wat zal er aan de hand zijn?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nettie, 30 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Hallo allemaal,
    Ben een beetje onzeker over mijn dochter omdat ze een beetje afwijkend gedrag vertoond.....
    Ze sliep altijd direct zodra ze op bed werd gelegd of ze speelde nog een kwartiertje maar huilde niet meer. Dat ging ongeveer 1 jaar lang goed. Tot nu, ze komt echt heel moeilijk in slaap, hoe laat we haar ook op bed leggen ik hoor haar vaak anderhal of 2 uur later nog praten of jengelen, ze huilt ook echt heel veel in haar bedje.
    Verder eet ze bijna niet, zelfs koekjes gaan er niet helemaal in m.u.v. snoepjes dat gaat nog wel. Warm eten gaat eigenlijk altijd al slecht en zelfs daar zit verslechtering in. Verder vertoond ze ook heel aggressief gedrag, vaak heel boos en niet te corrigeren.

Eigenlijk heb ik nu het idee dat er echt iets aan de hand is maar tja....ik bedoel dat gedrag zal kunnen komen van het slechte slapen natuur;lijk en het kan zijn dat ze slecht slaapt omdat het nog licht is buiten maar ik zie het echt niet als oplossing om haar langer op te laten, ze vraagt overdag zoveel van zichzelf dat ze echt wel om 7 uur op bed moet liggen en het klokje rond moet slapen....

Vraag me af of er iemand is die er ervaring mee heeft of tips en/ of trucs om hiermee om te gaan, het is nu echt té vermoeiend voor haar en mij, heb zelf ook het idee geen leuke moeder meer te zijn doordat ik steeds bezig ben met corrigeren en opvangen van klappen (spreekwoordelijke klappen bedoel ik dan hoor) door haar boze buien...

Helûp!

Groetjes Nettie

ps zie dat jullie niet kunnen zien hoe oud mijn dochter is dus bij deze: mijn dochter is bijna 2,5 jaar.

2. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    hoi hoi

het is denk ik een periode. Ticho zit er ook middenin. Hij is ook erg tegendraads en met slapen is het ook een hele tijd slecht gegaan.

een tip even denken. Gewoon het ritme aanhouden. En 's middags weet ik niet of ze slaapt zo ja misschien iets korter mits ze korter dan een uur slaapt ofzo.

wat doen wij met ticho.

Hij word wakker dan laten we hem eerst even wakker worden. Dan krijgt hij zijn boterham en een beker melk. Dan gaan we hem aankleden en daarna even met hem spelen. Vaak gaan we als het goed weer is met hem naar buiten toe om daar ook nog even te spelen of te wandelen. Dan krijgt hij thuis wat drinken en fruit althans dan bieden wij hem aan wilt hij het niet jammer dan. dan gaat hij even alleen spelen. Na het middag eten gaat hij slapen. na het slapen krijgt hij wat drinken en nog een stukje fruit en een snoepje. dan gaan we even samen spelen en begin ik vaak met het eten. We bieden hem het eten aan. Hij blijft voor geen meter stil zitten en loopt elke keer weg. Dan krijgt hij gewoon het toetje. Na het eten gaan wij samen douchen en dan gaat hij naar bed toe. Liedje zingen, knuffel of auto's mee naar bed dikke kus en hij blaast het ligt uit. en dan moet hij slapen.

een ritme houden is heel erg belangrijk en daar moet je, je ook aan houden. En wanneer je haar straf geeft altijd dezelfde straf geven. Even op een stout stoeltje zetten of in de hoek of welke straf je, je kind ook geeft. Daar consequent in blijven. En ook zeggen waarom straf enzo en dan geven wij ticho na die tijd een dikke knuffel en een hele dikke kus zodat hij weet dat we niet meer boos op hem zijn.

het is denk ik een periode waarmee ze van alles wil uitproberen en van alles willen doen behalve luisteren. Het is erg vermoeiend en je moet ook echt van je rust genieten.

succes

3. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Dank je wel voor je antwoord,
    Het doet me goed dat ik hoor dat je eigenlijk hetzelfde ritme aanhoud als ik, precies zo'n zelfde dagschema hier.

Ze slaapt dus idd ook 's middags nog alleen als ze deze niet heeft dan is ze helemáál niet meer te houden tegen etenstijd.

Even over jou opmerking dat je zoontje altijd weg loopt tijdens het eten, misschien weer een kinderstoel? Mijn dochter gaat nog steeds in de kinderstoel, hebben vanmiddag zelfs bij het broodje geprobeerd en met drinken want dat ging ook niet goed, ze moest van ons iig haar drinken opmaken voor ze uit de kinderstoel mocht en dat werkte heel goed. Verders zet ik haar vaak op de deurmat als ze stout is alleen ze heeft de neiging om zichzelf te verwonden, we hebben een muur met structuurverf en daar slaat ze tegenaan of ze laat zich op de grond vallen zodat ze soms met haar hoofd tegen de deur valt, wat dan weer pijn doet zodat ze mij weer heeft waar ze me hebben wil.

