat mensen die nog totaal niet met zwanger worden bezig zijn of misschien zelf makkelijk zwanger zijn en niet erbij stilstaan hoe het bij anderen kan gaan hier soms met weinig tact mee omgaan. Inderdaad "net als of je ze bij de Bart Smit koopt". Aan deze mensen heb ik geen boodschap. Daarom zou ik het nooit aan iederen vertellen, want heb echt geen zin in die flauwe reacties.

Ik vind het zelf onzin om te wachten tot je 12 weken zwanger bent i.v.m. mogelijke miskraam. Ik zou het voor die tijd niet aan iedereen vertellen, maar aan ouders/beste vrienden wel hoor. Ik vond het met de miskraam zelfs vervelend dat niemand het nog wist. Je stapt niet zo makkelijk op iemand af van "ik heb een miskraam gehad" als ze niet eens weten dat je zwanger wilde worden.

Verder zou ik gewoon kijken naar hoe je vriendschappen zijn en wat je denkt dat het voor invloed op jezef en op hen heeft als ze weten dat je zwanger wilt worden.

Jente

PS je kunt ook zeggen "als het zo zou zijn, zou je het echt wel horen"

19. Ik maak er zelf ook niet zo'n groot geheim van, veel mensen die ik beter ken weten ook wel dat het bij mij niet lang meer zal duren, hopelijk.

Niet iedereen weet dat wij er ook echt voor gaan en dat ik met de pil ben gestopt, maar de meeste vragen die ik nu krijg zijn ook echt betrokken en geinteresseerd.

Groetjes Jelske

20. wendyp

wendyp Niet meer actief

Pfff heel irritant dat soort mensen.....

was een tijdje geleden bij een verjaardag van goeie vrienden van ons.. die hebben sinds aug ook een zoontje. Vrienden van hun waren er ook. Dat kindje is ook van aug. En ik zat een beetje te tutten 1 voor 1 met die kids. zegt die vader van dat andere kindje tegen mn vriend... zooo kris... nou je zult er binnenkort ook aan moeten geloven... dusse wij met zn 2en maar schaapachtig lachen... (zitten inmiddels in de mmm)

Enne die kerel bleef maar doorgaan...jah kinderen zijn zo leuk en lekker troetelen. er gaat een wereld voor je open blablabla. 10 minuten later (heb het nog lang volgehouden) gilde ik het zowat uit: hallooo bij sommige mensen gaat het niet zo makkelijk!

*stil*

Het gaat ze gewoon geen reet aan... al moet ik zeggen dat bij ons veel mensen het wel al weten.

Deel Deze Pagina