Hoi, Ik moet (o.a. vanwege mijn gewicht) een suikertest doen. Dat doe ik thuis met zo'n apparaatje. Nu maakt ik me er niet zo vreselijk veel zorgen over, mijn suiker wordt regelmatig gecontroleerd bij de HA, en de laatste bloedtesten die mijn gyn heeft gedaan (was geloof ik bij week 11 of 12), was het een goede waarde. Vanochtend nuchter een waarde van 5,1 geprikt (wat volgens mij erg netjes is) Daarna 1,5 uur na ontbijt opnieuw geprikt .... en daar kwam een waarde van 4,3 uit Is dat normaal? Ik moet nog wel prikken na de lunch, dus ik heb nog niet een volledige curve ... maar dit had ik niet verwacht. Na een maaltijd zou je verwachten dat de waarde hoger is dan in nuchtere toestand. heeft iemand daar ervaring mee?
Nou ...schiet mij maar in de feestverlichting dan ... de waarde na de lunch was 7,3 Niemand die hier ervaring mee heeft?
Onbijt was Special K (met melk) en rooibos thee (met Stevia) Lunch was een notenbroodje, 1 helft met appelstroop, andere helft met Boursin, en een krentebol met kaas, en 2 glazen jus d'orange en een eierkoek
Jus d'orange zorgt ervoor dat de koolhydraten meer worden opgenomen. Kan beter een glas water nemen en de jus d'orange later op de dag en dan een fruitje minder als je dat neemt. Klinkt wel als een lekkere luxe lunch Mocht de 7.3 vaker voorkomen zul je rekening moeten houden dat je insuline moet gaan spuiten. Een dieet kan wel helpen, of na de lunch een wandeling maken. Succes!
Wij hebben een extreem uitgebreide kantine (of eigen bedrijfsrestaurant) hier ... ideaal. Ik zei al tegen manlief ... zou me niets verbazen als de gyn maandag aan gaat geven dat ik een nieuwe test moet doen met een suikerwaterdrankje ... Of volgende week op nieuw zullen prikken ... we zullen zien.
Nou tot 8 is een prima waarde, zeker net na het eten. Daarvoor hoef je echt geen insuline te gaan spuiten. 4.3 is wel erg laag en vreemd dat, dat net na het eten zo is. Misschien is het éénmalig, probeer het morgen nog eens na het ontbijt. Vaak merk jezelf wel als je wat laag zit in je bloedsuiker, neem dan wat druivensuiker. Ik werk zelf als verpleegkundige in het ziekenhuis en voor ons zijn waardes tussen de 5 en 8 prima!
Ik had zwangerschapsdiabetis. Ik had ook weleens dat mijn waardes lager waren na een ontbijtje. Geen idee waarom. Jouw 7,3 komt door de jus d'orange. Die was toen verboden voor mij. Ook stroop en krentenbolletje helpen niet mee. Balen als je dat soort dingen moet gaan laten voor een tijdje. Maar met een dieet is het waarschijnlijk goed te doen.
Dat is dan anders in jou ziekenhuis, want in hoorn wordt er gespoten als hij nuchter boven de 5.3 zit en niet nuchter boven 6.7 zelfs als hij maar 0,1 er boven zit.
Maar dan heb je het over nuchter, die 7.3 was niet nuchter. En dan hebben de patiënten al diabetes en ws. een bijspuitschema. Maar het ging me meer om dat die 7.3 na een maaltijd niet zo raar is.
Ik zeg toch 6.7 niet nuchter en nee die patiënten hebben niet al diabetes. Heb gisteren er nog een gesprek met de internist over gehad.
Moet je in Hoorn dan meteen spuiten als hij er 1x boven zit of als hij er vaker boven zit? Die van mij zit er soms ook boven maar ik heb nog niets Gehoord over insuline spuiten. Gewoon even een vraag uit nieuwsgierigheid.