Ik vind het echt heel erg als ze zelfs probeerd om in de muren te bijten van boosheid, deed ze van het weekend bij mijn broer en schoonzus....werkelijk ik wist niet hoe ik het had. Maar ben iig blij te horen dat het waarschijnlijk een fase is, wist ik ook eigenlijk wel maar het te horen doet toch goed....

Bedankt voor je antwoord!

4. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    geen dank het is gewoon heel herkenbaar.

we eten ook gewoon aan de eettafel elke avond maar hij klimt uit zijn stoel. ookal zetten we hem vast. en dan barst het echt los bij ons als je hem dan vast wil zetten etc. dan zijn we drukker mee bezig om hem op zijn stoel te houden dan dat wij aan het eten zijn. dus laten we het er maar even voor zoals het is. hij heeft dan gewoon geen honger en dan forseren we dat ook niet.

5. Zeilboot

Zeilboot Niet meer actief

hallo,

wat een herkenbaar verhaal,

onze dochter jildou van bijna 2 is de laatste week ook al zo :
    opvliegerer, huilerig, chagarijnig, als iets neit wil is ze meteen boos,

eten is op het moment ook een echt drama, maak er zelf geen drama van, als ze neits wil, dan maar neit.

brood gaat er soms een half stukje in, en het warme eten is slecht op het moment,

verder krijgt ze tussendoor smorgens fruit met drinken en smiddags een koekje met drinken

tussen de middag at ze normaal 2 stukjes brood, en dat zijn nu nog net niet 1 stukje.

savonds eet ze normaal erg goed, maar nu eigenlijks niets. ze wil het ook altijd zelf doen, ben er neit een voorstander van, maar dan eet ze in ieder geval wel, dus dan maar zelf doen,

na het eten gaan we in de douche/bad en daarna heerlijk slapen.
    soms nog even wat drinken beneden, en daarna op bed.

tis zoooo herkenbaar.

6. Sahara

Sahara Niet meer actief

hoihoi,

mijn advies savonds voor het slapen gaan lekker in bad of onder de douch doen (hihi worden ze lekker loom van) en ik heb een nachtlampje(of overloop licht even aan houden zodat ze zich niet alleen voelt) en misschien is een knuffeltje wat (ook voor het alleen voelen in bed) en lekker ff knuffelen voor slapen gaan.
    dit zijn de dingen die bij mij goed helpen en probeer desondanks een rustige indruk proberen te geven(geen verwijt hoor ;) ) want hoe rustiger jij bent dat des te rustiger(meestal) het kindje is.
    hopelijk zal het werken ik hoop het want ja op een gegeven moment kom je dan in zo,n cirkel en dat is niet fijn.

en avond eten heb ik altijd het advies gekregen willen ze niet nou dan maar een keer niet als ze echt honger hebben eten ze wel :) hoor

liefss
    succes

7. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    welkom in de peuterpuberfase.
    Hier is slapen al sinds dag 1 een drama.
    Maar zou haar 's middags niet korter laten slapen, word ze moeier en nog prikkelbaarder en gaat het dus nog slechter.
    Mijn zoontje slaat ook als hij er moe is of niet lekker is en dan gilt hij ook meer.

Wat hier erg helpt is juist niet te veel op de mat zetten, maar meer positief belonen en heeel veel negeren van gedrag. Ze krijgt hiermee jou aandacht, ook tijdens het eten.
    Eet ze niet, dan niet.

Probeer echt zoveel mogelijk positieve dingen te benadrukken en het positieve gedrag te benoemen daarbij.

Bijv. Wat goed van je, dat jij je beker zo goed opdrinkt, nou dat vind ik knap van je hoor.

Echt heel overdreven in het begin, maar echt het werkt wel.

Wij hebben de cursus opvoeden en zo gevolgd en hadden hier best wel veel aan, hij gilt nu ook bijna niet meer en slaan word al minder, meestal doen ze dit uit frustratie.

Wat ook goed helpt is hun gevoel benoemen,
    mama ziet dat je verdrietig bent.
    Of; mama ziet dat je boos bent, etc etc.

Succes hoor.

8. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Bedankt allemaal,
    Het was idd een tijdelijk iets het gaat nu alweer eens stuk beter.
    Vandaag enorm trots op mn meissie want ze slaapt voor het eerst in een echt peuterbed. Zonder problemen, heb maar twee naar haar toe hoeven gaan en daarna sliep mevrouw, geweldig he? Echt weer helemaal trots!
    Ach af en toe heeft ze nog wel haar nukken en de nee-fase is echt nog niet afgelopen maar kan het iets beter hendelen, misschien komt dat doordat ik nu zwanger ben en daar wat tegenaan zat te hikken, wanneer ovulatie, wel of niet zwanger,, wanner testen e.d Dan ben je zelf prikkelbaar en daar hebben die kids echt voelsprieten voor en gaan dan juist tegen je in. Maar goed het gaat dus weer maar wil jullie allemaal bedanken voor je lieve medeleven en antwoorden, doet gewoon goed om te horen dat het niet aan jou ligt maar dat bijna iedereen hiertegenaan loopt. Fijn zo'n lotgenotencontact (klinkt als AA maar je snaot vast wat ii bedoel....hih ;) )

Deel Deze Pagina