Opa en oma zetten dochter zo los op de achterbank auto....

Discussie in 'De lounge' gestart door Juffie26, 20 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Wat vinden jullie hiervan ben ik terecht boos op mijn schoonouders of overdrijf ik....

Vandaag bij vrienden langs geweest die midden in de wachtweken zitten van de zoveelste tp.
    Onze dochter op eigen initiatief bij mijn schoonouders neergezet kon zij lekker spelen en wij gewoon praten.
    Toen we terug waren vroegen we Hoe het was en wat ze allemaal voor leuks gedaan hadden.
    Ze waren naar het kerkhof gereden.......huh Hoe dan? Het stoeltje stond in onze auto hun hebben geen stoeltje..... gewoon op de achterbank gezet....
    Dat kan toch gewoon niet..? Moeten gewoon druk kruispunt t oversteken en daarna nog een stukje. Is niet 100 meter einde van de straat of zo.
    Ik vind dat echt niet kunnen dat je dat doet...je snapt toch zelf ook wel dat dat gewoon echt niet kan.
    Waarom denken ze dat wij (duur) stoeltje kopen om onze dochter veilig in te vervoeren.....
    Ben gewoon echt boos.
    Hun antwoord was "ik zie het zoveel" en "deden we vroeger ook" al vervoerd de hele straat zo zijn kind wij willen dit gewoon absoluut niet.
    Niet raar toch? Of wel?

2. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Hier was ik ook flink boos geworden,dus nee je reageert niet overdreven!
    Ik ben geen zeikerd maar met autostoelen en verkeer enz wel!
    Mocht er echt een noodgeval of iets zijn zou ik nog kunnen denken van nou ja... Maar neem aan dat dit geen noodzaak had?

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.820
    113
    Nee niet raar. Hadden ze wel de veiligheidsriem omgedaan?

4. hollandsenieuwe

hollandsenieuwe Niet meer actief

Ze is bijna 4? Dan zou ik het niet echt een probleem vinden, buiten dat is het ook niet verplicht als het incidenteel gebeurd.
    Vervoer van andere kinderen:
    Van ouders en pleegouders wordt verwacht dat ze voor hun eigen kind een autostoeltje of zittingverhoger in de auto hebben. Maar er rijden misschien ook wel eens andere kinderen mee, bijvoorbeeld spelertjes van een jeugdteam naar een uitwedstrijd. Voor deze kinderen kan niet altijd een autostoeltje of zittingverhoger aanwezig zijn. Bij dit soort incidenteel vervoer over beperkte afstand (dus niet op een vakantiereis) mogen op de achterzitplaatsen kinderen vanaf 3 jaar (maar niet de eigen kinderen) volstaan met gebruik van de gordel. Zorg, als dit soort vervoer vaker voorkomt, toch voor n of meer extra autostoeltjes of zittingverhogers, want dat is echt veel veiliger.
    (Gekopieerd van internet)
    Ze had wel een gordel om neem ik aan toch? Dat zou ik wel een probleem vinden als dat niet zo was!

5. jupke

jupke Niet meer actief

Daar zou ik ook boos om worden. Daar is ze nog veels te klein voor.

Die regels zijn er niet voor niets

6. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.292
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Allereerst: jullie regels gelden ten allen tijde bij jullie eigen kind. Ook als opa en oma voor jullie kind zorgen. Zijn ze het niet eens met die regels, prima, hoeft niet, maar dan zijn ze wellicht niet de juiste verzorger voor jullie kind.

Dat gezegd hebbende: opa en oma hebben niet de wet en verkeersregels geschonden (Jullie meisje is bijna 4):

Kinderen vanaf 3 jaar mogen, in incidentele gevallen, de autogordel gebruiken bij vervoer door een ander persoon dan de eigen (pleeg)ouder. Namelijk wanneer redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat de bestuurder een kinderbeveiligingssysteem bij zich heeft. Het kind wordt dan vervoerd op de achterbank. Het dient hierbij om vervoer over beperkte afstand te gaan, zoals bijvoorbeeld een kinderfeestje naar het plaatselijke zwembad. Het begrip incidenteel moet letterlijk worden genomen. Van incidenteel vervoer is geen sprake meer als bijvoorbeeld oma elke week de kleinkinderen naar school brengt. Een korte afstand is volgens het ministerie een afstand van maximaal 50km.

