Het grote tuin topic (groen!)

Discussie in 'De lounge' gestart door Cobon, 18 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cobon

Cobon Niet meer actief

#1 Cobon, 18 mei 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2021
    Show hier je planten, bloemen, bomen, moestuin..

Deel je plannen, favoriete YouTube tuinierders, stel je vragen, en help elkaar uit de brand!

Luna86 vindt dit leuk.
  2. Cobon

Cobon Niet meer actief

#2 Cobon, 18 mei 2021
    Wij zijn een hele nieuwe tuin aan het maken. We hebben een oud huis gekocht en helaas is de hele tuin van 220m2 betegeld, voor en achter, met twee kleine stukjes gras. Er waren nul planten :( Bijna alle tegels gaan eruit. Achter hebben we al grote borders gemaakt, veel gezaaid en geplant, veel klimplanten.. We maken een rond plaatsje van oude waaltjes ipv al die lelijke beton klinkers brrr. Er komen veel bloemen, planten, bomen en fruitbomen, een moestuin en een kasje. O.a. ;)

Voor moet alles eruit (is één grote parkeerplaats, er passen wel 3 auto's, afschuwelijk), gras leggen, borders maken en bomen planten.

Ik ben zo enthousiast :) ben mégaveel aan het zaaien ook.

Casara, Zoe123, Pompoen en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Wat goed dat je er een echte tuin van gaat maken! Ik erger mij regelmatig aan mensen die een grote parkeerplaats of grintbak maken van de tuin. Zelfs met planten zijn er tal van mogelijkheden om het onderhoudsvrij te maken als je dat wilt.

Ik zou goed kijken naar welke plekken zon krijgen en waar er schaduw is. Pas daar je planten op aan. Kijk ook wanneer er wat gaat bloeien. Dan heb je altijd iets in bloei in je tuin. Ik heb bijvoorbeeld verschillende klimplanten tegen de schutting die bewust in verschillende maanden bloeien.

Voor jezelf en de kinderen is een stukje fruit en groeten ook erg leuk. Ik heb pruimen, aardbeien, diverse soorten bessen en kruiden.

Een boom voor in de tuin geeft diepte werking (moet niet te groot worden). En ik heb destijds ook gekeken naar groenblijvende bomen en mooie herfstkleuren.

Kijk bij planten ook naar vaste planten die veel vlinders en bijeen aantrekken. Goed voor de natuur en erg leuk in de tuin. Als je vogels wilt aantrekken is een waterornament een aanrader.

Succes!

Zoe123, Saartje33, Jessi79 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Wondertje2020

Wondertje2020 Fanatiek lid

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    1A969D10-1B56-4AF4-A385-6194602B10AA.jpeg Wat een leuk topic! Ik ben benieuwd naar de voor en na foto’s en ik schrijf graag mee.

Cobon vindt dit leuk.
  5. Cobon

Cobon Niet meer actief

Jaa ik ben om alle mogelijke redenen ook geen fan van al die tegels..

En we hebben de wereld aan plantjes en bloemen voor de bijen en vlinders. En sierappels voor de vogeltjes :)

Voor de kinderen hebben we braam, frambozen, wijnbes, aardbeien. Komt nog meer bij. De oudste zaait ook vanalles (o.a. courgette en zonnebloem, altijd een succesverhaal ;) )

Ik vind foto's altijd heel leuk om te zien dus als je foto's hebt en wil plaatsen; graag ;)

Zeebra vindt dit leuk.
  6. Rapunzel

Rapunzel Fanatiek lid

14 dec 2012
    4.172
    5.727
    113
    Ik heb meteen een vraag!
    Wij hebben niet zo'n grote tuin, maar wel 3 fruitbomen, peer, appel en pruim. De peer een pruim geven dit jaar voor het eerst goed fruit (ze staan er nu voor het 3e jaar in), de appel geeft al voor het 3e jaar fruit. Maar de takken van de appelboom zijn door het gewicht van de appels flink krom geworden, ze hangen helemaal naar beneden. Is hier nog iets aan te doen? We hebben nog geen ervaring met snoeien en ben bang dat ze het daarna dan niet meer goed doen :roflmao:

7. Cobon

Cobon Niet meer actief

Super mooi

cherrytomaatjes vindt dit leuk.
  8. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.681
    18.754
    113
    Vrouw
    #8 Neuzeke, 18 mei 2021
    Laatst bewerkt: 18 mei 2021
    Haagbeuk rondom volledig de tuin.
    Buxus volledig rondom padje en terras.
    Gras met wegjes in gemaaid op dit ogenblik.
    Achteraan de tuin komt een strook met hoge bloemen, beetje een wilde look.
    Grote vlinderstruik .
    Grassen in verschillende de modellen.
    Planten in bakken voor nu al wat kleur te hebben.

Cobon vindt dit leuk.
  9. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Wij hebben geen aangelegde tuin, maar bijvoorbeeld wel een wilgenhut voor de kinderen, een insectenhotel met palletten, en achteraan de tuin ligt allerlei natuurlijk materiaal waarmee ze in de zomer mogen 'bouwen (takken, touw, dikke boomschijven, oude planken, ... Wij laten ook heel veel 'onkruid' groeien. Dat levert soms hele verrassende dingen op.
    Een paar pinterestfoto's ter illustratie:

Libelle82, Gewooniemand, Huismuisie en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

O ja, en vroeger hadden we een 'rotstuin'! Eigenlijk gewoon een plek met keien en stenen waar mijn zoon uren gespeeld heeft! :D
    Zo iets:

