Allereerst hoop ik dat ik dit topic op de juiste plek start. Enige tijd geleden is tijdens een inwendig onderzoek voor iets anders door mijn gynaecoloog ontdekt dat mijn baarmoeder en vagina een afwijkende vorm hebben; uterus bicornis. Ik heb zowel in mijn baarmoeder als in mijn vagina een soort tussenschot zitten. Dit is tijdens de zwangerschap van mijn zoon niet gezien en volgens mijn gyn (in mijn geval) ook alleen zichtbaar wanneer ik dat niet ben. Nooit eerder inwendig onderzocht, dus tja, ik had geen idee. Nu heb ik volgende week woensdag een operatie waarbij mijn gyn het tussenschot in mijn vagina gaat wegsnijden. Ik heb - weet ik nu - altijd veel problemen met het hebben van seks dus daardoor. Tijdens die operatie gaat hij ook in mijn baarmoeder kijken om te zien hoe het daar precies uitziet, want inwendig onderzoek doet mij ook erg veel pijn en op deze manier kan hij rustig kijken zonder dat ik er iets van merk. Ik krijg een ruggenprik + een roesje. Dat laatste vooral omdat ik een nare ervaring heb met de ruggenprik bij de spoedsectio van mijn zoontje, er was toen geen tijd om eerst te verdoven.. Ik zie er dus een beetje tegenop. Maar los daarvan ben ik benieuwd of hier dames zijn die ervaring hebben met uterus bicornis en eventueel ook de operatie?
Goedenavond! Dat zal toch wel heftig nieuws zijn geweest, zo uit het niets Ik kan niet volledig met je meepraten of je informeren, maar misschien toch een beetje. Bij mij is uterus didelphys (twee aparte baarmoederslijmvlies met ieder eigen eileider en eierstok) vastgesteld. Om dat goed in beeld te krijgen heb ik onder roesje een laparoscopie gehad. Hierbij is er verder niets gedaan of weggehaald, maar het roesje heb ik als zeer fijn ervaren! Ik was volledig weg, heb er niets van meegekregen. Eigenlijk was het bij mij te vergelijken met volledige narcose, alleen met mindere nasleep achteraf om weer bij te komen! Daarbij liep er vroeger een tussenschot door tot en met mijn vagina, maar die is er tijdens een andere operatie al uitgehaald. Daar weet ik dus echt niets meer van, maar wel dat ik geen klachten heb met seks.. Dus dat zal hopelijk voor jou al een ongelooflijk verschil zijn! Hopelijk is de ingreep goed gegaan vandaag voor je! Het tussenschot in de baarmoeder hebben ze wel laten zitten? Toen half jaar terug nog niet duidelijk was of het gaat om didelphys of bicornis, had de gyn het erover dat bij de bicornis eventueel eruit gehaald kon worden..
Ik ben ook bekend met een uterus didelphys en dit is eigenlijk alleen met een hysteroscopie onderzocht. Het zag er verder prima uit en ze zeiden dat ze liever niet opereren ivm verklevingen en omdat ik graag zwanger wilde worden. Ik wens je in ieder geval sterkte en succes en hoop dat de operatie mee valt! Xbambi wat toevallig dat jij het ook hebt wang ud hoor je vrij weinig! Ben je nu bezig voor je eerste kindje en wat hebben ze bij jou gezegd omtrent zwanger worden en zijn?
Erg bedankt nog voor jullie reacties. Ik ken zelf namelijk niemand die dit heeft. Ik was het topic even uit het oog verloren omdat er eerst geen reacties kwamen en toen was het al zover om te opereren. Gelukkig is het erg meegevallen. Ik heb alleen de ruggenprik gehad, het roesje durfde ik weg te laten zodat ik mee kon kijken tijdens het bekijken van de baarmoeder. Gelukkig blijkt ook hier alleen een tussenschot te zitten wat volgens mijn gyn geen grote problemen zal opleveren, dus dat hebben ze laten zitten. Wel is het tussenschot in mijn vagina verwijderd. We mochten in principe weer seks hebben zodra ik zou stoppen met vloeien, nu heb ik hier na twee weken nog last van en heb ik nu ook mijn stopweek dus we moeten nog even geduld hebben. Ik hoop zo erg dat het geen pijn meer zal doen, want eerlijk gezegd heb ik het nog nooit écht fijn gevonden hierdoor... Over een week of 4 heb ik nog een afspraak met mijn gyn, dan zou hij mij nog wat meer uitleg en advies geven. Ook i.v.m. andere medische risico's die ik heb.