Verhuizen van Groningen naar Amsterdam

Discussie in 'De lounge' gestart door Rnate, 5 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Voordelen/Nadelen en eventuele ervaringen gevraagt.

Ik zit er over te denken om te verhuizen naar Amsterdam, de laatste maanden veel meegemaakt (mishandeling, doodsdreigingen, aangiftes enz) en ga nog veel meemaken de komende tijd.

Ik ben 2 jaar geleden in deze woning komen wonen met de wetenschap dat dit plat gaat in 2015, altijd gezegt dat ik hier wilde blijven wonen. Tot ik weer goed contact kreeg met een vriend die ik al 8 jaar ken, hij is mijn grote steun en toeverlaat en het blijkt ook nog perfect tussen ons te klikken EN met mijn dochter! Het is nog pril en afwachten van hoe en wat maar het voelt goed.

Punt is alleen dat HIJ is Amsterdam woont en ik net naast groningen, dit kost ons gewoon een vermogen aan reiskosten en aangezien ik in het bewind zit is het niet haalbaar voor mij daar telkens heen te gaan. Toen ik daar voor het eerst kwam voelde ik me gelijk thuis, de buurt de mensen het centrum en vooral het sfeertje. Had ik echt totaal niet verwacht. Nu de afbraak dichterbij komt en ze bezig zijn met plannen van hoe en wat ben ik behoorlijk gaan twijfelen. Het is momenteel ook niet veilig voor mij hier echt alleen te blijven wonen ik ben dan ook elke dag gestresst.

Mijn "plan" is om dan in 2015 te vertrekken naar Amsterdam en daar een nieuw bestaan op te bouwen, Dae is dan "nog maar" 4 en jong genoeg zich aan te passen en oud genoeg om te snappen van hoe en wat denk ik.

Nu ben ik dus benieuwd of er hier ervaringen hiermee zijn, hoe is het bevallen? Wat waren je verwachtingen enz.. Hoe kijk je er nu tegen aan.

Brand los zou ik zeggen ;)

2. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Amsterdam is leuk om te wonen, maar wel ook duur om te wonen. Ik weet niet of je een huurhuis of een koophuis/appartement wil ??

Maar voor sociale huur is de wachttijd minimaal 10 jaar voor iets leuks. ( ik sta er al 10 ingeschreven en dan nog is het lastig om in de top 10 te komen als je op een woning reageerd)

Omgeving Amsterdam ( Amstelveen etc) is het zelfde verhaal. De dorpen is wel iets makkelijker om aan een woning te komen ( kudelstaart etc)

3. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik ben trouwens daar weg gegaan en naar Brabant vertrokken ( aangezien mijn man hier vandaan komt)

4. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Ik wil gaan huren, dat de huur daar een stuk hoger ligt ben ik inderdaad achter gekomen. Het soort woning wat ik nu heb zal ik daar nooit of te nimmer krijgen en al helemaal niet voor een redelijke prijs.

Mijn huidige woningbouwvereniging is straks verantwoordelijk dat ik een nieuwe woning krijg naar mijn wensen, dat geld ook voor buiten de gemeente. Ik heb dan zo ie zo urgentie omdat ik mijn woning moet verlaten. Amstelveen, Purmerend en Zaandam heb ik ook al bekeken. Zit er alleen mee dat ik in het begin alleen hem zall hebben me een beetje wegwijs te maken en aangezien ik nu al eens daarheen ga kan ik de buurten verkennen en wat wegwijs worden. Ik ben nu "bekend" in bijlmer arena vooral veeeeeeeeeel flats! Maar wel vriendelijke sociale mensen en een leuk centrum!

Hoe is ou de stap bevallen om weg te gaan en totaal opnieuw te beginnen ?

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik ben verhuisd van Friesland naar omgeving Rotterdam.
    Het is hier écht anders dan in Friesland, de mentaliteit, de mensen... tja, ik moest heel erg wennen maar zou inmiddels niet meer weg willen hoor.
    Wel heb ik gemerkt dat je voor nieuwe vriendschappen zelf heel actief dingen moet gaan ondernemen met mensen, dat vond ik soms wel moeilijk, maar hier inmiddels toch wel een leuk sociaal leven.
    Ik mis wel familie om me heen (zeker nu ik een kind heb) maar heb het verder echt super naar mijn zin :)

6. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    De blijmer is heel multi cultureel. Wel altijd gezellig. De woningprijzen liggen daar ook iets lager, omdat veel mensen er niet graag willen wonen. Al zou ik liever daar wonen dan in sommige andere buurten.

Het openbaar vervoer is er goed en er is genoeg te doen.

Het is wel zo als je urgentie krijgt dat je maar 3 kansen krijgt om ja te zeggen volgenmsij. Tenminste dat was een poosje terug zo.

Dus alsje de eerste 2 niets vind, moet je bij de 3de ja zeggen, anders heb je helemaal niets, en vervalt de urgentie.

