Onze dame van 9 maand wil eigenlijk alleen aan tafel zitten. Zodra ze ligt onder speelkleed of dergelijke speelt ze 5 min en dan 1 groot gebrul. Zelf kan ze nog niet zelfstandig gaan zitten. Herkent iemand dit en is het erg om haar een poosje aan tafel te zetten?
Ik zou het aan tafel zitten bespreken tot max een half uur, omdat ze vrij moeten bewegen. Ik herken het niet, die van mij wil alleen maar staan. Ook irritant maar kan zichzelf ook wel even vermaken. Verschillend speelgoed aanbieden. Onder een babygym vind die van mij ook niet meer interessant en vind nu autootjes, blokken en alles wat geen speelgoed is leuk. Misschien komen er meer tips
Verschillend speelgoed bied ik continue aan. Het enige wat ze kan is op haar buik rollen. Volgens mij frustreert haar dat ook, aan tafel kan ze mooi kijken en spelen. Ik probeer haar ook zoveel mogelijk in de box of speelkleed te leggen maar na 5 min op de buik is bij haar de lol er wel af zeg maar.
Ik zou haar neerzetten in de zithouding enkel om te eten. Voor de rest zijn haar heupen er nog niet klaar voor (anders kwam ze zelf wel tot de zit) en begrenst het haar ontzettend in grove motorische ontwikkeling. Mijn kinderen zijn vanaf vroeg begeleid door een fysio en deze hamerde op de basishouding voor een baby: op de buik. Dat is de uitgangspunt voor hele verdere ontwikkeling: rollen/optrekken/tijgeren/zitten/kruipen/opstaan/lopen. Alles begint vanuit de buikhouding. En vraagt heel veel oefening en frustratie bij de baby. De meeste baby's gaan door die frustratie heen voordat ze in de volgende motorische fase zitten. Ik zat ongeveer de hele dag met 3 kinderen op de grond en probeerde ze te stimuleren en uitdagen. Speelbogen, boxen ed zijn ook redelijk belemmerend. Gewoon op de vloer met verschillende speeltjes op strategische plekken zodat ze wordt uitgedaagd om haar lichaam te gebruiken om ze te pakken. Zolang ze aan tafel zit oefent ze dit in ieder geval allemaal niet, plus dat de rug wordt belast omdat jullie haar in een houding zetten waar ze nog niet klaar voor is.
Dat doe ik hier ook zoveel mogelijk. Beperken tot eet momenten. Maar goed een boterham eten duurt hier al snel 30 min net als avond eten. Toch bij elkaar dan 1,5 uur. Zelf leg ik haar tussendoor ook zoveel mogelijk neer en speel met haar. Alleen met nog een kleuter is dat niet altijd mogelijk waardoor het al snel uit mond in krijs partijen. Ik herken het ook niet zo van mijn andere dochter die vond spelen op het kleed of box juist wel leuk.
Hahahhaha sorry ik herken het zooooo erg van mn dochter. Dat is er eentje met een willetje groter dan t lijf (nog steeds). Zij wilde zitten omdat ze gewoon alles wilde zien. Best saai hoor die vloer ongeacht wat je neerlegt (al is t de halve intertoys t is nog steeds de vloer dus niet goed genoeg ) Dus probeer allicht met een goede draagzak/doek of je de nieuwsgierigheid een beetje tegemoet kan komen. Let wel even op of ze ergonomisch zijn, baby bjorn is dat dus niet! (Miskoop van de eeuw hier) Een voedingskussen op de grond waar ze overheen kunnen hangen is soms ook voldoende voor aagjes. Begin ook niet aan die bumbo zitjes fysio hier raadde ze enorm af. Als ze zelf kunnen zitten is eventjes niet erg maar de motorische ontwikkeling voor zit moet echt uit hunzelf komen. Dochter hier had pech. Die stond met 10mnd ofzo (trok zich op aan de spijlen) en daarna zat ze pas zelf. (Meer omdat dr knieën t niet meer hielden) mja toen had ze al gestaan dus dat was weer veeeeel leuker.
Ik zette de kinderwagen wel eens aan tafel toen ze nog niet kon zitten. Draagdoek wilde ze niet meer. Als je mc adapters hebt zou je die er ook even op kunnen zetten. In de mc gaf ik haar ook te eten in het begin. Mc kan ook niet lang. Maar dan is er iig meer ondersteuning.
Wippertje of mc zijn niet bedoeld voor eten te geven. Schijnt dat dat teruggeef reflex (kotsneiging) als ze zich vergissen niet goed werkt als ze daar in zitten. Kwam ik ook pas later achter toen ze inmiddels dr boterham mee naar tafel kon nemen en allang niet meer in zo'n ding zat. Fluit fluit fluit
Oh dat wist ik niet joh, ik heb er inmiddels 3 zo eten gegeven. Brood ed wel mee gewacht tot ze in de echte stoel zaten. Maar dan is een schuine stoel ook niet geschikt toch?
Dat van eten in MC enz wordt hier door de logopedist ook afgeraden. Inderdaad goed rechtop zitten. Ik merk gewoon dat ze meer wil zien en probeer zoveel mogelijk af te wisselen. En inderdaad hier ook ongelooflijk veel afwisseling qua speelgoed maar dat is het niet.
Onze jongste deed er een eeuwigheid over om zelf te gaan zitten. Bij 11 maanden kon ze het. Toen zat ze al een paar maanden in de babyset op de tripptrapp aan tafel hoor. Ik heb nog twee kinderen en ik keek echt niet op de klok hoe lang ze daar zat. Ze is nu 1 en heeft echt nergens last van. Ik zou me er dus niet druk om maken. Als zij het fijn vindt om aan tafel te zitten zal het goed voor haar zijn.
Nee. Eten altijd rechtop geven en het liefst met voeten op een plankje zodat ze zich af kunnen zetten bij verslikken.
En als je dr op het voedingskussen op haar buik legt? Mijn dochters hadden dit ook, alleen wilde ze dan op schoot op tussen mn benen zitten. Ik werd er dol van, het was óf zitten óf krijsen. Het ging vanzelf over gelukkig maar van het cb kreeg ik toen de tip van het voedingskussen. Dan kunnen ze meer zien en trainen ze ondertussen wel nek spieren.
Nee, natuurlijk niet. Eetstoelen voor ons zijn ook niet halfliggend, en ook met een reden . Om veilig te eten hoort een kind rechtop te zitten, liefst ietsje voorover gebogen.