huiduitslag

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Rosao, 9 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Thijmen is vrijdag ziek geworden (hoge koorts) en de weekendarts constateerde een lichte luchtweginfectie. Zaterdag en zondag zakte de koorts iets en vandaag was ie weg. Maar vanmiddag kreeg ie ineens vlekjes op zijn voorhoofd romp en rug. Het zijn geen bultjes oid echt vlekjes en ze verdwijnen als je erover wrijft, maar wat zou het kunnen zijn? Hij lijkt er niet echt last van te hebben (geen jeuk (al kreeg ik wel spontaan jeuk toen ik het zag :))) maar is wel moeier en hangiger.

Ben benieuwd of iemand iets weet.

Groetjes Rosa

2. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Lijkt mij de zesde ziekte... Onderstaande tekst heb ik van de site van een apotheek:

Zesde ziekte
    De zesde ziekte (Exanthema subitum) wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een virus en komt voor bij kinderen van zes maanden tot ongeveer drie jaar.

Incubatietijd
    Ongeveer tien dagen.

Verschijnselen
    Plotseling hoogoplopende koorts die drie tot vijf dagen aanhoudt. De temperatuur daalt even plotseling als hij gestegen is. Vervolgens lijkt het kind genezen, maar dan verschijnt de eerste uitslag. Deze uitslag lijkt op de mazelen en de vlekjes bevinden zich vooral op romp en gezicht. Overigens jeukt de uitslag niet. De ziekte gaat vaak gepaard met gezwollen klieren in de hals en op het achterhoofd.

Besmettelijkheid
    Niet groot. Wijze van besmetting onbekend.

Verzorging
    Er is geen speciale verzorging nodig. Als het kind beter is, mag het weer naar buiten.

Complicaties

Er komen geen complicaties voor.

Huisarts raadplegen
    Bij koortsstuipen (plotselinge temperatuurstijgingen).

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    klinkt inderdaad alsof dit het is. Gelukkig niet ernstig :) Morgen moet ik naar de CB arts, hoop dat die er nog iets van kan zeggen.

Weet je trouwens ook hoe lang de zesde ziekte duurt?

thnx!

4. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik geloof dat het tot een dag of vijf kan duren voor de uitslag weer verdwijnt (sommige kinderen zijn er al eerder vanaf)!

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het was idd de zesde ziekte. Gelukkig lijkt de uitslag al minder te worden en heeft ie er niet veel last van. Hij hangt alleen constant aan mijn benen (letterlijk!).

6. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Fijn dat ie er niet veel last van heeft en dat het al minder wordt! En dat hangen... Hij wil nu gewoon lekker bij mama zijn, binnenkort gaat het vast beter! Lijkt me alleen lastig om zo je huishouden te doen..!

7. jeannet 123

jeannet 123 Actief lid

7 sep 2007
    352
    0
    0
    dat hangen kan nog wel een poos duren, mijn zootje is totaal bijna 2 weken hangerig en moe geweest veel slapen weinig drinken en niks willen . Maar gelukkig niks ernstig aan de hand, hoogstens beetje vervelend voor mama

Deel Deze Pagina