Bron:
    Autostoeltjes: de regels - ANWB

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Had ze wel gewoon de gordel om? Dan vind ik je reactie iets wat overtrokken. Vanaf 3 jaar mogen ze "los" op de achterbank zitten. Natuurlijk is een stoeltje veel beter, maar af en toe kan geen kwaad.

Als ze ook geen gordel om had dan zou ik wel kwaad zijn. Dan vind ik echt niet kunnen. Altijd de gordel om, ook al rijd je maar 100 meter naar de brievenbus!!

8. jupke

jupke Niet meer actief

Mijn dochter is even oud. Maar vind haar toch echt te klein voor alleen een normale gordel. Ook voor incidenteel vervoer.

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dit zou bij mij een reden zijn voor een flink gesprek.

Een keer en nooit weer.

Vroeger vind ik zon rot uitspraak. Sinds "vroeger" hebben we veel geleerd.

10. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Helemaal mee eens

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Natuurlijk mag je kwaad zijn. Vooral als je dit ook met hun hebt besproken ( neem ik aan)

Maar het kan wel...

Volgens de wet mag een kind vanaf 3 door iemand anders dan de ouders los achter vervoerd worden ( wel met gordel)
    Alleen de ouders moeten altijd een kind in de stoel vervoeren tot een bepaalde lengte.

Dus helemaal gek is het niet dat ze het doen.

Wij hebben daarover altijd afspraken gemaakt.

Ik vind het trouwens ook wel wat raar om je kind daar te brengen en geen autostoel achter te laten. Stel er gebeurt iets waardoor ze weg moeten.

Zelf ben je dus ook nalatig geweest.

12. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik heb geen idee of ze de gordel om had?
    Dan nog.....ik vind het onnodig gevaarlijk. Ik vind mijn dochtertje nog veel te klein om los op de achterbank te zetten of het nou wel of niet mag volgens de wet.
    Het was geen noodgeval en absoluut niet noodzakelijk om te gaan rijden. Ze hadden ook gewoon stukje kunnen gaan lopen ipv bewust ervoor te kiezen te gaan rijden en te weten dat je geen stoeltje hebt en het absoluut niet noodzakelijk is om te moeten gaan rijden

13. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Ik heb mijn nichtje van vier ook wel eens gewoon op de achterbank (op een kussen) in de autogordels gezet. Ik ging er altijd vanuit dat dit incidenteel wel mocht met niet eigen kinderen.

Ik heb mijn broer er nooit over gehoord. Maar goed om te weten.

Tijdens zijn echt veranderd.. Hahaa jaren terug stuiterden wij met drie zonder gordel zelfs op de achterbank. Maar dat was niet goed natuurlijk.

14. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Ik zou hier niet boos om worden. Je dochter is bijna 4 dus het mag wettelijk. En wat ik uit je bericht kan opmaken was het geen hele stuk rijden.

15. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.332
    508
    113
    Vrouw
    Roermond
    Mijn schoonouders hoeven mijn zoontje niet zo te vervoeren! Dat ze zelf niet doen, prima! Maar mijn zoontje moet op een goede manier van a naar b gaan. Ze hoeven niet te proberen.

Kindjes die tot 135 cm zijn moeten ze met een autozitje of autostoel vervoerd worden. Staat op de website van rijksoverheid

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Toch kon jij zelf ook prima een stoeltje achterlaten...stel er was wel een noodgeval

En...als jij het zo belangrijk vindt..waarom bespreek je dit niet van te voren?

Ik wil de kinderen ook in een stoeltje. Dus er liggen extra bij onze schoonouders...en op school weten ze dit ook.

Ik ben het dus zeker met je eens dat kinderen van 3 te klein zijn ( en ik vind het gewoon echt veiliger)
    Maar het kwaad worden vind ik dus niet eerlijk omdat je zelf ook niet hebt verteld hoe je het graag wilt.

17. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik vind je reactie zwaar overdreven als ze de gordel wel gewoon om had.

18. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.820
    113
    Bespreek dit dan nog een keer op een rustig moment en op een kalme toon met hen, dat je dit niet fijn vind.

19. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    Mee eens

20. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.292
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Met windkracht 7 en code geel vandaag buiten snap ik best dat lopen minder fijn was :):p.

Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Stem jullie verwachtingen en meningen naar elkaar af. Zij volgen de wet (en dat is niet raar), en jullie als gezagshebbers en ouders willen meer veiligheid dan dat (ook prima).
    Als je dat laat weten, komt het vast goed.

Deel Deze Pagina