Gewooniemand, Huismuisie, Nic1976 en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Wij hebben een soort verrassings tuin !
    We zijn Hier in maart komen wonen en onze voorgangers hielden nogal van tuinieren. Super Leuk! We zijn het wel iets kind vriendelijker aan het maken. Deel van de vijver weg en daar komt een kunstgras stukje (daar is net een berg zand in gestort )
    Maar er komen overal leuke verrassende planten omhoog. Het prieeltje groeit vol met mooie bloemen. Overal schieten hostas en varens omhoog.
    Op de foto komt het niet echt goed over. Je ziet de mooie vijver en enorme beekloop ook niet goed zo

Bijgevoegde bestanden:

Gewooniemand, Huismuisie, Eruanna en 9 anderen vinden dit leuk.
  12. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Op Netflix heb je een serie van Monty Don. Daar leggen gewone mensen met zijn hulp zelf de meest uiteenlopende tuinen aan. Dus geen super gelikte tuinen zoals hier op tv. Maar ze doen het echt zelf. Wel heel Brits.

Toen wij met de tuin bezig gingen heb ik overbodige planten op Marktplaats gezet. Veel mensen gooien planten weg. Dat is zonde. Door gratis afhalen doe je een ander en de natuur een plezier.

Ik heb geen idee hoe je foto's plaatst.

justme1974, Saartje33 en Champetter vinden dit leuk.
  13. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja Monty Don is leuk! En op YouTube kun je gardeners world van de BBC kijken. (Edit haha die bedoel je! Op YouTube bedoelde ik die Italiaanse tuinen enzo die hij laat zien)

Als je een post typt staat er links onder 'plaats reactie', daarnaast staat upload bestand. Via upload bestand kun je foto's toevoegen :)

14. prjbt

prjbt Niet meer actief

#14 prjbt, 18 mei 2021
    Bekijk bijlage 689497 Ik heb vanmiddag weer het gras gemaaid en de oprit onkruid vrij gemaakt.

Het was 1 grote rimboe toen we er 2 jaar geleden kwamen wonen en nu zo netjes en mijn smaak.

Dit is de voortuin. Gras, beukenhaag, goeder Wildeman, Jonagold en een Japanse kers. En bij de voordeur heb ik vanochtend 2 potten gevuld met courgette planten (1 per pot). Bekijk bijlage 689492 Bekijk bijlage 689493

Ik wil vanuit mijn woonkamer graag ver weg kunnen kijken. Met hoe het was kon ik de straat niet in kijken en dat vind ik dus helemaal niets.

En dit is de achtertuin. Was ook veel wilder maar ik wil van me af kunnen kijken. Wel heel leuk met allerlei plekjes voor de kids tussen de struiken en achter en naast het tuinhuis zit nog 2 m met hoge struiken en daar maken ze de leukste hutten

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.080
    12.033
    113
    Whoo ik zie echt mega tuinen voorbij komen. Ik ben ook pro groen, maar vanwege de kleine tuin hebben we in verhouding best wat bestrating om fijn in de zon te kunnen zitten... het is niet anders.
    De planten die erin staan doen het super, O en we hebben een regenton en een sedum dak op het fietsenhok. Dus het heeft de aandacht!

Saartje33, Cobon en Emilie69 vinden dit leuk.
  16. Wondertje2020

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    Hebben jullie nog een idee voor een pergola met blauwe regen?

17. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben ook een hele fijne vooral groene tuin. Toen we het 2,5 jaar geleden kochten was het een rimboe met een dood grasveld en een grote kerstboom midden op het gras waar je niet omheen kon kijken. We hebben vooral heel veel gesnoeid, uit de kluiten gegroeide struiken weggehaald en ook de kerstboom moest er aan geloven. Inmiddels hebben we zelf 15 bomen geplant (amber's, bolesdoorns en catalpa's), is het gras weer netjes groen en hebben we aan de vogeltjes gedacht (veel vogelhuisjes rondom het huis). 2 regentonnen ook (hele grote en nóg gaan ze altijd leeg in de zomer) en ook de eekhoorn heeft 2 voederhuisjes die hij regelmatig bezoekt. We zijn momenteel bezig met een kippenhok, althans, het hok staat alleen de ren er omheen moeten we nog neerzetten. Het komt er alleen steeds even niet van. Alle materialen liggen er :rolleyes: Binnenkort nog 3 kuub boomschors laten komen om e.e.a. op te vullen zodat we niet steeds onkruid hoeven weg te halen. Het is ook goed voor je waterhuishouding!

Casara, Saartje33 en Cobon vinden dit leuk.
  18. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Wij hebben geen megatuin maar wel rondom. Ben gek op planten! Zo’n hekel aan die saaie zwarte grote tegels....

Ons achtertuintje.

F7489BFC-758B-45B3-9F6D-DE0373A84CB5.jpeg 4E8D4A03-8494-4EB0-98C4-4FF5AD06E797.jpeg 6D0B6F1B-5079-424D-9F39-31AD4413FD5A.jpeg

En voor het huis, alles moet nog opkomen dus nu heel saai.
    Voor het huis hebben we ook een zitje, we wonen op een grote hoek dus lijkt het ook niet raar dat we voor ons huis zitten ;)

D2B8D962-A6AB-49CB-88F6-D2EAFC3D7FAF.jpeg C5D97CDE-50F8-4FDD-8389-B2588FEADCB1.jpeg
    image.jpg

Gewooniemand, Saartje33, spruitjes en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Cobon

Cobon Niet meer actief

Hoe bedoel je? Is absoluut een goed idee ;)

20. Wondertje2020

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    Tips voor mooie vaste planten
    Ik bedoel dan wat voor pergola.. liever niet tegen het huis ivm klimmer. Wat voor blauwe regen etc.

Deel Deze Pagina