Oke sorrie verkeerd gelezen, maar vreemd dat ze bij 6,7 niet nuchter al bij gaan spuiten zeker bij iemand die geen diabetes heeft. Heb even de op de site van het diabetesfonds gekeken en hun geven ook deze waardes aan als normaal: Bloedsuiker / bloedglucose Normaal schommelt de bloedsuiker (bloedglucose) zo tussen de 4,0 en de 8,0 mmol/l: Nuchter geprikt tussen de 6,1 en 6,9 mmol/l: voorfase van diabetes. Nuchter geprikt boven de 6,9 mmol/l: diabetes. Niet-nuchter geprikt: boven de 11 mmol/l: diabetes. Normaal is: nuchter geprikt onder de 6,1 mmol/l en niet-nuchter onder de 7,8 mmol/l.
Hier een labmedewerker die regelmatig orale glucose tolerantietesten uitvoerd bij zwangeren. Hier wordt een normaalwaarde van <5.0 mmol/L gehanteerd. Daarboven is verhoogd. Lijkt mij idd dat een glucose van 7.3 na ontbijt niet extreem is, maar ieder ziekenhuis heeft blijkbaar een eigen protocol.... Zag deze waarde regelmatig voorbij komen bij de meting een uur na inname van zo'n glucosedrankje en deze dames hadden echt geen zwangerschapsdiabetes...
Op de diabetesfonds site hebben ze ook een kopje zwangerschapsdiabetes, daar zijn de waardes lager. Ik had gevraagd wat er zou gebeuren als hij er 0.1 boven zat en ja dan wilde ze gelijk gaan spuiten. Ik zelf ben het daar niet mee eens, zeker ook omdat andere ziekenhuizen een waarde van 7.0 nuchter en niet nuchter aan houden. Vind het dan zo raar dat bij de één al wel gespoten wordt en bij de andere niet. Zie het toch als troep wat het lichaam in gaat.
Dan zijn de waardes waarschijnlijk anders als je zwanger bent. Daar heb ik verder geen ervaring mee, bij ons liggen er zelden zwangere vrouwen op de afdeling. Inderdaad vreemd dat ze per ziekenhuis andere waardes hanteren, snap dat je hier vraagtekens bij hebt. Zou er ook niet blij van worden om onnodig te moeten spuiten.
Dank jullie dames. Ik vind het moeilijk. Er is zoveel verschil per ziekenhuis en per gyn, dat het echt onduidelijk is. Ik denk dat ik een grensgeval ben dan. Of echt het probleem ligt in idd de jus d'orange ... hetzelfde met de appelstroop. Ik vind het 1) lekker met een notenbroodje natuurlijk, maar 2) het is ook een bron van ijzer. En dan denk je goed te doen ... is dan ook niet zo. Ik kan helaas morgen niet opnieuw prikken, ik had precies voldoende voor 1 curve meegekregen (plus 1 extra, die ik moest gebruiken vanwege misprikken) Nou ja ... ik wacht maandag wel af. Op zich heb ik een redelijk relaxte gyn wat dat betreft, en dat vind ik wel fijn. En als ik het ff kan voorkomen, wordt er ook niet gespoten.
Dat vind ik dus ook zo vervelend dat elke arts/ziekenhuis een andere richtlijn aan houdt. Mijn vk vond mijn waardes niet zorgwekkend. Die vind het pas zorgwekkend als je boven de 10 uitkomt en dat kom ik alleen als ik bijv pizza eet ( laat ik nu staan) of toen ik dacht dat een kaasbroodje bij Hema niet zoveel kwaad kon en hij ook naar de 9.6 was geschoten. Voor de rest blijft hij niet nuchter onder 6.7 met af en toe een waarde die iets verhoogd is. Ik zal het over 2 weken weer vragen wanneer het zorgwekkend is.
Ja dan wordt het lastig prikken als je geen stripjes meer hebt. Nou ja inderdaad maandag maar even afwachten fijn dat je een relaxte gyn hebt.