De overstap is mij goed bevallen. Maar de mensen in west brabant zijn ook een stuk vriendelijker dan in de randstad. Als je hier op strata loopt, in de bus zit etc maken onbekende mensen nog een praatje met je. En het is hier een stuk minder gehaast.

Amsterdam ishet zo als je om 10 uur een afspraak hebt, je eigenlijk al 9.55 uur verwacht word. Hier als je om 10 uur een afspraak hebt, kijkt niemand raar op als je er pas 10.15 uur bent. Het is net allemaal ff wat relaxter.

Nadeel is wel, dat mijn familie nog allemaal daar woont. En mijn moeder komt wel regelmatig deze kant op, of ik die kant, maar ooms/tantes/nichtjes etc zie ik bijna alleen als ik die kant op ga voor een verjaardag.

Wat ook wat lastiger is, is een nieuwe vrienden kring opbouwen. Iedereen zit al een beetje met een vast clupje en kennen elkaar meestal al jaren. Niet dat het lastig is om er bij te komen, maar echt beste vrienden zullen het niet snel worden.

Maar alles bij alles: het is mij heel goed bevallen.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ik kom niet uit Groningen, maar woon wel al sinds 1997 in Amsterdam. Daarvoor heb ik 7 jaar in Delft gewoond/gestudeerd, en daarvoor ben ik opgegroeid in Amstelveen. Ben dus wel geboren en getogen 020-bewoner.
    Ik vind Amsterdam een leuke stad en voel me er thuis. Het is wel enorm verschillend per gedeelte van de stad en het is ook maar net waar je van houdt. Er zijn grote variaties in: individualisme/gemeenschapszin, ruimte en groen, voorzieningen voor kinderen, mogelijkheid om je auto te parkeren, kwaliteit van het winkelaanbod, kwaliteit van het cultuuraanbod, drukte, (uitgaans)overlast. Ik woon nu op IJburg en dat bevalt me heel erg goed.

Voordelen:
    - alles is per fiets heel goed en snel te bereiken
    - je hebt volop keuze uit winkels, uitgaansgelegenheden, dingen om te doen
    - werkgelegenheid is redelijk goed
    - internationaal karakter (moet je van houden)
    - de files die 's morgens de stad uit gaan, zijn vele malen korter dan die 's morgens de stad in komen (je kunt beter in A'dam wonen en in Almere/Hoofddorp/Zaanstad werken, dan andersom)
    - je bent niet zo gauw afhankelijk van een auto, aangezien alles per fiets of met OV te doen is (en er is een enorm aanbod aan Greenwheels/Connectcar voorzieningen, oftewel een abonnement op een auto ipv een eigen auto)
    - veel keuze in scholen

Nadelen:
    - duur, met name wonen en parkeren kunnen je een vermogen kosten (en je bezoek moet ook altijd betalen voor parkeren)
    - druk (daar moet je van houden)
    - soms even zoeken naar leuke en veilige plekken om je kinderen buiten te laten spelen; maar die zijn wel te vinden

De gebieden die buiten Amsterdam liggen laat ik even buiten beschouwing, maar daar is natuurlijk ook een enorme variatie, en in sommige gemeentes kun je nog best goed aan een betaalbare woning komen. Betaalbaar voor Randstadbegrippen dan, dat is heel iets anders dan in de provincie Groningen.

8. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    En wat chiggy zei: de mentaliteit van mensen is heel anders, dat klopt echt. Mensen in de randstad zijn over het algemeen veel harder en directer. Zeggen makkelijker wat ze denken, en kunnen voor mensen die dat niet gewend zijn wat botter over komen.

9. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Multicultureel hou ik wel van, sprak me juist ook erg aan, "de jongen" is een Surinamer dus ben ook wel wat gewend (dochter heeft ook een buitenlandse "papa").

Ik wil wel snel mijn rijbewijs halen (waarschijnlijk cadeautje) dus dat is dan ook geen probleem qua familie. Heb alleen echt contact met mn ouders en zus, er is maandelijks een verjaardag dus zal regelmatig terug te vinden zijn. Wat ik zelf al zo bekeek die keren dat ik in Amsterdam was dat ik waarschijnlijk alles inderdaad lekker op de fiets zal gaan doen. Ik ben nu bekend bij het stukje Hogevecht, heb veel groen en speelgelegenheden gezien en veel opvang enz. Al betwijfel ik of ik daar echt gebruik van zal gaan maken aangezien ik dat nu ook niet doe.

Ik zit zelf inderdaad een beetje met het eigen sociale leventje, ik zal de komende 2 jaar vast zijn vrienden en familie gaan ontmoeten en goed bevriend worden, maar wil als ik daar woon ook mn eigen ding kunnen doen met "eigen" mensen. Het viel me wel op dat de meeste wel graag even een praatje maken in de lift of buiten, maar hoe zit het met verder contact leggen? Gaat dat een beetje makkelijk of is het allemaal haast haast en op zichzelf?

10. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn ervaring is dat oppervlakkige contacten enorm makkelijk tot stand komen, of dat nu in de kroeg is, op een terras of op een bankje in een speeltuin. Als je wil dat het contact verder gaat (bij elkaar op de koffie komen), moet je daar wel wat meer moeite voor doen, maar juist met kleine kinderen gaat dat toch vrij makkelijk - zeker als je je dochter af en toe naar de opvang brengt, en straks ook naar school.

11. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Oke, denk dat wat dat betret de instellingen van hier wel een beetje hetzelfde zijn als daar. Ben zelf namelijk ook best hard en word ook vaak als bot gezien omdat ik zeg wat ik denk.

Het is ook niet zo dat ik handenvol vriendinnen of kennissen wil. Gewoon 1 of 2 vriendinnen waar je af en toe eens wat leuks mee wilt doen is genoeg voor me. Ben wat dat betreft echt een huisvrouwtje, altijd bezig en druk met dochter enz.

12. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik weet ook niet hoe je na je bewindvoering zit met inkomsten.

Maar een ritje met de auto van amsterdam naar groningen kost je een 60 euro per keer aan benzine kosten. En over de parkeerkosten nog maar niet te praten in Amsterdam zelf. De meeste doen veel op de fiets of met het openbaar vervoer.

De meeste in Amsterdam zijn wel druk inderdaad. Maar als je er wat extra moeite voor doet kan alles. Zeker in de surinaamse cultuur ( waar je in gaat komen denk ik, via je vriend) komen mensen wel makkelijker en vaker bij elkaar over de vloer / eten mee etc.

13. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik zou zeggen: ga er eens een paar weken zitten als dat mogelijk is ( bij je vriend) en ga lekker zelf op pad, dingen ondernemen. Dan merk je vanzelf hoe het is.

14. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Tegen die tijd zal het beter gaan, wil als Dae naar schol gaat ook wel weer aan het werk dus het inkomen zal ook zeker omhoog gaan en moet een maandelijks ritje naar familie in groningen wel te doen zijn.

Qua verhuiskosten hoef ik me ook niet druk te maken. Ik krijg namelijk een redelijk lekker bedrag mee waar ik een nieuw huisje zat mee kan inrichten en kan aflossen.

Zoals het beeld wat ik heb/had klopt het wel een beetje dus. Het is alleen inderdaad zo'n eind weg, maar ook wel weer lekker want dan kan je ECHT opnieuw beginnen!

15. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Als de relatie met die jongen rond die tijd nog steeds goed is, er gewoon voor gaan. Soms kan het erg goed zijn om uit een omgeving weg te gaan waar je veel negatieve dingen hebt mee gemaakt. Mijn ervaring is dat het tot veel mooie,nieuwe en betere dingen kan leiden.

16. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Het is momenteel idd alleen nog weekendjes, ben er laatst ook wezen stappen. Moet zeggen dat dat me echt tegenviel, maar kwam denk ik ook mede doordat ik mn dochter toen voor het eerst echt naar oppas had (opa en oma) en dus een beetje het padje kwijt was haha.

Het is allemaal nog pril en niet echt een relatie dus om daar nu al een week ofzo te gaan zitten zie ik niet zo zitten met een kind ;). Legt een bepaalde druk die ik niet wil (al zou hij het heerlijk vinden). Maar heb nog 2 jaar dus dat zal vast komen! Was alleen nu al benieuwd naar hoe en wat omdat het me momenteel nogal bezighoudt en ik wel gaag goed voorbereid wil vertrekken :p.

17. tulip

tulip Niet meer actief

stoer hoor...kan je geen tips geven helaas.

gebakje, jaaaa maar jij woont ook in het leukste gedeelte van brabant:)

18. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)

Mee eens :p

19. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik ben van Eelde naar den haag verhuisd.
    En ik kan tot op de dag van vandaag nog steeds niet "wennen" aan de stad.

20. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik ben helemaal niet honkvast, toch leef ik al mijn hele leven in de stad ;) Dat komt ook omdat ik mijn oudste twee kinderen met hun vader moet delen en hij woont ook net buiten de stad. Dus blijf toch gebonden aan de stad door school etc. Als zij ouder zijn willen we waarschijnlijk wel uit groningen weg (waarschijnlijk buitenland) maar zou zelf nooit voor Amsterdam kiezen... Het trekt mij dan weer niet. Wat het is dat weet ik niet maar de pure Randstad, das mij te druk, te gehaast, te anoniem.

Maar trekt Amsterdam je om je vriend? Zou je je er ook thuisvoelen wanneer je daar geen partner hebt? Dat lijkt me wel belangrijk nl.

Deel Deze Pagina