Hoi allemaal, Ik ben zwanger van ons eerste kindje en wil me graag wat meer verdiepen in het geven van borstvoeding. Het lijkt me heel mooi om dit te kunnen doen en ik wil er dus graag wat meer over lezen. Hebben jullie aanraders qua boeken over borstvoeding? Heel erg bedankt alvast!
Borstvoeding van Stephan kleintjes. Ook hun site borstvoeding.com is een aanrader. Soms wel erg fanatiek maar bij verschillende problemen heb ik daar veel aan gehad.
Ik vond ook het boek van Stefan Kleintjes heel fijn. Er zat af en toe wel wat te veel 'Borstvoeding is geweldig fantastisch ongelooflijk hieperdepieper super grandioos en iedereen kan het.' Maar als je daar een beetje door heen kijkt, staan er gewoon ongelooflijk veel goede en praktische adviezen in. Onze zoon is 's nachts geboren en heeft na de geboorte bij mij op de borst gelegen en een beetje gesabbeld. Maar de volgende voeding (de 1e echte, zeg maar) waren mijn man en ik alleen. De kraamverzorgster was ook naar huis om te slapen. Dankzij dat boek wist ik gewoon precies wat ik moest doen. En het was spannend, maar ik voelde me tegelijk ook heel zelfverzekerd. Doordat ik de adviezen in het boek (en op de site) van Kleintjes heb gevolgd, ben ik ook nooit onzeker geworden van de tegenstrijdige berichten van oma's, consultatiebureau, collega's, achternicht van de overbuurvrouw van de collega van m'n vriendin etc. Ik snap gewoon hoe borstvoeding 'werkt'. Wat er in mijn lijf gebeurde en wat een baby nodig heeft. En hoe je -zonder maatstreepjes en weegschaal- ook prima kunt zien of je kindje voldoende binnen krijgt. Kortom: ik ben enthousiast. En de eerste periode is -bij beide kinderen- voor mij niet altijd even makkelijk geweest. Maar door het boek was ik beter voorbereid en wist ik ook hoe ik daar mee om moest gaan.
Geen tips wat boeken betreft maar wil je wel aanraden een cursus te volgen, dit maakt t ook wat tastbaarder allemaal
Volg een cursus. Kwestie van een avondje, geeft al wat meer zelfvertrouwen en heb je meteen, mocht het allemaal niet zo lekker lopen in het begin, een goede lactatiedeskundige bij de hand die je kunt inschakelen!
Ik heb het la leche boek gelezen, veel info maar wel harde kost. Op Facebook ben ik lid van de groep "borstvoeding natuurlijk | VBN" daar kun je eigenlijk gewoon alles vragen en steun krijgen mocht je die nodig hebben. Door daar al een paar maanden lid van te zijn heb ik info en tips opgepakt die zelfs niet in het la leche boek staan.