Keel en neus amandelen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door LizMe, 25 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.864
    2.548
    113
    Morgen wordt mijn dochter geopereerd aan de neus en keel amandelen.
    Ik vind het enorm spannend omdat ik dit zelf als kind niet gehad heb. Ze heeft al buisjes en dat kende ik van mezelf nog.

Kan iemand we wat meer vertellen over de weken erna? De arts heeft aangegeven dat ze twee weken daarna prima kan vliegen en dat ze dan ook weer mag zwemmen maar op thuisarts lees ik zwemmen pas na 3 weken.
    Ik heb zelf een behoorlijke overgeef fobie en wat ik me nog kan herinneren als kind van die kindjes die ook op de uitslaapkamer lagen is dat ze bloed moesten spugen. Dus dat vind ik behoorlijk eng.
    Ze zou in principe weer na school mogen na een week en dat gun ik haar ook omdat dat al de laatste week is maar ik lees ook dat ze dan nog een week keelpijn kunnen hebben.

Hoe is dit bij jullie kindjes gegaan? Viel het mee of tegen?

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Bij beiden viel het mee, niet overgegeven, de eerste twee dagen wel pijn maar prima op te lossen met ijsjes en koud drinken.

Ze adviseerden de eerste dagen zacht voedsel, zoon zat op dag 3 al achter de patat en dochter at na drie dagen ook alweer normaal.

Beiden op een woensdag geopereerd en smaandags weer op school

3. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.372
    113
    Mijn zoon heeft eerst buisjes en neus gehad met 2 jaar. Daar flink van overgegeven maar dag erna was alles weer prima. Met net geen 4 jaar keel en neus. Daar niet of nauwelijks van overgegeven maar wel flink last, niet willen drinken, niet willen eten, geen ijs willen. Hij is nu 7,5 en heeft emmer er nog wel eens over. Hij ging pas 6 weken later voor t eerst naar school en creche was ook pas na twee weken dus daar kan ik niks van zeggen. Keek viel me gewoon echt tegen. Na 3 of 4 dagen at hij wel weer normaal (zonder korstjes), maar eerste dagen waren gewoon niet zo leuk.

4. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.864
    2.548
    113
    Wat fijn om te lezen! Ook geen terugslag op dag 5? Dat word vaak gezegd.
    Hoe oud waren je kinderen?

5. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.864
    2.548
    113
    Wat een verschil idd! Arm kind, kun je zien wat voor indruk dat maakt he. Hier is de eerste keer buikgriep behoorlijk blijven hangen. Omdat ze überhaupt nog nooit overgeven had dus ze wist niet wat haar overkwam.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Nee ze waren beiden jong. Zoon 3.5 en dochter bijna 3.

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Wat wij wel hebben gedaan is uitleggen dat ze geopereerd worden ( op de site van het zh stond een stripverhaal waarin uitgelegd werd over de narcose ) maar ook dat ze na de operatie nog wel pijn hebben maar dat ijsjes eten en koud drinken daar goed bij helpt ook al doet het slikken nog pijn.

8. Mimi91

Mimi91 Actief lid

24 mrt 2018
    392
    693
    93
    Vrouw
    Toevallig is onze zoon afgelopen vrijdag geopereerd aan zijn keel en neus amandelen. Op de lijst stonden een stuk of 7 kindjes en het is echt lopende band werk vond ik. Zoontje was als eerste en ik mocht direct bij hem in de uitslaapkamer zijn. Elk kindje dat daarna naar binnen werd gereden heeft een of twee keer bloed/slijm overgegeven.

Na twee uurtjes goed drinken en ijsjes eten mochten we weer naar huis. Thuis lekker film gekeken en gehangen op de bank.
    Zaterdag heeft hij een boterham zonder korsten gegeten en in de middag 40 graden koorts. Zetpil gegeven en hij heeft zijn roes uitgeslapen. Vandaag had hij alweer praatjes voor 10… alleen zijn stemmetje klinkt nu zo anders!

Onze koelkast stond vol met knijpfruitjes, breakers, vla (voor dag 2) en maand 6 en 8+ babyvoeding potjes maar uiteindelijk wilde hij hier niets van :)

9. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.864
    2.548
    113
    Oei! Moet je met koorts niet bellen dan? Of hoort dat erbij? Wij hebben best schema gekregen qua pijnstilling voor de eerste dagen. Volgens mij eerste drie dagen diclofenac en paracetamol en daarna alleen paracetamol. Wat bijzonder dat zijn stem zo anders is. Misschien ontziet hij het nu wel even? Dat het over twee weken weer normaal is.
    Ik had inderdaad ook bedacht smoothies met havermout erin, maaltijdsoep gemalen enz. We gaan het zien :$ en vanwege de kans op overgeven ga ik mee naar binnen als ze in slaap valt en gaat mijn vriend naar de uitslaapkamer.

10. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.864
    2.548
    113
    Dit doen wij ook idd :)

11. WWJD

WWJD Niet meer actief

Hier heeft dochter van 4 het pasgeleden gehad. Ik vond het herstel best wel tegenvallen. Duurde echt tot dag 5 voor ze wat meer dan vloeibaar naar binnen kreeg. Geen koorts gehad maar zeker wel een week 'ziek' ervan geweest.
    Het heeft wel het effect gehad wat we hoopten maar ik vond het achteraf best heftig.

Die week erna ging langzaam beter na 2/3 weken ging het goed. Na een maand was ze weer helemaal zichzelf.

Succes en sterkte alvast voor jullie♡

12. MissXray

MissXray Niet meer actief

Kind zat hier de middag na de operatie alweer brood zonder korstjes te eten en na een week had ze zeker weer op school kunnen zitten, maar het was zomervakantie.
    Niet overgeven ook na de operatie.

13. Mimi91

Mimi91 Actief lid

24 mrt 2018
    392
    693
    93
    Vrouw
    We hebben aardig wat papierwerk vooraf en achteraf gekregen met informatie. In de eerste drie dagen na de operatie kan koorts voorkomen. Alleen bij helder bloed of niet willen drinken moesten we opnieuw contact opnemen. De dag na operatie werden we gebeld door de verpleegkundige om te vragen hoe het met hem ging.

Het is vaak super goed geregeld allemaal.

Heel veel succes vandaag!

14. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.864
    2.548
    113
    Bedankt voor jullie reacties allemaal. Behoorlijk verschil ook. Geeft me in ieder geval een beetje een beeld :)

Bedankt! We zijn onderweg.

15. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.372
    113
    Succes! Voor je het weet is het al klaar

LizMe vindt dit leuk.
  16. WWJD

WWJD Niet meer actief

Hoe is het gegaan?

17. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.864
    2.548
    113
    Best heel goed :) we zijn nu precies een week verder. Ze reageerde goed op de pijnmedicatie. De overgang kwam wel met vier/vijf dagen toen de diclofenac eraf ging en veel mensen hadden ons al gezegd dat het een terugval komt rond die dagen. Dit was ook echt wel het geval. Ze is vrijdag half dagje naar school geweest en eind van de dag was ze toen echt doodop. En vandaag hopelijk de hele dag weer en daarna weer rustig filmpje op de bank. Je merkt dat het nog veel energie kost allemaal en vooral het avondeten is lastig omdat ze dan moe is en de pijn in haar keel dan minder kan handelen. Ze krijgt nu nog 1 zetpil per dag ongeveer en dan niet meer de hoge dosering van de kno arts maar gewoon de 240 mg.

Ze hoefde niet te spugen en op de kamer was er één kindje die een mondje bloed spuugde en daar kon ik goed mee om gaan. Ik kon mijn dochter dus goed steunen en ze had ons ook echt nodig de eerste dagen.

Komende zondag gaan we vliegen en dat vind ik wel spannend omdat ze ook buisjes heeft en dus net geopereerd is. We hebben speciale oordopjes gekocht voor kinderen in het vliegtuig. Hopelijk niet teveel last.

bedankt voor alle reacties!

WWJD vindt dit leuk.
  18. WWJD

WWJD Niet meer actief

Fijn dat het uiteindelijk zo goed is gegaan. Blijft gewoon best heftig zo'n operatie. Het is zo gebeurd maar die tijd erna...
    Maar goed het is weer achter de rug en heeft als het goed is het beoogde doel bereikt. Dat was voor mij wat me erdoor hielp: ze heeft er baat bij, ze slaapt beter, eet/drinkt beter...daar doen we het voor.

19. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Wat fijn dat het goed is gegaan. Gelukkig gaat het meestal wel goed.

Wij hadden wel de pech dat mijn dochter een zeer zeldzame complicatie kreeg. Zij kreeg een longontsteking die naar buiten was geslagen. Ze heeft bijna 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Gelukkig verder niets aan over gehouden en het komt gelukkig ook maar zelden voor. De KNO arts, die al langere tijd in het vak zit, zei dat hij dit alleen maar van uit de boeken kende maar nog nooit had meegemaakt.

Deel Deze Pagina